Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
Obrněný vlak
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ Výrazné vylepšení) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
- | [[Soubor:Pociag pancerny Danuta z 1939 r.jpg|thumb| | + | [[Soubor:Pociag pancerny Danuta z 1939 r.jpg|thumb|250px|Obrněný vlak z roku 1939]] |
Pancéřové vlaky se skládaly z '''opancéřované lokomotivy''' a '''několika vagónů''', jejichž složení se obměňovalo podle potřeby a možností. Některé lokomotivy mohly být velitelským vozem. Vlak byl vybaven interní telefonní sítí, která umožňovala kontakt velitele s jednotlivými posádkami všech vozů, což umožňovalo efektivní nasazení celé vlakové soupravy. | Pancéřové vlaky se skládaly z '''opancéřované lokomotivy''' a '''několika vagónů''', jejichž složení se obměňovalo podle potřeby a možností. Některé lokomotivy mohly být velitelským vozem. Vlak byl vybaven interní telefonní sítí, která umožňovala kontakt velitele s jednotlivými posádkami všech vozů, což umožňovalo efektivní nasazení celé vlakové soupravy. | ||
== Historie == | == Historie == | ||
- | [[Soubor:Obrněný vlak útočné vozby v Milovicích.gif|thumb| | + | [[Soubor:Obrněný vlak útočné vozby v Milovicích.gif|thumb|250px|Obrněný vlak útočné vozby v Milovicích za první republiky]] |
- | Obrněné vlaky se poprvé začaly používat ve válkách 2. poloviny 19. století. Jejich úkolem byla nejen ochrana železniční přepravy pro vlastní vojska, ale byly i využívány jako bojový prostředek v místech blízkosti železničních tratí. Jejich vývoj byl postupný, nejprve se jednalo o běžné [[vlak]]y, které byly ozbrojeny, na citlivých místech byly umístěny materiály, tlumící střelbu (např. pytle s pískem). Takové první vlaky se účastnily prvních bojů např. v | + | Obrněné vlaky se poprvé začaly používat ve válkách 2. poloviny 19. století. Jejich úkolem byla nejen ochrana železniční přepravy pro vlastní vojska, ale byly i využívány jako bojový prostředek v místech blízkosti železničních tratí. Jejich vývoj byl postupný, nejprve se jednalo o běžné [[vlak]]y, které byly ozbrojeny, na citlivých místech byly umístěny materiály, tlumící střelbu (např. pytle s pískem). Takové první vlaky se účastnily prvních bojů např. v Americké občanské válce či v [[prusko-francouzská válka|Prusko-francouzské válce]]. Postupem času docházelo k jejich dalšímu vývoji, přičemž se začaly vyrábět speciální vagóny i obrněné lokomotivy. Pancéřové vlaky se staly poměrně rozšířenými již v [[První světová válka|první světové válce]]. Bojovali na nich i [[československé legie|českoslovenští legionáři]] při své sibiřské anabázi. Před druhou světovou válkou měla Československá armáda 18 obrněných vlaků, nejvíce rozšířeny však byly v [[Sovětský svaz|Sovětském svazu]], [[Polsko|Polsku]] a [[Německo|Německu]]. Svůj vrchol zažily obrněné vlakové soupravy v [[Druhá světová válka|druhé světové válce]], přičemž svoji roli sehrály např. ve [[Slovenské národní povstání|Slovenském národním povstání]] i v [[Pražské povstání|Pražském povstání]]. Po ukončení války vznikla v [[Milovice|Milovicích]] rota obrněných vlaků, která podléhala velitelství tankového vojska. V říjnu [[1947]] proběhlo její rozšíření, přičemž působila až do 1. listopadu [[1954]], kdy zanikla. |
- | V současné době je tento bojový prostředek kvůli své zranitelnosti překonaný. | + | V současné době je tento bojový prostředek kvůli své zranitelnosti překonaný. Přesto improvizovaný obrněný vlak <u>Krajina Express</u> několikrát bojoval, v letech 1991–1995, během [[Válka v Jugoslávii|občanské války v Jugoslávii]].<ref>[http://en.wikipedia.org/wiki/Krajina_Express Wikipedia.org – Krajina Express (anglicky)]</ref> |
- | + | ||
- | [[ | + | |
+ | [[Soubor:BBZV104.JPG|thumb|250px|Pancéřový vlak, který bojoval v SNP<br />(muzeum Zvolen, 2007)]] | ||
== Užívané vagóny == | == Užívané vagóny == | ||
- | *'''dělostřelecký''' | + | *'''dělostřelecký''' – vyzbrojený jedním či více kanóny. |
- | *'''pěchotní''' | + | *'''pěchotní''' – vagón určený k boji i přepravě pěchoty |
- | *'''kulometný''' | + | *'''kulometný''' – vagón určený ke střelbě ze strojních kulometů |
