V encyklopedii Allmultimedia.cz byl aktivován špičkový grafický skin Foreground.
Foreground plně podporuje – RWD, HTML 5.0, Super Galerii a YouTube 2.0 !

Šablona:Článek dne/2025/16

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (Zamyká „Šablona:Článek dne/2024/45“: Prevence...svůj požadavek můžete vložit na diskusní stránku ([edit=sysop] (do odvolání) [move=sysop] (do odvolání)))
m (++)
 
(Není zobrazeno 6 mezilehlých verzí.)
Řádka 1: Řádka 1:
<!-- Zde bude umístěn článek platný pro daný rok a den. Každému dni náleží jiný článek. -->
<!-- Zde bude umístěn článek platný pro daný rok a den. Každému dni náleží jiný článek. -->
-
[[Soubor:SUN-Ultra40-2014-002.jpg|right|160px|Dvojice konektorů IEEE 1394a na předním panelu serveru SUN Ultra 40 M2.]]
+
[[Soubor:National Technical Museum-2022-78.JPG|right|160px|alt="Jawa 750 racing car from 1935"|Jawa 750 racing car from 1935...]]
-
'''[[FireWire]]''' ('''IEEE 1394''') je standardní sériová [[sběrnice]] pro připojení periférií k [[počítač]]i. Díky své technické jednoduchosti a pořizovací ceně nahrazuje dříve používané způsoby připojení, především [[SCSI]].
+
'''<big>[[Jawa 750]]</big>''' byl sportovní [[automobil]] vyrobený v šesti exemplářích v roce 1935 společností Zbrojovka Ing.&nbsp;F.&nbsp;Janeček, Praha-Nusle II. na&nbsp;[[Zelená liška (usedlost)|Zelené lišce]]. Vznikly tři vozy s karosérií [[kupé]] a tři otevřené [[roadster]]y. Vozy byly postaveny pro III.&nbsp;ročník závodu 1000&nbsp;mil&nbsp;československých, v němž ve své kategorii obsadily první tři místa. Úřední osvědčení Zemského úřadu v Praze získaly vozy 7.&nbsp;června&nbsp;1935, 1000 mil startovalo 15.&nbsp;června.<br />Později se účastnily také dalších československých sportovních podniků.
-
V současné době jsou k dispozici dvě verze FireWire: původní s šestipinovým kabelem označovaná dnes jako FireWire 400 neboli IEEE&nbsp;1394a s rychlostí 400 Mbit/s a FireWire 800 neboli IEEE&nbsp;1394b s rychlostí až 800&nbsp;Mbit/s a devítipinovým kabelem. Nyní se schvaluje nový&nbsp;standard IEEE 1394c s rychlostí až 3&nbsp;200&nbsp;Mbit/s. FireWire na rozdíl od USB není ale prozatím tak rozšířen a patrně už nikdy nebude. Dnes se používání tohoto rozhraní pro běžné uživatele zúžilo zejména k připojení digitálních videokamer, v profesionální sféře se používá k rychlému připojení externích disků a optických mechanik.
+
Československý podnikatel Ing. František Janeček (1878 – 1941), majitel zbrojovky nesoucí jeho jméno, zavedl v roce [[1929]] licenční výrobu německých [[motocykl]]ů Wanderer. Nesly značku '''Jawa''' ('''Ja'''neček-'''Wa'''nderer). Od&nbsp;roku [[1933]] začal vyrábět i [[automobil]]y na základě [[Licence|licenční]] smlouvy, kterou podepsal s Jørgenem Skafte Rasmussenem, technickým přednostou Auto Union, majitelem a ředitelem DKW. Prvním modelem byla [[Jawa 700]]/DKW Meisterklasse 701, typ F&nbsp;2. V létě [[1934]] bylo vyrobeno mimo [[Tudor (automobil)|tudorů]] i&nbsp;několik sportovních vozů, [[roadster]]ů a [[kupé]]. Pražská firma Kaiser a Kronberger (zástupce&nbsp;Jawy) si dala kupé navrhnout od Ing. Zdeňka Kliky, dovozce britských automobilů a motocyklů.  
-
FireWire může spojit až 63 zařízení ve stromové nebo daisy chain topologii (na rozdíl od sběrnicové topologie paralelního SCSI). To umožňuje komunikaci zařízení na principu [[peer-to-peer]], například mezi [[Scanner|skenerem]] a [[Počítačová tiskárna|tiskárnou]], bez potřeby využití systémové paměti nebo [[Procesor|procesoru]] počítače. FireWire také podporuje více hostitelských zařízení na jedné sběrnici. USB potřebuje na stejnou funkci speciální čipset, což v praxi znamená, že potřebuje speciální drahý kabel, přičemž FireWire postačuje běžný kabel se správným počtem pinů (standardně šest). FireWire podporuje technologie [[plug-and-play]] a hot swapping. Měděný kabel, který je použit nejčastěji, může mít délku až 4,5 metru a je flexibilnější než většina kabelů pro paralelní SCSI. Kabel se šesti nebo devíti piny dokáže napájet port až 45 [[watt]]y a 30&nbsp;[[volt]]y, což umožňuje energeticky středně náročným zařízením pracovat bez samostatného napájecího zdroje.
+
Druhého ročníku prestižního závodu 1000 mil československých se účastnila dvojice vozů, zastupující značku Jawa. Oba vozy byly vybaveny motorem o zvýšeném zdvihovém objemu na 750 cm<sup>3</sup>. První z nich byl '''roadster Jawa 750''' a nebýt zadření motoru mohla s ním posádka [[Antonín Vitvar|Vitvar]] – Pánek zvítězit ve své kategorii, v níž prakticky po celou dobu vedla. S [[Aerodynamika|aerodynamickým]] [[kupé]] '''Jawa 750 Jaray,''' ztvárněném významným karosářem Paulem Jarayem, Jar. Kaiser a Frank Kronberger (st.&nbsp;č.&nbsp;4) obsadili skvělé 2. místo v třídě do 750 cm<sup>3</sup> v průměrné rychlosti 71,4 km/h. Po&nbsp;tomto úspěchu vzrostl pražskému zastoupení Jawy u&nbsp;firmy {{Nowrap|Kaiser & Kronberger}} prodej motocyklů a automobilů natolik, že se v roce [[1935]] přestěhovali do větších prostor na [[Smíchov]]ě.<br />Ale ani tam dlouho nevydrželi. Již na podzim v roce 1936 přemístili na Letnou, Bělského 10 (dnes&nbsp;Dukelských&nbsp;hrdinů).
-
Dodatek IEEE 1394a, vydaný v roce 2000, upřesnil a vylepšil původní specifikaci. Přidal podporu pro asynchronní&nbsp;streaming, rychlejší rekonfiguraci sběrnice, spojování paketů a úsporný režim spánku. IEEE 1394a nabízí několik výhod oproti IEEE 1394. 1394a je schopen rozhodčích zrychlení, což sběrnici umožňuje urychlit rozhodčí řízení cyklů, což vede ke zlepšení efektivity. To také umožňuje řídit krátký restart sběrnice, při kterém mohou být přidány nebo odebrány uzly, aniž by došlo k&nbsp;velkému poklesu v isochronním přenosu.
+
Za vítězství v 1000 mílích československých získali I. cenu 3&nbsp;000 Kčs v „zavřených vozech“ Autoklubu Republiky Československé (AKRČs.) a II. cenu 2&nbsp;000 Kčs AKRČs za umístění ve třídě. Na lepší peníze si však přišli získáním ceny firmy [[Jawa|Zbrojovka Janeček]] 5&nbsp;000 Kčs a ceny firmy Kudrnáč z Náchoda (pozdější Rubena Náchod) 4&nbsp;000 Kčs za nejlepšího jezdce na pneu Everit. Další odměny získali od firmy Elektrotechna za jízdu se svíčkami Sinterkorund<br />a za umístění ve třídě – celkem 1&nbsp;500 Kčs.
 +
 
 +
Povzbuzen tímto neočekávaným úspěchem se ing. Janeček rozhodl postavit 6 [[Sportovní automobily|sportovních vozů]] s vyšším výkonem a se zvětšeným objemem válců na 745 cm<sup>3</sup>. Tak&nbsp;vznikla pro rok 1935 a pro III. ročník 1000 mil československých šestikusová série automobilů Jawa 750. Tento typ se stal nejslavnějším předválečným automobilem značky Jawa.
 +
 
 +
Kompletace vozu vyžadovala [[Logistika|logistický]] um. Podvozky a motory vznikaly v mateřském závodě v Praze – Nuslích, odkud byly převáženy do závodu Jawa v&nbsp;[[Týnec nad Sázavou|Týnci&nbsp;nad&nbsp;Sázavou]] (nyní&nbsp;JAWA&nbsp;Moto). Tam se „potkaly“ s&nbsp;karoseriemi vyráběnými v závodě [[Kvasiny]] ([[Solnice (okres Rychnov nad Kněžnou)|Solnice]]) na Rychnovsku (dnes&nbsp;Škoda&nbsp;Auto) a finální montáž mohla být dokončena.
 +
 
 +
Tvůrce [[karoserie]] se inspiroval Jarayovou uzavřenou karoserií [[kupé]] z roku 1934, avšak tentokráte Jawy dostaly jedinečný švih a eleganci. Dodnes působí nadčasovým tvarem, vyváženými proporcemi, dynamikou křivek, které vystihovaly jejich sportovní charakter.
<noinclude>[[Kategorie:Článek DNE]]</noinclude>
<noinclude>[[Kategorie:Článek DNE]]</noinclude>

Aktuální verze z 8. 7. 2025, 09:53

"Jawa 750 racing car from 1935"

Jawa 750 byl sportovní automobil vyrobený v šesti exemplářích v roce 1935 společností Zbrojovka Ing. F. Janeček, Praha-Nusle II. na Zelené lišce. Vznikly tři vozy s karosérií kupé a tři otevřené roadstery. Vozy byly postaveny pro III. ročník závodu 1000 mil československých, v němž ve své kategorii obsadily první tři místa. Úřední osvědčení Zemského úřadu v Praze získaly vozy 7. června 1935, 1000 mil startovalo 15. června.
Později se účastnily také dalších československých sportovních podniků.

Československý podnikatel Ing. František Janeček (1878 – 1941), majitel zbrojovky nesoucí jeho jméno, zavedl v roce 1929 licenční výrobu německých motocyklů Wanderer. Nesly značku Jawa (Janeček-Wanderer). Od roku 1933 začal vyrábět i automobily na základě licenční smlouvy, kterou podepsal s Jørgenem Skafte Rasmussenem, technickým přednostou Auto Union, majitelem a ředitelem DKW. Prvním modelem byla Jawa 700/DKW Meisterklasse 701, typ F 2. V létě 1934 bylo vyrobeno mimo tudorů i několik sportovních vozů, roadsterů a kupé. Pražská firma Kaiser a Kronberger (zástupce Jawy) si dala kupé navrhnout od Ing. Zdeňka Kliky, dovozce britských automobilů a motocyklů.

Druhého ročníku prestižního závodu 1000 mil československých se účastnila dvojice vozů, zastupující značku Jawa. Oba vozy byly vybaveny motorem o zvýšeném zdvihovém objemu na 750 cm3. První z nich byl roadster Jawa 750 a nebýt zadření motoru mohla s ním posádka Vitvar – Pánek zvítězit ve své kategorii, v níž prakticky po celou dobu vedla. S aerodynamickým kupé Jawa 750 Jaray, ztvárněném významným karosářem Paulem Jarayem, Jar. Kaiser a Frank Kronberger (st. č. 4) obsadili skvělé 2. místo v třídě do 750 cm3 v průměrné rychlosti 71,4 km/h. Po tomto úspěchu vzrostl pražskému zastoupení Jawy u firmy Kaiser & Kronberger prodej motocyklů a automobilů natolik, že se v roce 1935 přestěhovali do větších prostor na Smíchově.
Ale ani tam dlouho nevydrželi. Již na podzim v roce 1936 přemístili na Letnou, Bělského 10 (dnes Dukelských hrdinů).

Za vítězství v 1000 mílích československých získali I. cenu 3 000 Kčs v „zavřených vozech“ Autoklubu Republiky Československé (AKRČs.) a II. cenu 2 000 Kčs AKRČs za umístění ve třídě. Na lepší peníze si však přišli získáním ceny firmy Zbrojovka Janeček 5 000 Kčs a ceny firmy Kudrnáč z Náchoda (pozdější Rubena Náchod) 4 000 Kčs za nejlepšího jezdce na pneu Everit. Další odměny získali od firmy Elektrotechna za jízdu se svíčkami Sinterkorund
a za umístění ve třídě – celkem 1 500 Kčs.

Povzbuzen tímto neočekávaným úspěchem se ing. Janeček rozhodl postavit 6 sportovních vozů s vyšším výkonem a se zvětšeným objemem válců na 745 cm3. Tak vznikla pro rok 1935 a pro III. ročník 1000 mil československých šestikusová série automobilů Jawa 750. Tento typ se stal nejslavnějším předválečným automobilem značky Jawa.

Kompletace vozu vyžadovala logistický um. Podvozky a motory vznikaly v mateřském závodě v Praze – Nuslích, odkud byly převáženy do závodu Jawa v Týnci nad Sázavou (nyní JAWA Moto). Tam se „potkaly“ s karoseriemi vyráběnými v závodě Kvasiny (Solnice) na Rychnovsku (dnes Škoda Auto) a finální montáž mohla být dokončena.

Tvůrce karoserie se inspiroval Jarayovou uzavřenou karoserií kupé z roku 1934, avšak tentokráte Jawy dostaly jedinečný švih a eleganci. Dodnes působí nadčasovým tvarem, vyváženými proporcemi, dynamikou křivek, které vystihovaly jejich sportovní charakter.