V pondělí 16. září 2024 začala naše další
nová soutěž o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte rychle soutěžit o lákavé ceny !!

Střížkov (stanice metra v Praze)

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Moje Fotky !)
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze.)
Řádka 1: Řádka 1:
-
[[Image:Praha, Střížkov, stanice metra Střížkov, vstup.jpg|right|thumb|Vstup do proskleného pavilonu stanice]]
+
[[Soubor:Strizkov metro station 2023Z02.JPG|thumb|240px|Vstup do proskleného pavilonu stanice]]
 +
[[Soubor:Strizkov metro station 2023Z01.JPG|thumb|240px|Vstup do proskleného pavilonu stanice]]
'''Střížkov''' (projektový název ''Prosek I'') je [[stanice metra]] v Praze-Střížkově, na okraji [[sídliště Prosek]]. Leží na nejnovějším úseku [[C (linka metra v Praze)|linky C]]. Stavba začala 24. května 2004, pro cestující byla stanice otevřena 8. května 2008.<ref>[http://www.izdoprava.cz/view.php?cisloclanku=2006040003 Internetový zpravodaj - Komunikace a doprava]</ref>
'''Střížkov''' (projektový název ''Prosek I'') je [[stanice metra]] v Praze-Střížkově, na okraji [[sídliště Prosek]]. Leží na nejnovějším úseku [[C (linka metra v Praze)|linky C]]. Stavba začala 24. května 2004, pro cestující byla stanice otevřena 8. května 2008.<ref>[http://www.izdoprava.cz/view.php?cisloclanku=2006040003 Internetový zpravodaj - Komunikace a doprava]</ref>
Řádka 6: Řádka 7:
== Architektonické ztvárnění ==
== Architektonické ztvárnění ==
-
[[Image:Praha, Střížkov, stanice metra, povrch.JPG|left|thumb|Nástupiště stanice v říjnu 2006]]
 
-
[[Image:Praha, Střížkov, Stanice metra Střížkov.JPG|left|thumb|Výstavba stanice v červenci 2006]]
 
-
 
Architektonické řešení stanice obsahuje také i různé můstky či [[fontána|fontány]]. Jeho autorem je Ing. arch. [[Patrik Kotas]], který se proslavil již řadou jiných dopravních staveb (například [[Terminál hromadné dopravy|terminál]] [[Fügnerova (zastávka MHD v Liberci)|Fügnerova]] v [[Liberec|Liberci]], stanicemi metra [[Rajská zahrada (stanice metra v Praze)|Rajská zahrada]] a [[Lužiny (stanice metra v Praze)|Lužiny]]), či designem některých dopravních prostředků. Na povrchu bude po dokončení ještě dočasné [[záchytné parkoviště]].
Architektonické řešení stanice obsahuje také i různé můstky či [[fontána|fontány]]. Jeho autorem je Ing. arch. [[Patrik Kotas]], který se proslavil již řadou jiných dopravních staveb (například [[Terminál hromadné dopravy|terminál]] [[Fügnerova (zastávka MHD v Liberci)|Fügnerova]] v [[Liberec|Liberci]], stanicemi metra [[Rajská zahrada (stanice metra v Praze)|Rajská zahrada]] a [[Lužiny (stanice metra v Praze)|Lužiny]]), či designem některých dopravních prostředků. Na povrchu bude po dokončení ještě dočasné [[záchytné parkoviště]].
== Výstavba ==
== Výstavba ==
-
Výstavba této stanice se rozvrhnula do několika etap. Nejprve bylo nutné vyhloubit stavební jámu, zajistit ji a poté vystavět [[železobeton]]ové [[nástupiště]]. Pro založení stanice se spotřebovalo okolo dvou tisíc tun armatury, téměř 22 000 betonových konstrukcí a 65 000 bednění. Následně se mohlo začít s výstavbou ocelové konstrukce a dvou velkých obloukových [[nosník]]ů o rozpětí 150 m a průměru 1,5 m. Do konce července 2006 již oba oblouky stály, samotná konstrukce pod nimi se dokončovala v srpnu téhož roku. V říjnu [[2006]] se zde konal den otevřených dveří, během něhož již bylo dokončeno jak nástupiště, tak i konstrukce, a to včetně nátěru. Střecha stanice je prosklená, použito bylo speciální tvrzené a vrstvené [[sklo]] původem z Francie.<ref>[http://fasady.mise.cz/clanky/unikatni-fasada-stanice-metra-strizkov.html Architektonické ztvárnění fasády stanice]</ref> Kromě toho se však použilo i sklo akusticky izolační.
+
Výstavba této stanice se rozvrhnula do několika etap. Nejprve bylo nutné vyhloubit stavební jámu, zajistit ji a poté vystavět [[železobeton]]ové [[nástupiště]]. Pro založení stanice se spotřebovalo okolo dvou tisíc tun armatury, téměř 22 000 m<sup>3</sup> betonových konstrukcí a 65 000 m<sup>2</sup> bednění. Následně se mohlo začít s výstavbou ocelové konstrukce a dvou velkých obloukových [[nosník]]ů o rozpětí 150 m a průměru 1,5 m. Do konce července 2006 již oba oblouky stály, samotná konstrukce pod nimi se dokončovala v srpnu téhož roku. V říjnu [[2006]] se zde konal den otevřených dveří, během něhož již bylo dokončeno jak nástupiště, tak i konstrukce, a to včetně nátěru. Střecha stanice je prosklená, použito bylo speciální tvrzené a vrstvené [[sklo]] původem z Francie.<ref>[http://fasady.mise.cz/clanky/unikatni-fasada-stanice-metra-strizkov.html Architektonické ztvárnění fasády stanice]</ref> Kromě toho se však použilo i sklo akusticky izolační.
 +
 
 +
Na budování stanice se podílely společnosti Hochtief VSB a OHL ŽS (dříve ŽS Brno, které stavěly také [[Tramvajová trať Hlubočepy - Barrandov|tramvajovou trať z Hlubočep na Barrandov]]).
-
Na budování stanice se podílely společnosti [[Hochtief VSB]] a [[OHL ŽS]] (dříve [[ŽS Brno]], které stavěly také [[Tramvajová trať Hlubočepy - Barrandov|tramvajovou trať z Hlubočep na Barrandov]]).
+
V průběhu stavby se ve stanici konal dvakrát den otevřených dveří – v říjnu 2006 a [[22. září]] [[2007]] u příležitosti Týdne mobility.
-
V průběhu stavby se ve stanici konal dvakrát den otevřených dveří - v říjnu 2006 a [[22. září]] [[2007]] u příležitosti Týdne mobility.
+
== Velká galerie ==
 +
* '''[[:Kategorie:Střížkov 2023 (metro station)|Mnoho fotografií stanice Střížkov]]'''
 +
<gallery perrow="5">
 +
File:Praha, Střížkov, Stanice metra Střížkov.JPG|Výstavba stanice (červenec&nbsp;2006)
 +
Soubor:Strizkov metro station 2023Z07.JPG|Stanice Střížkov (2023)
 +
Soubor:Strizkov metro station 2023Z08.JPG|Stanice Střížkov (2023)
 +
Soubor:Strizkov metro station 2023Z05.JPG|Stanice Střížkov (červenec&nbsp;2023)
 +
Soubor:Strizkov metro station 2023Z10.JPG|Stanice Střížkov (červenec&nbsp;2023)
 +
</gallery>
 +
== Reference ==
 +
<references/>
== Externí odkazy ==
== Externí odkazy ==
* [http://www.metroweb.cz/metro/ivc2/ivc2.htm Vizualizace na stránkách Metroweb.cz]
* [http://www.metroweb.cz/metro/ivc2/ivc2.htm Vizualizace na stránkách Metroweb.cz]
Řádka 23: Řádka 33:
-
{{Commonscat|Střížkov (metro station)|Střížkov (stanice metra v Praze)}}{{Článek z Wikipedie}}
+
{{Commonscat|Střížkov (metro station)}}{{Článek z Wikipedie}}
[[Kategorie:Stanice metra v Praze]]
[[Kategorie:Stanice metra v Praze]]

Aktuální verze z 5. 7. 2024, 11:55

Vstup do proskleného pavilonu stanice
Vstup do proskleného pavilonu stanice

Střížkov (projektový název Prosek I) je stanice metra v Praze-Střížkově, na okraji sídliště Prosek. Leží na nejnovějším úseku linky C. Stavba začala 24. května 2004, pro cestující byla stanice otevřena 8. května 2008.[1]

Obsah

Charakteristika stanice

Střížkov je stanicí hloubenou (založení nástupiště je 6,3 m pod povrchem, budova však stoupá vysoko nad úroveň terénu). Tvoří ji velká oceloskleněná konstrukce, svým půdorysem připomínající kapku vody či velrybu (interpretace v médiích se liší). Na dvou masivních obloucích, které vedou v ose stanice, je pak celá konstrukce zavěšena. Součástí stavby je také podchod pod Vysočanskou ulicí. Nástupiště jsou boční, pomocí třech mostů umístěných ve dvou úrovních mohou cestující přecházet z jednoho nástupiště na druhé. Celá stanice je bezbariérová, jednotlivé lávky a nástupiště jsou propojeny výtahy.

Architektonické ztvárnění

Architektonické řešení stanice obsahuje také i různé můstky či fontány. Jeho autorem je Ing. arch. Patrik Kotas, který se proslavil již řadou jiných dopravních staveb (například terminál Fügnerova v Liberci, stanicemi metra Rajská zahrada a Lužiny), či designem některých dopravních prostředků. Na povrchu bude po dokončení ještě dočasné záchytné parkoviště.

Výstavba

Výstavba této stanice se rozvrhnula do několika etap. Nejprve bylo nutné vyhloubit stavební jámu, zajistit ji a poté vystavět železobetonové nástupiště. Pro založení stanice se spotřebovalo okolo dvou tisíc tun armatury, téměř 22 000 m3 betonových konstrukcí a 65 000 m2 bednění. Následně se mohlo začít s výstavbou ocelové konstrukce a dvou velkých obloukových nosníků o rozpětí 150 m a průměru 1,5 m. Do konce července 2006 již oba oblouky stály, samotná konstrukce pod nimi se dokončovala v srpnu téhož roku. V říjnu 2006 se zde konal den otevřených dveří, během něhož již bylo dokončeno jak nástupiště, tak i konstrukce, a to včetně nátěru. Střecha stanice je prosklená, použito bylo speciální tvrzené a vrstvené sklo původem z Francie.[2] Kromě toho se však použilo i sklo akusticky izolační.

Na budování stanice se podílely společnosti Hochtief VSB a OHL ŽS (dříve ŽS Brno, které stavěly také tramvajovou trať z Hlubočep na Barrandov).

V průběhu stavby se ve stanici konal dvakrát den otevřených dveří – v říjnu 2006 a 22. září 2007 u příležitosti Týdne mobility.

Velká galerie

Reference

  1. Internetový zpravodaj - Komunikace a doprava
  2. Architektonické ztvárnění fasády stanice

Externí odkazy


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Střížkov (stanice metra v Praze)