- | *'''minometný''' | + | *'''minometný''' – vagón určený ke střelbě z minometů |
- | *'''protiletadlový''' | + | *'''protiletadlový''' – vagón s protiletadlovým kanónem nebo kulometem |
- | *'''přepravní''' | + | *'''přepravní''' – vagón určený k přepravě zbraní, munice, materiálu, pěchoty apod. |
- | *'''velitelský''' | + | *'''velitelský''' – vagón určený k velení či k přepravě jiných důležitých osob |
- | *'''plošinový''' | + | *'''plošinový''' – nízký vagón určený k přepravě techniky, tanků, motocyklů apod. Mohl být na něm umístěn tank (i nepojízdný), který z něho vedl palbu. |
- | *'''předběžný''' | + | *'''předběžný''' – neopancéřovaný nízký vagón, který byl umístěn jako první ve směru jízdy. Chránil vlak před vykolejením a eliminoval poškození vlaku při vjetí na miny. |
== Obrněné vlaky čs. armády v roce 1947 == | == Obrněné vlaky čs. armády v roce 1947 == | ||
Řádka 30: | Řádka 29: | ||
* J. M. Hurban | * J. M. Hurban | ||
* Orlík | * Orlík | ||
+ | == Reference == | ||
+ | <references/> | ||
- | {{Článek z Wikipedie}} | + | {{Commonscat|Armoured trains}}{{Článek z Wikipedie}} |
[[Kategorie:Bojová technika]] | [[Kategorie:Bojová technika]] | ||
[[Kategorie:Vlaky]] | [[Kategorie:Vlaky]] |
Aktuální verze z 15. 11. 2014, 23:59
Pancéřové vlaky se skládaly z opancéřované lokomotivy a několika vagónů, jejichž složení se obměňovalo podle potřeby a možností. Některé lokomotivy mohly být velitelským vozem. Vlak byl vybaven interní telefonní sítí, která umožňovala kontakt velitele s jednotlivými posádkami všech vozů, což umožňovalo efektivní nasazení celé vlakové soupravy.
Obsah |
Historie
Obrněné vlaky se poprvé začaly používat ve válkách 2. poloviny 19. století. Jejich úkolem byla nejen ochrana železniční přepravy pro vlastní vojska, ale byly i využívány jako bojový prostředek v místech blízkosti železničních tratí. Jejich vývoj byl postupný, nejprve se jednalo o běžné vlaky, které byly ozbrojeny, na citlivých místech byly umístěny materiály, tlumící střelbu (např. pytle s pískem). Takové první vlaky se účastnily prvních bojů např. v Americké občanské válce či v Prusko-francouzské válce. Postupem času docházelo k jejich dalšímu vývoji, přičemž se začaly vyrábět speciální vagóny i obrněné lokomotivy. Pancéřové vlaky se staly poměrně rozšířenými již v první světové válce. Bojovali na nich i českoslovenští legionáři při své sibiřské anabázi. Před druhou světovou válkou měla Československá armáda 18 obrněných vlaků, nejvíce rozšířeny však byly v Sovětském svazu, Polsku a Německu. Svůj vrchol zažily obrněné vlakové soupravy v druhé světové válce, přičemž svoji roli sehrály např. ve Slovenském národním povstání i v Pražském povstání. Po ukončení války vznikla v Milovicích rota obrněných vlaků, která podléhala velitelství tankového vojska. V říjnu 1947 proběhlo její rozšíření, přičemž působila až do 1. listopadu 1954, kdy zanikla.
V současné době je tento bojový prostředek kvůli své zranitelnosti překonaný. Přesto improvizovaný obrněný vlak Krajina Express několikrát bojoval, v letech 1991–1995, během občanské války v Jugoslávii.[1]
Užívané vagóny
- dělostřelecký – vyzbrojený jedním či více kanóny.
- pěchotní – vagón určený k boji i přepravě pěchoty
- kulometný – vagón určený ke střelbě ze strojních kulometů
- minometný – vagón určený ke střelbě z minometů
- protiletadlový – vagón s protiletadlovým kanónem nebo kulometem
- přepravní – vagón určený k přepravě zbraní, munice, materiálu, pěchoty apod.
- velitelský – vagón určený k velení či k přepravě jiných důležitých osob
- plošinový – nízký vagón určený k přepravě techniky, tanků, motocyklů apod. Mohl být na něm umístěn tank (i nepojízdný), který z něho vedl palbu.
- předběžný – neopancéřovaný nízký vagón, který byl umístěn jako první ve směru jízdy. Chránil vlak před vykolejením a eliminoval poškození vlaku při vjetí na miny.
Obrněné vlaky čs. armády v roce 1947
- Svoboda
- T. G. Masaryk
- Dr. E. Beneš
- Generál Štefánik
- Stalin
- Generál Pavlík
- J. M. Hurban
- Orlík
Reference
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |