Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !
Těžký křižník
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(++) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
- | [[Soubor:Heavy Cruiser Maya.jpg|thumb|[[Japonsko|Japonský]] těžký křižník [[Maja (1930)|''Maja'']]]] | + | [[Soubor:Japanese Heavy Cruiser Maya.jpg|thumb|230px|[[Japonsko|Japonský]] těžký křižník [[Maja (1930)|''Maja'']]]] |
- | '''Těžký [[křižník]]''' je označení pro [[Válečná loď|válečné lodě]], po [[Londýnská konference|londýnské dohodě]] z r. [[1930]] vyzbrojené [[dělo|děly]] ráže 155 - 203 mm, výtlakem do 10 000 tun, bez ohledu na rozměry a [[pancéřování]]. Jejich úkolem bylo doprovázet [[Bitevní loď|bitevní lodě]], | + | '''Těžký [[křižník]]''' je označení pro [[Válečná loď|válečné lodě]], po [[Londýnská konference|londýnské dohodě]] z r. [[1930]] vyzbrojené [[dělo|děly]] ráže 155 - 203 mm, výtlakem do 10 000 tun, bez ohledu na rozměry a [[pancéřování]]. Jejich úkolem bylo doprovázet [[Bitevní loď|bitevní lodě]], případně je v samostatných svazech částečně nahrazovat. První těžké křižníky se objevily v [[Spojené království|Británii]] během [[První světová válka|první světové války]] ([[Třída Hawkins|třída ''Hawkins'']]), ale formálně se označení „těžký křižník“ začalo používat až v roce [[1930]]. Těžké křižníky postupně nahrazovaly starší typ křižníku, a to [[pancéřový křižník]]. |
Nejčastější výzbrojí bylo 6 až 10 děl ráže 203 mm a mnoho děl menší ráže. Také [[torpédomet]]y (kromě [[Spojené státy americké|amerických]] lodí) a [[hydroplán]]y. [[Japonsko|Japonská]] [[Třída Mogami|třída ''Mogami'']] byla zpočátku vyzbrojena děly ráže 155 mm a zařazena mezi [[Lehký křižník|lehké]], aby splňovala podmínky Londýnské dohody, mezi těžké se zařadila po přezbrojení na děla ráže 203 mm v roce [[1940]]. | Nejčastější výzbrojí bylo 6 až 10 děl ráže 203 mm a mnoho děl menší ráže. Také [[torpédomet]]y (kromě [[Spojené státy americké|amerických]] lodí) a [[hydroplán]]y. [[Japonsko|Japonská]] [[Třída Mogami|třída ''Mogami'']] byla zpočátku vyzbrojena děly ráže 155 mm a zařazena mezi [[Lehký křižník|lehké]], aby splňovala podmínky Londýnské dohody, mezi těžké se zařadila po přezbrojení na děla ráže 203 mm v roce [[1940]]. | ||
Přestože těžké křižníky výzbrojí nepřekonaly bitevní lodě a pro jiné úkoly byly příliš těžké, sehrály během [[Druhá světová válka|2. světové války]] důležitou roli. Po válce jejich význam klesl a z loďstev začaly být vyřazovány. | Přestože těžké křižníky výzbrojí nepřekonaly bitevní lodě a pro jiné úkoly byly příliš těžké, sehrály během [[Druhá světová válka|2. světové války]] důležitou roli. Po válce jejich význam klesl a z loďstev začaly být vyřazovány. | ||
== Příklady těžkých křižníků == | == Příklady těžkých křižníků == | ||
=== [[Francie]] ([[Francouzské námořnictvo|Marine Nationale]]) === | === [[Francie]] ([[Francouzské námořnictvo|Marine Nationale]]) === | ||
- | [[Soubor:Colbert-1.jpg|left| | + | [[Soubor:Colbert-1.jpg|thumb|left|200px|Křižník [[Colbert (1928)|''Colbert'']] [[Třída Suffren|třídy ''Suffren'']]]] |
=== [[Itálie]] ([[Regia Marina]]) === | === [[Itálie]] ([[Regia Marina]]) === | ||
=== [[Japonsko]] ([[Japonské císařské námořnictvo]]) === | === [[Japonsko]] ([[Japonské císařské námořnictvo]]) === | ||
- | [[Soubor:Japanese cruiser Haguro.jpg|left| | + | [[Soubor:Japanese cruiser Haguro.jpg|thumb|left|200px|Křižník [[Haguro (1928)|''Haguro'']] [[Třída Mjókó|třídy ''Mjókó'']]]] |
- | + | [[Soubor:PE Atomtest 2.jpg|thumb|230px|Křižník [[Prinz Eugen (křižník)|''Prinz Eugen'']] [[Třída Admiral Hipper|třídy ''Admiral Hipper'']]]] | |
=== [[Nacistické Německo|Německo]] ([[Kriegsmarine]]) === | === [[Nacistické Německo|Německo]] ([[Kriegsmarine]]) === | ||
- | |||
[[Třída Admiral Hipper|Třída ''Admiral Hipper'']] patřila výtlakem mezi největší, ale výzbrojí (8 děl ráže 203 mm) patřila k průměru. Pro bojové akce prováděné německou Kriegsmarine se příliš nehodila. Z celkem pěti rozestavěných jednotek převzalo námořnictvo tři - ''[[Admiral Hipper]]'' (který šel ke dnu koncem války v přístavu, kde ho zastihlo spojenecké letectvo), [[Prinz Eugen (křižník)|''Prinz Eugen'']] (ten válku „přežil“ a byl vydán Američanům jako válečná kořist) a ''[[Blücher]]'' (jeho kariéra byla krátká, ještě nehotový byl nasazen do [[Operace Weserübung|akce proti Norsku]] a potopen v [[Oslofjord]]u). Další dvě rozestavěné jednotky byly [[Lützow (těžký křižník)|Lützow]], který byl odprodán jako rozestavěný [[Sovětský svaz|Sovětskému svazu]] (nebyl nikdy dostavěn, přesto se provizorně vystrojen účastnil [[Obležení Leningradu|obrany Leningradu]] pod jménem ''Tallin'') a [[Seydlitz (křižník)|''Seydlitz'']], o kterém Adolf Hitler těsně před dokončením rozhodl, že bude přestavěn na [[letadlová loď|letadlovou loď]]. Výsledek je nasnadě, Kriegsmarine nedostala ani letadlovou loď, ani křižník. | [[Třída Admiral Hipper|Třída ''Admiral Hipper'']] patřila výtlakem mezi největší, ale výzbrojí (8 děl ráže 203 mm) patřila k průměru. Pro bojové akce prováděné německou Kriegsmarine se příliš nehodila. Z celkem pěti rozestavěných jednotek převzalo námořnictvo tři - ''[[Admiral Hipper]]'' (který šel ke dnu koncem války v přístavu, kde ho zastihlo spojenecké letectvo), [[Prinz Eugen (křižník)|''Prinz Eugen'']] (ten válku „přežil“ a byl vydán Američanům jako válečná kořist) a ''[[Blücher]]'' (jeho kariéra byla krátká, ještě nehotový byl nasazen do [[Operace Weserübung|akce proti Norsku]] a potopen v [[Oslofjord]]u). Další dvě rozestavěné jednotky byly [[Lützow (těžký křižník)|Lützow]], který byl odprodán jako rozestavěný [[Sovětský svaz|Sovětskému svazu]] (nebyl nikdy dostavěn, přesto se provizorně vystrojen účastnil [[Obležení Leningradu|obrany Leningradu]] pod jménem ''Tallin'') a [[Seydlitz (křižník)|''Seydlitz'']], o kterém Adolf Hitler těsně před dokončením rozhodl, že bude přestavěn na [[letadlová loď|letadlovou loď]]. Výsledek je nasnadě, Kriegsmarine nedostala ani letadlovou loď, ani křižník. | ||
+ | |||
Mezi těžké křižníky je rovněž řazena i [[Kapesní bitevní loď|třída ''Deutschland'']]. Původně označovaná za pancéřové lodě, všeobecně známější jako ''Kapesní bitevní lodě''. Obsažena sem byla proto, že to byla kategorie jí nejbližší, i když řazení mezi křižníky je diskutabilní. Rychlostí značně zaostávala a naopak hlavní výzbrojí (6 děl ráže 280 mm) značně překračovala všechny limity pro těžké křižníky. Patřily sem tři jednotky - [[Lützow (kapesní bitevní loď)|''Deutschland'']] (v roce [[1940]] přejmenovaný na ''Lützow''), ''[[Admiral Scheer]]'' a ''[[Admiral Graf Spee]]''. Prvním dvěma jmenovaným se staly osudné nálety Spojenců na německé přístavy koncem války, posledně jmenovaný byl naopak první těžkou válečnou lodí, kterou Německo ve válce ztratilo - zapojil se hned v září do korzárské války v jižním [[Atlantik]]u, ale nakonec byl [[Bitva u ústí Rio de La Plata|dopaden britskou eskadrou]] (těžký a dva lehké křižníky), uprchl do Montevidea a když se šance na únik vytratila, tak kapitán sám vydal rozkaz k potopení lodi před přístavem. | Mezi těžké křižníky je rovněž řazena i [[Kapesní bitevní loď|třída ''Deutschland'']]. Původně označovaná za pancéřové lodě, všeobecně známější jako ''Kapesní bitevní lodě''. Obsažena sem byla proto, že to byla kategorie jí nejbližší, i když řazení mezi křižníky je diskutabilní. Rychlostí značně zaostávala a naopak hlavní výzbrojí (6 děl ráže 280 mm) značně překračovala všechny limity pro těžké křižníky. Patřily sem tři jednotky - [[Lützow (kapesní bitevní loď)|''Deutschland'']] (v roce [[1940]] přejmenovaný na ''Lützow''), ''[[Admiral Scheer]]'' a ''[[Admiral Graf Spee]]''. Prvním dvěma jmenovaným se staly osudné nálety Spojenců na německé přístavy koncem války, posledně jmenovaný byl naopak první těžkou válečnou lodí, kterou Německo ve válce ztratilo - zapojil se hned v září do korzárské války v jižním [[Atlantik]]u, ale nakonec byl [[Bitva u ústí Rio de La Plata|dopaden britskou eskadrou]] (těžký a dva lehké křižníky), uprchl do Montevidea a když se šance na únik vytratila, tak kapitán sám vydal rozkaz k potopení lodi před přístavem. | ||
+ | |||
=== [[Spojené království]] ([[Royal Navy]]) === | === [[Spojené království]] ([[Royal Navy]]) === | ||
- | [[Soubor: | + | [[Soubor:HMS Norfolk (78) in Hampton Roads on 29 September 1933.jpg|thumb|left|200px|Křižník [[HMS Norfolk (78)|HMS ''Norfolk'']] [[Třída Norfolk|třídy ''Norfolk'']]]] |
- | === [[Spojené státy americké]] ([[US Navy]]) === | + | === [[Spojené státy americké]] ([[Námořnictvo Spojených států amerických|US Navy]]) === |
- | [[Soubor:USS San Francisco (CA-38) off San Pedro, California, April | + | [[Soubor:USS San Francisco (CA-38) off San Pedro, California, April 1935a.jpg|thumb|230px|Křižník [[USS San Francisco (CA-38)|USS ''San Francisco'']] [[Třída New Orleans|třídy ''New Orleans'']]]] |
{{Článek z Wikipedie}} | {{Článek z Wikipedie}} | ||
[[Kategorie:Typy válečných lodí|Křižník, těžký]] | [[Kategorie:Typy válečných lodí|Křižník, těžký]] |
Aktuální verze z 26. 9. 2021, 10:20
Těžký křižník je označení pro válečné lodě, po londýnské dohodě z r. 1930 vyzbrojené děly ráže 155 - 203 mm, výtlakem do 10 000 tun, bez ohledu na rozměry a pancéřování. Jejich úkolem bylo doprovázet bitevní lodě, případně je v samostatných svazech částečně nahrazovat. První těžké křižníky se objevily v Británii během první světové války (třída Hawkins), ale formálně se označení „těžký křižník“ začalo používat až v roce 1930. Těžké křižníky postupně nahrazovaly starší typ křižníku, a to pancéřový křižník. Nejčastější výzbrojí bylo 6 až 10 děl ráže 203 mm a mnoho děl menší ráže. Také torpédomety (kromě amerických lodí) a hydroplány. Japonská třída Mogami byla zpočátku vyzbrojena děly ráže 155 mm a zařazena mezi lehké, aby splňovala podmínky Londýnské dohody, mezi těžké se zařadila po přezbrojení na děla ráže 203 mm v roce 1940. Přestože těžké křižníky výzbrojí nepřekonaly bitevní lodě a pro jiné úkoly byly příliš těžké, sehrály během 2. světové války důležitou roli. Po válce jejich význam klesl a z loďstev začaly být vyřazovány.
Obsah |
Příklady těžkých křižníků
Francie (Marine Nationale)
Itálie (Regia Marina)
Japonsko (Japonské císařské námořnictvo)
Německo (Kriegsmarine)
Třída Admiral Hipper patřila výtlakem mezi největší, ale výzbrojí (8 děl ráže 203 mm) patřila k průměru. Pro bojové akce prováděné německou Kriegsmarine se příliš nehodila. Z celkem pěti rozestavěných jednotek převzalo námořnictvo tři - Admiral Hipper (který šel ke dnu koncem války v přístavu, kde ho zastihlo spojenecké letectvo), Prinz Eugen (ten válku „přežil“ a byl vydán Američanům jako válečná kořist) a Blücher (jeho kariéra byla krátká, ještě nehotový byl nasazen do akce proti Norsku a potopen v Oslofjordu). Další dvě rozestavěné jednotky byly Lützow, který byl odprodán jako rozestavěný Sovětskému svazu (nebyl nikdy dostavěn, přesto se provizorně vystrojen účastnil obrany Leningradu pod jménem Tallin) a Seydlitz, o kterém Adolf Hitler těsně před dokončením rozhodl, že bude přestavěn na letadlovou loď. Výsledek je nasnadě, Kriegsmarine nedostala ani letadlovou loď, ani křižník.
Mezi těžké křižníky je rovněž řazena i třída Deutschland. Původně označovaná za pancéřové lodě, všeobecně známější jako Kapesní bitevní lodě. Obsažena sem byla proto, že to byla kategorie jí nejbližší, i když řazení mezi křižníky je diskutabilní. Rychlostí značně zaostávala a naopak hlavní výzbrojí (6 děl ráže 280 mm) značně překračovala všechny limity pro těžké křižníky. Patřily sem tři jednotky - Deutschland (v roce 1940 přejmenovaný na Lützow), Admiral Scheer a Admiral Graf Spee. Prvním dvěma jmenovaným se staly osudné nálety Spojenců na německé přístavy koncem války, posledně jmenovaný byl naopak první těžkou válečnou lodí, kterou Německo ve válce ztratilo - zapojil se hned v září do korzárské války v jižním Atlantiku, ale nakonec byl dopaden britskou eskadrou (těžký a dva lehké křižníky), uprchl do Montevidea a když se šance na únik vytratila, tak kapitán sám vydal rozkaz k potopení lodi před přístavem.
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |