V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Obrněný vlak

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Výrazné vylepšení)
 
Řádka 1: Řádka 1:
-
[[Soubor:Pociag pancerny Danuta z 1939 r.jpg|thumb|280px|Obrněný vlak z roku 1939]]
+
[[Soubor:Pociag pancerny Danuta z 1939 r.jpg|thumb|250px|Obrněný vlak z roku 1939]]
Pancéřové vlaky se skládaly z '''opancéřované lokomotivy''' a '''několika vagónů''', jejichž složení se obměňovalo podle potřeby a možností. Některé lokomotivy mohly být velitelským vozem. Vlak byl vybaven interní telefonní sítí, která umožňovala kontakt velitele s jednotlivými posádkami všech vozů, což umožňovalo efektivní nasazení celé vlakové soupravy.
Pancéřové vlaky se skládaly z '''opancéřované lokomotivy''' a '''několika vagónů''', jejichž složení se obměňovalo podle potřeby a možností. Některé lokomotivy mohly být velitelským vozem. Vlak byl vybaven interní telefonní sítí, která umožňovala kontakt velitele s jednotlivými posádkami všech vozů, což umožňovalo efektivní nasazení celé vlakové soupravy.
== Historie ==
== Historie ==
-
[[Soubor:Obrněný vlak útočné vozby v Milovicích.gif|thumb|left|Obrněný vlak útočné vozby v Milovicích za první republiky]]
+
[[Soubor:Obrněný vlak útočné vozby v Milovicích.gif|thumb|250px|Obrněný vlak útočné vozby v Milovicích za první republiky]]
-
Obrněné vlaky se poprvé začaly používat ve válkách 2. poloviny 19. století. Jejich úkolem byla nejen ochrana železniční přepravy pro vlastní vojska, ale byly i využívány jako bojový prostředek v místech blízkosti železničních tratí. Jejich vývoj byl postupný, nejprve se jednalo o běžné [[vlak]]y, které byly ozbrojeny, na citlivých místech byly umístěny materiály, tlumící střelbu (např. pytle s pískem). Takové první vlaky se účastnily prvních bojů např. v [[Americká občanská válka|Americké občanské válce]] či v [[prusko-francouzská válka|Prusko-francouzské válce]]. Postupem času docházelo k jejich dalšímu vývoji, přičemž se začaly vyrábět speciální vagóny i obrněné lokomotivy. Pancéřové vlaky se staly poměrně rozšířenými již v [[První světová válka|první světové válce]]. Bojovali na nich i [[československé legie|českoslovenští legionáři]] při své sibiřské anabázi. Před druhou světovou válkou měla Československá armáda 18 obrněných vlaků, nejvíce rozšířeny však byly v [[Sovětský svaz|Sovětském svazu]], [[Polsko|Polsku]] a [[Německo|Německu]]. Svůj vrchol zažily obrněné vlakové soupravy v [[Druhá světová válka|druhé světové válce]], přičemž svoji roli sehrály např. ve [[Slovenské národní povstání|Slovenském národním povstání]] i v [[Pražské povstání|Pražském povstání]]. Po ukončení války vznikla v [[Milovice|Milovicích]] rota obrněných vlaků, která podléhala velitelství tankového vojska.  V říjnu [[1947]] proběhlo její rozšíření, přičemž působila až do 1. listopadu [[1954]], kdy zanikla.
+
Obrněné vlaky se poprvé začaly používat ve válkách 2. poloviny 19. století. Jejich úkolem byla nejen ochrana železniční přepravy pro vlastní vojska, ale byly i využívány jako bojový prostředek v místech blízkosti železničních tratí. Jejich vývoj byl postupný, nejprve se jednalo o běžné [[vlak]]y, které byly ozbrojeny, na citlivých místech byly umístěny materiály, tlumící střelbu (např. pytle s pískem). Takové první vlaky se účastnily prvních bojů např. v Americké občanské válce či v [[prusko-francouzská válka|Prusko-francouzské válce]]. Postupem času docházelo k jejich dalšímu vývoji, přičemž se začaly vyrábět speciální vagóny i obrněné lokomotivy. Pancéřové vlaky se staly poměrně rozšířenými již v [[První světová válka|první světové válce]]. Bojovali na nich i [[československé legie|českoslovenští legionáři]] při své sibiřské anabázi. Před druhou světovou válkou měla Československá armáda 18 obrněných vlaků, nejvíce rozšířeny však byly v [[Sovětský svaz|Sovětském svazu]], [[Polsko|Polsku]] a [[Německo|Německu]]. Svůj vrchol zažily obrněné vlakové soupravy v [[Druhá světová válka|druhé světové válce]], přičemž svoji roli sehrály např. ve [[Slovenské národní povstání|Slovenském národním povstání]] i v [[Pražské povstání|Pražském povstání]]. Po ukončení války vznikla v [[Milovice|Milovicích]] rota obrněných vlaků, která podléhala velitelství tankového vojska.  V říjnu [[1947]] proběhlo její rozšíření, přičemž působila až do 1. listopadu [[1954]], kdy zanikla.
-
V současné době je tento bojový prostředek kvůli své zranitelnosti překonaný.
+
V současné době je tento bojový prostředek kvůli své zranitelnosti překonaný. Přesto improvizovaný obrněný vlak <u>Krajina&nbsp;Express</u> několikrát bojoval, v letech 1991–1995, během [[Válka v Jugoslávii|občanské války v Jugoslávii]].<ref>[http://en.wikipedia.org/wiki/Krajina_Express Wikipedia.org – Krajina Express (anglicky)]</ref> 
-
 
+
-
[[Soubor:Pancierovy vlak-Zvolen.jpg|thumb|280px|Pancéřový vlak, který bojoval v SNP - muzeum Zvolen]]
+
 +
[[Soubor:BBZV104.JPG|thumb|250px|Pancéřový vlak, který bojoval v SNP<br />(muzeum Zvolen, 2007)]]
== Užívané vagóny ==
== Užívané vagóny ==
-
*'''dělostřelecký''' vyzbrojený jedním či více  kanóny.
+
*'''dělostřelecký''' vyzbrojený jedním či více  kanóny.
-
*'''pěchotní''' vagón určený k boji i přepravě pěchoty
+
*'''pěchotní''' vagón určený k boji i přepravě pěchoty
-
*'''kulometný''' vagón určený ke střelbě ze strojních kulometů
+
*'''kulometný''' vagón určený ke střelbě ze strojních kulometů
-
*'''minometný''' - vagón určený ke střelbě z minometů
+
*'''minometný''' vagón určený ke střelbě z minometů
-
*'''protiletadlový''' - vagón s protiletadlovým kanónem nebo kulometem
+
*'''protiletadlový''' vagón s protiletadlovým kanónem nebo kulometem
-
*'''přepravní''' - vagón určený k přepravě zbraní, munice, materiálu, pěchoty apod.
+
*'''přepravní''' vagón určený k přepravě zbraní, munice, materiálu, pěchoty apod.
-
*'''velitelský''' - vagón určený k velení či k přepravě jiných důležitých osob
+
*'''velitelský''' vagón určený k velení či k přepravě jiných důležitých osob
-
*'''plošinový''' - nízký vagón určený k přepravě techniky, tanků, motocyklů apod. Mohl být na něm umístěn tank (i nepojízdný), který z něho vedl palbu.
+
*'''plošinový''' nízký vagón určený k přepravě techniky, tanků, motocyklů apod. Mohl být na něm umístěn tank (i nepojízdný), který z něho vedl palbu.
-
*'''předběžný''' - neopancéřovaný nízký vagón, který byl umístěn jako první ve směru jízdy. Chránil vlak před vykolejením a eliminoval poškození vlaku při vjetí na miny.
+
*'''předběžný''' neopancéřovaný nízký vagón, který byl umístěn jako první ve směru jízdy. Chránil vlak před vykolejením a eliminoval poškození vlaku při vjetí na miny.
== Obrněné vlaky čs. armády v roce 1947 ==
== Obrněné vlaky čs. armády v roce 1947 ==
Řádka 30: Řádka 29:
* J. M. Hurban
* J. M. Hurban
* Orlík
* Orlík
 +
== Reference ==
 +
<references/>
-
{{Článek z Wikipedie}}
+
{{Commonscat|Armoured trains}}{{Článek z Wikipedie}}
[[Kategorie:Bojová technika]]
[[Kategorie:Bojová technika]]
[[Kategorie:Vlaky]]
[[Kategorie:Vlaky]]

Aktuální verze z 15. 11. 2014, 23:59

Obrněný vlak z roku 1939

Pancéřové vlaky se skládaly z opancéřované lokomotivy a několika vagónů, jejichž složení se obměňovalo podle potřeby a možností. Některé lokomotivy mohly být velitelským vozem. Vlak byl vybaven interní telefonní sítí, která umožňovala kontakt velitele s jednotlivými posádkami všech vozů, což umožňovalo efektivní nasazení celé vlakové soupravy.

Obsah

Historie

Obrněný vlak útočné vozby v Milovicích za první republiky

Obrněné vlaky se poprvé začaly používat ve válkách 2. poloviny 19. století. Jejich úkolem byla nejen ochrana železniční přepravy pro vlastní vojska, ale byly i využívány jako bojový prostředek v místech blízkosti železničních tratí. Jejich vývoj byl postupný, nejprve se jednalo o běžné vlaky, které byly ozbrojeny, na citlivých místech byly umístěny materiály, tlumící střelbu (např. pytle s pískem). Takové první vlaky se účastnily prvních bojů např. v Americké občanské válce či v Prusko-francouzské válce. Postupem času docházelo k jejich dalšímu vývoji, přičemž se začaly vyrábět speciální vagóny i obrněné lokomotivy. Pancéřové vlaky se staly poměrně rozšířenými již v první světové válce. Bojovali na nich i českoslovenští legionáři při své sibiřské anabázi. Před druhou světovou válkou měla Československá armáda 18 obrněných vlaků, nejvíce rozšířeny však byly v Sovětském svazu, Polsku a Německu. Svůj vrchol zažily obrněné vlakové soupravy v druhé světové válce, přičemž svoji roli sehrály např. ve Slovenském národním povstání i v Pražském povstání. Po ukončení války vznikla v Milovicích rota obrněných vlaků, která podléhala velitelství tankového vojska. V říjnu 1947 proběhlo její rozšíření, přičemž působila až do 1. listopadu 1954, kdy zanikla.

V současné době je tento bojový prostředek kvůli své zranitelnosti překonaný. Přesto improvizovaný obrněný vlak Krajina Express několikrát bojoval, v letech 1991–1995, během občanské války v Jugoslávii.[1]

Pancéřový vlak, který bojoval v SNP
(muzeum Zvolen, 2007)

Užívané vagóny

  • dělostřelecký – vyzbrojený jedním či více kanóny.
  • pěchotní – vagón určený k boji i přepravě pěchoty
  • kulometný – vagón určený ke střelbě ze strojních kulometů
  • minometný – vagón určený ke střelbě z minometů
  • protiletadlový – vagón s protiletadlovým kanónem nebo kulometem
  • přepravní – vagón určený k přepravě zbraní, munice, materiálu, pěchoty apod.
  • velitelský – vagón určený k velení či k přepravě jiných důležitých osob
  • plošinový – nízký vagón určený k přepravě techniky, tanků, motocyklů apod. Mohl být na něm umístěn tank (i nepojízdný), který z něho vedl palbu.
  • předběžný – neopancéřovaný nízký vagón, který byl umístěn jako první ve směru jízdy. Chránil vlak před vykolejením a eliminoval poškození vlaku při vjetí na miny.

Obrněné vlaky čs. armády v roce 1947

  • Svoboda
  • T. G. Masaryk
  • Dr. E. Beneš
  • Generál Štefánik
  • Stalin
  • Generál Pavlík
  • J. M. Hurban
  • Orlík

Reference

  1. Wikipedia.org – Krajina Express (anglicky)


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Obrněný vlak