V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Šablona:Článek dne/2024/15

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (++)
(++)
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.)
Řádka 9: Řádka 9:
Z téže doby pochází i [[pseudonym|umělecké přízvisko]] ''Ringo'' vzniklé na popud Jana Křtitele Sýkory podle bubeníka [[The Beatles|Beatles]] [[Ringo Starr|Ringa Starra]].  
Z téže doby pochází i [[pseudonym|umělecké přízvisko]] ''Ringo'' vzniklé na popud Jana Křtitele Sýkory podle bubeníka [[The Beatles|Beatles]] [[Ringo Starr|Ringa Starra]].  
-
V [[Las Vegas]] hrál s divadlem v hotelu Tropicana v revui [[Follies Bergere]] a v klubech s předními americkými [[jazz]]many ([[Buddy Rich]], [[Lionel Hampton]], [[Oscar Peterson]]. V pamětech ''Z mého života'' líčí i kuriózní setkání s [[Dave Brubeck|Davem Brubeckem]]). Za [[Atlantský oceán|Atlantikem]] účinkoval i v televizi, a to v pořadech ''[[The Ed Sullivan Show]]'' a ''[[Hollywood Palace]]''.
+
V [[Las Vegas]] hrál s divadlem v hotelu Tropicana v revui [[Follies Bergere]] a v klubech s předními americkými [[jazz]]many ([[Buddy Rich]], [[Lionel Hampton]], [[Oscar Peterson]]. V pamětech ''Z mého života'' líčí i kuriózní setkání s [[Dave Brubeck|Davem Brubeckem]]). Za [[Atlantský oceán|Atlantikem]] účinkoval i v televizi, a to v pořadech ''[[The Ed Sullivan Show]]'' {{Nowrap|a ''[[Hollywood Palace]]''}}.
-
Domů se Čech vrátil po čtrnácti měsících v únoru [[1967]] a přivezl si specifický způsob sebeprosazování. Ze špičkových hudebníků sestavil „festivalový“ bigbeatový [[orchestr]] ''Rogers band'' (Kaplan, Růžek, Sedláček aj.). Zúčastnili se 1. [[Beat|bigbeatového]] festivalu v [[Palác Lucerna|Lucerně]], ale výraznější úspěch nezaznamenali. V roce 1968 proto Čech a jeho bratr [[saxofon]]ista [[Svatopluk Čech (hudebník)|Svatopluk]] ze skupiny odešli. Následující půlrok vydělával Čech po barech a [[jazz]]ových klubech [[Západní Evropa|Západní Evropy]] se souborem L. Rubeše, po návratu nastoupil do [[Semafor (divadlo)|Divadla Semafor]], založili s bratrem [[rock]]ovu skupinu ''[[Shut Up]]'', která vyplnila místo po [[Country Beat Jiřího Brabce|Country Beatu Jiřího Brabce]] a stala se druhým z divadelních orchestrů. Hráli hlavně v představeních [[Miloslav Šimek|Šimka]] a [[Jiří Grossmann|Grossmanna]] (např. ''[[Besídka v rašeliništi]]''), ale i jinde vč. sólového představení [[Jiří Šlitr|Jiřího Šlitra]] ''[[Ďábel z Vinohrad]]'' a pásma s [[Rudolf Rokl|Rudolfem Roklem]] ''Tak co, pane barone!''. Zpívali a nahrávali s nimi kupř. [[Pavel Bobek]], [[Miluška Voborníková]], [[Jiří Helekal]] {{Nowrap|a [[Jiří Grossmann]]}}. Již tehdy se Čech uplatnil jako komik (kupř. v klauniádě ''[[Othello odpadá aneb Večer u kulečníku]]'').
+
Domů se Čech vrátil po čtrnácti měsících v únoru [[1967]] a přivezl si specifický způsob sebeprosazování. Ze špičkových hudebníků sestavil „festivalový“ bigbeatový [[orchestr]] ''Rogers band'' (Kaplan, Růžek, Sedláček aj.). Zúčastnili se 1. [[Beat|bigbeatového]] festivalu v [[Palác Lucerna|Lucerně]], ale výraznější úspěch nezaznamenali. V roce 1968 proto Čech a jeho bratr [[saxofon]]ista [[Svatopluk Čech (hudebník)|Svatopluk]] ze skupiny odešli. Následující půlrok vydělával Čech po barech a [[jazz]]ových klubech [[Západní Evropa|Západní Evropy]] se souborem L. Rubeše, po návratu nastoupil do [[Semafor (divadlo)|Divadla Semafor]], založili s bratrem [[rock]]ovu skupinu ''[[Shut Up]]'', která vyplnila místo po [[Country Beat Jiřího Brabce|Country Beatu Jiřího Brabce]] a stala se druhým z divadelních orchestrů. Hráli hlavně v představeních [[Miloslav Šimek|Šimka]] a [[Jiří Grossmann|Grossmanna]] (např. ''[[Besídka v rašeliništi]]''), ale i jinde vč. sólového představení [[Jiří Šlitr|Jiřího Šlitra]] ''[[Ďábel z Vinohrad]]'' a pásma s [[Rudolf Rokl|Rudolfem Roklem]] ''Tak co, pane barone!''. Zpívali a nahrávali s nimi kupř. [[Pavel Bobek]], [[Miluše Voborníková|Miluška Voborníková]], [[Jiří Helekal]] {{Nowrap|a [[Jiří Grossmann]]}}. Již tehdy se Čech uplatnil jako komik (kupř. v klauniádě ''[[Othello odpadá aneb Večer u kulečníku]]'').
S kapelou měli už v Semaforu i vlastní zájezdový program s [[Jiří Helekal|Jiřím Helekalem]] a v roce 1972 se přejmenovali na Skupinu Františka Ringo Čecha. Tehdy devětadvacetiletý Čech i fakticky skončil s bubnováním a hrál příležitostně pouze na [[Bongo (hudební nástroj)|bonga]]. Začal působit jako [[mluvené slovo|speaker]] a intenzivně skládal písňové texty: tvrdil, že jich za noc po založení kapely vytvořil třicet najednou. Zvláště ty z nich určené pro hudební žánr "bublegum" nazýval městským [[folklór]]em a prvobytně pospolnou [[Poezie|poezií]]. Čech si uchoval po příštích patnáct let pověst "génia nadprodukce" a vedle vlastních zpěváků byl s to zásobovat pěvce napříč pop-scénou vč. [[Jazz fusion|jazzrocku]] i [[Karel Gott|Karla Gotta]]. Pro [[Československý rozhlas]] otextoval i Bachův Quodlibet ''O neckách''. Začínali u něj nejen zmíněný [[Jiří Helekal]], ale i [[Petr Rezek (zpěvák)|Petr Rezek]] nebo [[Jiří Korn]].
S kapelou měli už v Semaforu i vlastní zájezdový program s [[Jiří Helekal|Jiřím Helekalem]] a v roce 1972 se přejmenovali na Skupinu Františka Ringo Čecha. Tehdy devětadvacetiletý Čech i fakticky skončil s bubnováním a hrál příležitostně pouze na [[Bongo (hudební nástroj)|bonga]]. Začal působit jako [[mluvené slovo|speaker]] a intenzivně skládal písňové texty: tvrdil, že jich za noc po založení kapely vytvořil třicet najednou. Zvláště ty z nich určené pro hudební žánr "bublegum" nazýval městským [[folklór]]em a prvobytně pospolnou [[Poezie|poezií]]. Čech si uchoval po příštích patnáct let pověst "génia nadprodukce" a vedle vlastních zpěváků byl s to zásobovat pěvce napříč pop-scénou vč. [[Jazz fusion|jazzrocku]] i [[Karel Gott|Karla Gotta]]. Pro [[Československý rozhlas]] otextoval i Bachův Quodlibet ''O neckách''. Začínali u něj nejen zmíněný [[Jiří Helekal]], ale i [[Petr Rezek (zpěvák)|Petr Rezek]] nebo [[Jiří Korn]].
<noinclude>[[Kategorie:Článek DNE]]</noinclude>
<noinclude>[[Kategorie:Článek DNE]]</noinclude>

Aktuální verze z 9. 7. 2024, 15:11

"František Ringo Čech na Zámeckém večeru ve Všeradicích u Berouna (2011)"

František Ringo Čech (* 9. července 1943) je český bubeník, zpěvák, textař, herec, politik, publicista, scenárista, divadelník, naivní malíř a spisovatel. Člověk, který kolem sebe neustále vytváří image velmi vtipného, energického a bystrého muže mnoha různorodých zájmů jakož i mnoha rozličných uměleckých řemesel.

V letech 1959–1963 se v pražské Kovoslužbě (Soukenická ulice) vyučil radiomechanikem a televizním opravářem, přičemž poslední rok pracoval jako vedoucí provozovny. Bubnoval v dixielandových a dechovkových souborech, mj. s Ivanem MládkemIvem Pešákem ve "Storyville jazzu" (1959), a po lekcích legendárního amerického basisty Herberta Warda se stal členem Studijní skupiny tradičního jazzu Pavla Smetáčka. Roku 1963 díky Jaromíru Klempířovi spoluzaložil skupinu Olympic, s nímž poprvé účinkoval v Semaforu ve hře Ondráš podotýká. V Olympicu začal Čech poprvé psát písňové texty.

Na pražské konzervatoři (1963–1965) studoval hru na bicí u profesora Vlasáka, folklór (prof. Pecka), hru na klavír a hru na zobcovou flétnu. V roce 1963, jako člen recesistické skupiny Tataři, strávil čtyři měsíce ve vazbě, podmíněně byl odsouzen za podvracení republiky na tři roky vězení, nicméně v prosinci 1965 odjel do USA s Černým divadlem Jiřího Srnce, kde účinkovala jeho žena Magda, baletka a spolužačka z konzervatoře. Tím skončila i Čechova olympická éra, na jejímž konci byl vyhlášen nejlepším československým beatovým hráčem na bicí.

Z téže doby pochází i umělecké přízvisko Ringo vzniklé na popud Jana Křtitele Sýkory podle bubeníka Beatles Ringa Starra.

V Las Vegas hrál s divadlem v hotelu Tropicana v revui Follies Bergere a v klubech s předními americkými jazzmany (Buddy Rich, Lionel Hampton, Oscar Peterson. V pamětech Z mého života líčí i kuriózní setkání s Davem Brubeckem). Za Atlantikem účinkoval i v televizi, a to v pořadech The Ed Sullivan Show a Hollywood Palace.

Domů se Čech vrátil po čtrnácti měsících v únoru 1967 a přivezl si specifický způsob sebeprosazování. Ze špičkových hudebníků sestavil „festivalový“ bigbeatový orchestr Rogers band (Kaplan, Růžek, Sedláček aj.). Zúčastnili se 1. bigbeatového festivalu v Lucerně, ale výraznější úspěch nezaznamenali. V roce 1968 proto Čech a jeho bratr saxofonista Svatopluk ze skupiny odešli. Následující půlrok vydělával Čech po barech a jazzových klubech Západní Evropy se souborem L. Rubeše, po návratu nastoupil do Divadla Semafor, založili s bratrem rockovu skupinu Shut Up, která vyplnila místo po Country Beatu Jiřího Brabce a stala se druhým z divadelních orchestrů. Hráli hlavně v představeních Šimka a Grossmanna (např. Besídka v rašeliništi), ale i jinde vč. sólového představení Jiřího Šlitra Ďábel z Vinohrad a pásma s Rudolfem Roklem Tak co, pane barone!. Zpívali a nahrávali s nimi kupř. Pavel Bobek, Miluška Voborníková, Jiří Helekal a Jiří Grossmann. Již tehdy se Čech uplatnil jako komik (kupř. v klauniádě Othello odpadá aneb Večer u kulečníku).

S kapelou měli už v Semaforu i vlastní zájezdový program s Jiřím Helekalem a v roce 1972 se přejmenovali na Skupinu Františka Ringo Čecha. Tehdy devětadvacetiletý Čech i fakticky skončil s bubnováním a hrál příležitostně pouze na bonga. Začal působit jako speaker a intenzivně skládal písňové texty: tvrdil, že jich za noc po založení kapely vytvořil třicet najednou. Zvláště ty z nich určené pro hudební žánr "bublegum" nazýval městským folklórem a prvobytně pospolnou poezií. Čech si uchoval po příštích patnáct let pověst "génia nadprodukce" a vedle vlastních zpěváků byl s to zásobovat pěvce napříč pop-scénou vč. jazzrockuKarla Gotta. Pro Československý rozhlas otextoval i Bachův Quodlibet O neckách. Začínali u něj nejen zmíněný Jiří Helekal, ale i Petr Rezek nebo Jiří Korn.