V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Ford 5-AT Tri-Motor

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Výrazné vylepšení)
 
Řádka 3: Řádka 3:
  |typ = [[dopravní letoun]]
  |typ = [[dopravní letoun]]
  |výrobce = Ford Motor Company
  |výrobce = Ford Motor Company
-
  |image = image:Ford Trimotor.jpg
+
  |image = [[File:Ford Tri-Motor 5-AT-74-AirVenture-2005-Flickr.jpg|240px]]
-
  |text = Ford 6-AT-AS Tri-Motor (G-CYWZ) [[Royal Canadian Air Force|RCAF]] v červnu 1931
+
  |text = Ford Tri-Motor 5-AT-74 na letecké show<br />veteránů Airventure&nbsp;2005
  |konstruktér =
  |konstruktér =
  |první let = červenec [[1928 v letectví|1928]]<ref name="tri">{{Citace knihy | příjmení = Němeček | jméno = Václav | odkaz na autora =  | příjmení2 = Týc | jméno2 = Pavel | odkaz na autora2 =  | rok = 1981 | titul = Třímotorová dopravní letadla | vydavatel = Nakladatelství dopravy a spojů | místo = Praha | vydání = 2| typ vydání = doplněné | isbn = }}</ref>
  |první let = červenec [[1928 v letectví|1928]]<ref name="tri">{{Citace knihy | příjmení = Němeček | jméno = Václav | odkaz na autora =  | příjmení2 = Týc | jméno2 = Pavel | odkaz na autora2 =  | rok = 1981 | titul = Třímotorová dopravní letadla | vydavatel = Nakladatelství dopravy a spojů | místo = Praha | vydání = 2| typ vydání = doplněné | isbn = }}</ref>
Řádka 10: Řádka 10:
  |vyřazen =  
  |vyřazen =  
  |výroba = červenec&nbsp;1928 až červen&nbsp;1933
  |výroba = červenec&nbsp;1928 až červen&nbsp;1933
-
  |vyrobeno kusů = 117 ks
+
  |vyrobeno kusů = 117 kusů
  |hlavní uživatel = [[Spojené státy americké|USA]]
  |hlavní uživatel = [[Spojené státy americké|USA]]
  |více uživatelů =   
  |více uživatelů =   
-
}}
+
}}[[Soubor:Time For Me To Fly-Flickr.jpg|thumb|240px|Krásný pohled do pilotní kabiny]]
'''Ford 5-AT Tri-Motor''' byl americký dopravní letoun, navazující na koncepčně stejný lehčí typ [[Ford 4-AT Tri-Motor]]. Typ 5-AT se vyráběl až do června [[1933 v letectví|1933]]. Létal na tratích zejména v [[Amerika|Americe]], ovšem byl propagován i v [[Evropa|Evropě]].
'''Ford 5-AT Tri-Motor''' byl americký dopravní letoun, navazující na koncepčně stejný lehčí typ [[Ford 4-AT Tri-Motor]]. Typ 5-AT se vyráběl až do června [[1933 v letectví|1933]]. Létal na tratích zejména v [[Amerika|Americe]], ovšem byl propagován i v [[Evropa|Evropě]].
Řádka 19: Řádka 19:
==Služba v Československu==
==Služba v Československu==
-
 
+
V rámci turné po Evropě byl letoun předváděn i v Praze, kde jej 21. října [[1929]] zakoupilo ''Ministerstvo veřejných prací'' pro [[Československé státní aerolinie]]. Šlo o stroj verze 5-AT-C, výrobního čísla 50, který nesl civilní poznávací značku '''OK-FOR'''. Do rejstříku byl zapsán 23.&nbsp;dubna 1930 a létal na domácích tratích. Svoji činnost ukončil tragicky dne [[22. srpen|22.&nbsp;srpna]] [[1930 v letectví|1930]]<ref>{{Citace časopisu | příjmení = Hutz | jméno = Jan |příjmení2 = Kučera | jméno2 = Pavel |příjmení3 = Sviták | jméno3 = Pavel | titul = Letecká doprava v Československu 1919 až 1939 | časopis = Letectví a kosmonautika | rok = 1995 | měsíc =  | ročník = LXXI | číslo = 10 | strany = | url =  | issn = }}</ref>, kdy havaroval u [[Jihlava|Jihlavy]], přičemž nepřežil nikdo. Celkem tento stroj nalétal 15&nbsp;800&nbsp;km a 109 hodin.<ref name="LK">{{Citace časopisu | příjmení =  | jméno =  | autor = | titul = ČSA čtenářům L+K | časopis = Letectví a kosmonautika | rok = 1995 | měsíc =  | ročník = LXXI | číslo = 3 | strany = | url =  | issn = }}</ref>
-
V rámci turné po Evropě byl letoun předváděn i v Praze, kde jej 21. října [[1929]] zakoupilo ''Ministerstvo veřejných prací'' pro [[Československé státní aerolinie]]. Šlo o stroj verze 5-AT-C, výrobního čísla 50, který nesl civilní poznávací značku '''OK-FOR'''. Do rejstříku byl zapsán 23.&nbsp;dubna 1930 a létal na domácích tratích. Svoji činnost ukončil tragicky dne [[22. srpen|22.&nbsp;srpna]] [[1930 v letectví|1930]]<ref>{{Citace časopisu | příjmení = Hutz | jméno = Jan |příjmení2 = Kučera | jméno2 = Pavel |příjmení3 = Sviták | jméno3 = Pavel | titul = Letecká doprava v Československu 1919 až 1939 | časopis = Letectví a kosmonautika | odkaz na časopis = Letectví a kosmonautika | rok = 1995 | měsíc =  | ročník = LXXI | číslo = 10 | strany = | url =  | issn = }}</ref>, kdy havaroval u [[Jihlava|Jihlavy]], přičemž nepřežil nikdo. Celkem tento stroj nalétal 15&nbsp;800&nbsp;km a 109 hodin.<ref name="LK">{{Citace časopisu | příjmení =  | jméno =  | autor = | titul = ČSA čtenářům L+K | časopis = Letectví a kosmonautika | odkaz na časopis = Letectví a kosmonautika | rok = 1995 | měsíc =  | ročník = LXXI | číslo = 3 | strany = | url =  | issn = }}</ref>
+
==Specifikace (5-AT-C)==
==Specifikace (5-AT-C)==
Řádka 30: Řádka 29:
*'''Rozpětí:''' 23,71 m
*'''Rozpětí:''' 23,71 m
*'''Délka:''' 15,18 m  
*'''Délka:''' 15,18 m  
-
*'''Plocha křídla:''' 77,57
+
*'''Plocha křídla:''' 77,57 m<sup>2</sup>
*'''Výška:''' 4,16 m
*'''Výška:''' 4,16 m
-
*'''Pohonná jednotka:''' 3x [[hvězdicový motor]] [[Pratt & Whitney R-1340|Pratt & Whitney Wasp C-1]]
+
*'''Pohonná jednotka:''' 3 x [[hvězdicový motor]] [[Pratt & Whitney R-1340|Pratt & Whitney Wasp C-1]]
*'''Výkon motoru:''' 420 k (309 kW)
*'''Výkon motoru:''' 420 k (309 kW)
-
*'''Hmotnost prázdného stroje:''' 3400 kg
+
*'''Hmotnost prázdného stroje:''' 3 400 kg
-
*'''Vzletová hmotnost:''' 6100 kg  
+
*'''Vzletová hmotnost:''' 6 100 kg  
===Výkony===
===Výkony===
*'''Maximální rychlost:''' 217 km/h
*'''Maximální rychlost:''' 217 km/h
*'''Cestovní rychlost:''' 180 km/h
*'''Cestovní rychlost:''' 180 km/h
-
*'''Dostup:''' 5500 m
+
*'''Dostup:''' 5 500 m
*'''Dolet:''' 850 km
*'''Dolet:''' 850 km
-
==Externí odkazy==
+
== Reference ==
 +
<references/>
 +
== Externí odkazy ==
*  [http://www.planes.cz/lite/ff5.php Fotografie stroje OK-FOR ČSA na planes.cz]
*  [http://www.planes.cz/lite/ff5.php Fotografie stroje OK-FOR ČSA na planes.cz]
* (anglicky) [http://www.nasm.si.edu/aircraft/fordtri.htm Smithsonian National Air and Space Museum: Ford 5-AT Tri-Motor]
* (anglicky) [http://www.nasm.si.edu/aircraft/fordtri.htm Smithsonian National Air and Space Museum: Ford 5-AT Tri-Motor]
-
{{Článek z Wikipedie}}
+
{{Flickr|Ford+5-AT}}{{Commonscat|Ford 5-AT}}{{Článek z Wikipedie}}
[[Kategorie:Dopravní letadla]]
[[Kategorie:Dopravní letadla]]

Aktuální verze z 11. 11. 2016, 12:19

Ford 5-AT Tri-Motor
Ford Tri-Motor 5-AT-74-AirVenture-2005-Flickr.jpg
Ford Tri-Motor 5-AT-74 na letecké show
veteránů Airventure 2005
Základní charakteristika
Určení dopravní letoun
Výrobce Ford Motor Company
Konstruktér
První let červenec 1928[1]
Zařazen
Vyřazen
Výroba červenec 1928 až červen 1933
Vyrobeno 117 kusů
Varianty
Uživatel USA
Krásný pohled do pilotní kabiny

Ford 5-AT Tri-Motor byl americký dopravní letoun, navazující na koncepčně stejný lehčí typ Ford 4-AT Tri-Motor. Typ 5-AT se vyráběl až do června 1933. Létal na tratích zejména v Americe, ovšem byl propagován i v Evropě.

Fordů 5-AT bylo vyrobeno celkem 117 kusů. Dále existovaly verze 6-AT, 7-AT, 9-AT, 11-AT a 13-AT, které se lišily pouze v drobnostech.

Obsah

Služba v Československu

V rámci turné po Evropě byl letoun předváděn i v Praze, kde jej 21. října 1929 zakoupilo Ministerstvo veřejných prací pro Československé státní aerolinie. Šlo o stroj verze 5-AT-C, výrobního čísla 50, který nesl civilní poznávací značku OK-FOR. Do rejstříku byl zapsán 23. dubna 1930 a létal na domácích tratích. Svoji činnost ukončil tragicky dne 22. srpna 1930[2], kdy havaroval u Jihlavy, přičemž nepřežil nikdo. Celkem tento stroj nalétal 15 800 km a 109 hodin.[3]

Specifikace (5-AT-C)

Data podle: Němeček, Týc[1] a L+K[3]

Technické údaje

  • Posádka: 2
  • Počet pasažérů: 14
  • Rozpětí: 23,71 m
  • Délka: 15,18 m
  • Plocha křídla: 77,57 m2
  • Výška: 4,16 m
  • Pohonná jednotka: 3 x hvězdicový motor Pratt & Whitney Wasp C-1
  • Výkon motoru: 420 k (309 kW)
  • Hmotnost prázdného stroje: 3 400 kg
  • Vzletová hmotnost: 6 100 kg

Výkony

  • Maximální rychlost: 217 km/h
  • Cestovní rychlost: 180 km/h
  • Dostup: 5 500 m
  • Dolet: 850 km

Reference

  1. 1,0 1,1 NĚMEČEK, Václav; TÝC, Pavel. Třímotorová dopravní letadla. 2., doplněné vyd. Praha : Nakladatelství dopravy a spojů, 1981.  
  2. HUTZ, Jan; KUČERA, Pavel; SVITÁK, Pavel. Letecká doprava v Československu 1919 až 1939. Letectví a kosmonautika, 1995, roč. LXXI, čís. 10.  
  3. 3,0 3,1 ČSA čtenářům L+K. Letectví a kosmonautika, 1995, roč. LXXI, čís. 3.  

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Ford 5-AT Tri-Motor
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Ford 5-AT Tri-Motor