Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Železniční hraniční přechod Stožec-Haidmühle
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ Masivní vylepšení) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
- | + | Železniční hraniční přechod [[Stožec (okres Prachatice)|Stožec]] - [[Haidmühle]] fungoval v letech [[1910]]–[[1948]]. Jednalo se o pokračování současné [[Železniční trať České Budějovice - Černý Kříž - Volary/Nové Údolí|trati č. 194]] [[České Budějovice]] - [[Černý Kříž]] / [[Nové Údolí]] - [[Volary]]. V roce [[1999]] byl na tomto hraničním přechodu obnoven krátký symbolický úsek, na kterém je provozována šlapací [[drezína]]. | |
+ | == 1910-1948 == | ||
+ | |||
+ | V roce [[1910]] se železnice dostala i do tehdy rozvíjející se obce [[Nové Údolí]] jak z českého [[Stožec|Stožce]] tak z [[Bavorsko|bavorského]] [[Haidmühle]]. | ||
+ | |||
+ | V době největší slávy jezdily dokonce přímé vlaky v úseku [[Volary]] - [[Pasov]]. Po [[Druhá světová válka|2. světové válce]] byl provoz na tomto hraničním přechodu zastaven. V roce [[1948]] byla vytrhána trať v úseku [[Nové Údolí]] - [[Haidmühle]] a v úseku [[Stožec]] - [[Nové Údolí]] byla zastavena veškerá [[doprava]]. | ||
+ | |||
+ | Po dlouhá léta končily české vlaky ve [[Stožec|Stožci]] a německé vlaky v [[Haidmühle]], později byl v Německu zastaven provoz v úseku [[Haidmühle]] - [[Jandelsbrunn]] a úsek byl posléze vytrhán. | ||
+ | |||
+ | == 1989-1993 == | ||
+ | |||
+ | Po [[sametová revoluce|sametové revoluci]] v roce [[1989]] se začalo zvažovat obnovení provozu. Už v roce [[1990]] se vlaky rozjely až do [[Nové Údolí|Nového Údolí]] a začaly se vypracovávat projekty na obnovu úseku [[Nové Údolí]] - [[Pasov]]. Vzhledem na značnou finanční náročnost případné obnovy trati zejména na německé straně bylo od myšlenky obnovení provozu na celé trati upuštěno. Na řadu tak přišly úvahy o obnově tratě alespoň do [[Haidmühle]], což si za cíl vytyčil spolek [[Pošumavská jižní dráha]]. | ||
+ | |||
+ | == 1996-současnost == | ||
+ | [[Image:Nove Udoli1.JPG|220px|thumb|Informační tabule PJD]] | ||
+ | V roce [[1996]] vznikl spolek [[Pošumavská jižní dráha]] a ten si dal za úkol zprovoznit aspoň krátký úsek přes hranice. | ||
+ | |||
+ | Nejdříve byly položeny koleje na české straně, kde byly odstaveny 3 vagony, ve kterých je umístěno muzeum pošumavských lokálek, ubytování a občasný prodej občerstvení, suvenýrů a dalšího zboží. | ||
+ | |||
+ | V roce 2001 byly dokončeny koleje i na německé straně, byla vyrobena šlapací drezína „Gigant“ a byl otevřen neoficiální železniční hraniční přechod [[Nové Údolí]] - [[Haidmühle]] se sezónním provozem. | ||
+ | |||
+ | Tato trať s [[Rozchod kolejí|rozchodem]] 1435 mm je dlouhá 105 metrů a je to nejkratší mezinárodní železniční [[trať]] na světě. | ||
+ | |||
+ | Na trati se nachází zastávky: | ||
+ | * [[Nové Údolí]] PJD | ||
+ | * U Břízy | ||
+ | * [[Haidmühle]] Zoll | ||
+ | |||
+ | == Externí odkazy == | ||
+ | * [http://pjd.ecn.cz/ Pošumavská jižní dráha] | ||
+ | * [http://www.stozec.cz/obec_noveudoli/obec_noveudoli.htm Obec Stožec] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | {{commonscat||Pošumavská jižní dráha}}{{Článek z Wikipedie}} | ||
[[Kategorie:Železniční tratě v Česku]] | [[Kategorie:Železniční tratě v Česku]] | ||
[[Kategorie:Železniční tratě v Německu]] | [[Kategorie:Železniční tratě v Německu]] | ||
[[Kategorie:Doprava v Bavorsku]] | [[Kategorie:Doprava v Bavorsku]] | ||
- | [[Kategorie: | + | [[Kategorie:Česko-německá státní hranice]] |
[[Kategorie:Muzejní železnice]] | [[Kategorie:Muzejní železnice]] | ||
+ | [[Kategorie:Stožec]] |
Aktuální verze z 30. 7. 2016, 13:42
Železniční hraniční přechod Stožec - Haidmühle fungoval v letech 1910–1948. Jednalo se o pokračování současné trati č. 194 České Budějovice - Černý Kříž / Nové Údolí - Volary. V roce 1999 byl na tomto hraničním přechodu obnoven krátký symbolický úsek, na kterém je provozována šlapací drezína.
Obsah |
1910-1948
V roce 1910 se železnice dostala i do tehdy rozvíjející se obce Nové Údolí jak z českého Stožce tak z bavorského Haidmühle.
V době největší slávy jezdily dokonce přímé vlaky v úseku Volary - Pasov. Po 2. světové válce byl provoz na tomto hraničním přechodu zastaven. V roce 1948 byla vytrhána trať v úseku Nové Údolí - Haidmühle a v úseku Stožec - Nové Údolí byla zastavena veškerá doprava.
Po dlouhá léta končily české vlaky ve Stožci a německé vlaky v Haidmühle, později byl v Německu zastaven provoz v úseku Haidmühle - Jandelsbrunn a úsek byl posléze vytrhán.
1989-1993
Po sametové revoluci v roce 1989 se začalo zvažovat obnovení provozu. Už v roce 1990 se vlaky rozjely až do Nového Údolí a začaly se vypracovávat projekty na obnovu úseku Nové Údolí - Pasov. Vzhledem na značnou finanční náročnost případné obnovy trati zejména na německé straně bylo od myšlenky obnovení provozu na celé trati upuštěno. Na řadu tak přišly úvahy o obnově tratě alespoň do Haidmühle, což si za cíl vytyčil spolek Pošumavská jižní dráha.
1996-současnost
V roce 1996 vznikl spolek Pošumavská jižní dráha a ten si dal za úkol zprovoznit aspoň krátký úsek přes hranice.
Nejdříve byly položeny koleje na české straně, kde byly odstaveny 3 vagony, ve kterých je umístěno muzeum pošumavských lokálek, ubytování a občasný prodej občerstvení, suvenýrů a dalšího zboží.
V roce 2001 byly dokončeny koleje i na německé straně, byla vyrobena šlapací drezína „Gigant“ a byl otevřen neoficiální železniční hraniční přechod Nové Údolí - Haidmühle se sezónním provozem.
Tato trať s rozchodem 1435 mm je dlouhá 105 metrů a je to nejkratší mezinárodní železniční trať na světě.
Na trati se nachází zastávky:
- Nové Údolí PJD
- U Břízy
- Haidmühle Zoll
Externí odkazy
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |