Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !
Jean Alesi
Z Multimediaexpo.cz
m (Nahrazení textu) |
m (1 revizi) |
Aktuální verze z 8. 7. 2014, 10:49
Jean Alesi | |
---|---|
| |
F1 Record | |
Národnost | Francie |
Narozen | 11. červen 1964 |
Tým | Tyrrell, Ferrari, Benetton, Sauber, Prost, Jordan |
Grand Prix | 202 |
Mistr světa | 0x, nejlépe 4. místo 1996 a 1997 |
Vítězství | 1 |
Podium | 32 |
Pole position | 2 |
Nej. kolo | 4 |
Body | 241 |
První GP | Grand Prix Francie 1989 |
První vítězství | Grand Prix Kanady 1995 |
Sezóny v F1 | 1989 - 2001 |
Jean Alesi, narozen jako Giovanni Alesi, (* 11. června 1964) je bývalý francouzský pilot Formule 1, vítěz jedné Velké ceny.
Obsah |
Kariéra
Zhruba kolem patnáctého roku svého věku začal Jean závodit s motokárami a to až do roku 1983 (Ve formuli 1 v té době kraloval Nelson Piquet a na sklonku Nelsonovy kariéry se s ním Jean na drahách F1 rovněž setkal). Roku 1983 postoupil do francouzského mistrovství Formule Renault a celkové desáté místo ukázalo, že tento jezdec něco umí. Následujícího roku dosáhl na pátou příčku v šampionátu. Celkem průměrné výsledky a stal by se jedním z mnoha průměrných a víceméně nezajímavých francouzských závodníků, kdyby nepřišly následující úspěchy ve Formuli 3. Ve svém prvním roce závodění ve F3 na francouzkých okruzích dokončil sezónu jako druhý nejlepší a následující rok ve skvělém a zkušeném týmu ORECA zvítězil. Tým ORECA mu pro následující sezónu 1988 nabídl vůz formule 3000, druhé ligy za formulí 1. Jean v jejich barvách dokončil desátý v šampionátu, což nebyl žádný velký úspěch. Avšak zaujal Eddieho Jordana a ten jej angažoval do svého týmu. Jean tedy sezónu 1989 měl absolvovat v jeho žlutém Reynardu. V Jordanově týmu jezdili v té době i jiní výborní závodnící a v budoucnu absolventi závodů formule 1. Ať už to byl Eddie Irvine, Heinz-Harald Frentzen, Johnny Herbert a později i Damon Hill. Irvine se později stal na krátkou dobu jezdcem na kterém stála stáj Ferrari, Frentzen po úspěších ve Williamsu pozvedl stáj Eddieho Jordana i ve F1, Herbert po svých zdravotních problémech během přechodu do nejvyšší třídy nakonec po boku Schumachera dokázal i vítězit a o Damonu Hillovi by bylo zbytečné hovořit. Jeho mistrovský titul ve formuli jedna roku 1996 hovoří za vše.
Jean toho roku zvítězil v Pau, Birminghamu a ve Spa a jeho cílem byla cesta k titulu. Během tohoto roku však přišla nabídka od Kena Tyrrella, aby zaskočil ve velké ceně Francie za Michele Alboreta. Důvodem byla Tyrrellova smlouva s novým sponzorem a Ital, jenž byl v rukách konkurence musel odejít. Jean tehdy nezapomenutelně odjezdil v Le Castellet svůj první závod ve formuli jedna a dokončil jako čtvrtý, přičemž v jednu chvíli závod i vedl. Zatím ve Formuli 3000 proti němu povstal jiný francouz. A to Erik Comas z týmu DAMS. V posledních třech závodech sezóny získal druhé místo a dvě vítězství a Alesiho jistota se začala rozplývat. Ve francouzském Le Mans však zýskal kýžený jeden bod a to mu zajistilo titul při rovnosti bodů s Comasem avšak větším počtem vítězství. Cestu do formule jedna potvrdil nejprve pátým místem na Monze a posléze opět čtvrtým v Jerezu. Při pár závodech tak slavil deváté místo v šampionátu F1 roku 1989 - prvního roku opět bez užívání turbomotorů.
Formule 1
1989
První rok ve formuli 1, současně s formulí 3000, kde nakonec slavil celkové prvenství. Tyrrell s osmiválcem Ford byl, dá se říct, nejlepší ze zbytku světa. V první půlce sezóny, do GP Francie s ním Michele Alboreto ukázal, že to není stroj k zahození. Jeho páté místo v Monaku a zejména třetí místo a stupně vítězů v Mexiku to dokazovaly. Pak ovšem Alboreto musel stranou kvůli sponzorství a Jean Alesi jej nahradil. Kromě pár závodů, kdy musel bojovat o své prvenství ve F3000 (tehdy jej nahradil ještě nevyzpytatelný a po zranění stále nejistý, Johnny Herbert). Deváté místo v konečném pořadí šampionátu byl veliký úspěch. Dvě čtvrtá a jedno páté místo s průměrným vozem - to ukazovalo, že Alesi nebude jen další rychle vyhaslou hvězdičkou.
1990
Ken Tyrrell si Alesiho podržel i napřesrok a angažoval k němu japonce Nakajimu s tím, že od roku 1991 dostane motory Honda. Vůz postavil Harvey Postletwhite a byl to začátek revoluce v konstrukcích vozů. Jeho Tyrrell dostal zvýšenou příď a proudění vzduchu se změnilo. Následující rok všichni konstruktéři mnozí konstruktéři tuto novinku využili. Alesiho boj se Sennou v prvním závodě sezóny v americkém Phoenixu byl úžasný. Mladý francouz se nechtěl nechat jen tak porazit a Sennovi nic neodpustil. Přesto jeho vůz neměl rychlost Hondy v Sennově McLarenu, přesto jeho druhé místo zavánělo senzací. Šesté místo a jeden bod v Imole naznačilo, že Tyrrell patří do průměru, avšak další druhé místo v Monaku dokázalo opak. Sám Senna řekl, že kdyby se jelo o jedno či dvě kola víc, s Alesim by prohrál své vítězství. Zbytek sezóny byl víceméně smolný a bez bodů. Pouze veterán Nakajima získal dvakrát bodovanou pozici. Přesto Alesi skončil opět devátý, se třinácti body a se smlouvou s Ferrari, poté, co se o něj ucházel i Ron Dennis z McLarenu či Frank Williams.
1991
Tohoto roku Ferrari nasadilo dva francouzské jezdce. Zkušenost a nováčkovskou dravost. Jean Alesi doplnil zatím trojnásobného mistra světa Alaina Prosta. První bod v novém týmu si Alesi vyjel v druhém závodu sezóny v Brazílii, ale již o pár týdnů později stál v oblíbeném Monaku na stupních vítězů za třetí místo. Další třetí místa přidal v Německu a Portugalsku a plus ještě pár míst čtvrtých. Celkově obsadil sedmou příčku s 21 body zatímco Alain Prost byl pouze pátý se 34 body a po dlouhých letech bez vítězství. Ferrari jednoduše začalo ztrácet.
Celkové umístění v jednotlivých ročnících
Ročník | Body | Umístění |
1989 | 8 bodů | 9. místo |
1990 | 13 bodů | 9. místo |
1991 | 21 bodů | 7. místo |
1992 | 18 bodů | 7. místo |
1993 | 16 bodů | 6. místo |
1994 | 24 bodů | 5. místo |
1995 | 42 bodů | 5. místo |
1996 | 47 bodů | 4. místo |
1997 | 36 bodů | 4. místo |
1998 | 9 bodů | 11. místo |
1999 | 2 body | 16. místo |
2000 | 0 bodů | nebodován |
2001 | 5 bodů | 15. místo |
Externí odkazy
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |