Tupolev Tu-16
Z Multimediaexpo.cz
(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi) |
(+ Fotografie) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
- | [[Soubor:FA-18A VMFA-323 Tu-16 1986. | + | [[Soubor:FA-18A VMFA-323 Tu-16 1986.jpeg|thumb|230px|Tupolev Tu-16 (1986)]] |
+ | [[File:F-14A Tomcat of VF-1 escorting two Tu-16 Badgers in 1984.JPEG|thumb|230px|[[Grumman F-14 Tomcat|F-14]] eskortuje dvě Tu-16 (1984)]] | ||
'''Tupolev Tu-16''' (kód NATO ''Badger'') je sovětský, resp. ruský dálkový bombardér z 1. poloviny 50. let 20. století. První prototyp letounu vzlétl [[27. duben|27. dubna]] [[1952 v letectví|1952]]. Jednalo se na svou dobu o poměrně moderní letoun, který byl sériově vyráběn od roku [[1954]]. Letouny vyráběla v licenci i Čína. Většina Tu-16 slouží dodnes a ze stroje vznikla i civilní dopravní verze: [[Tupolev Tu-104|Tu-104]]. | '''Tupolev Tu-16''' (kód NATO ''Badger'') je sovětský, resp. ruský dálkový bombardér z 1. poloviny 50. let 20. století. První prototyp letounu vzlétl [[27. duben|27. dubna]] [[1952 v letectví|1952]]. Jednalo se na svou dobu o poměrně moderní letoun, který byl sériově vyráběn od roku [[1954]]. Letouny vyráběla v licenci i Čína. Většina Tu-16 slouží dodnes a ze stroje vznikla i civilní dopravní verze: [[Tupolev Tu-104|Tu-104]]. | ||
Řádka 15: | Řádka 16: | ||
==Technické údaje== | ==Technické údaje== | ||
- | [[Soubor:Tu-16, museum, Togliatti, Russia-8. | + | [[Soubor:Tu-16, museum, Togliatti, Russia-8.JPG|230px|thumb|Zadní část Tu-16]] |
* Rozpětí (bez radioelektronických zařízení): 32,93 m | * Rozpětí (bez radioelektronických zařízení): 32,93 m | ||
Řádka 37: | Řádka 38: | ||
- | {{Flickr|Tupolev+Tu-16}}{{Commonscat|Tupolev Tu-16}} | + | {{Flickr|Tupolev+Tu-16}}{{Commonscat|Tupolev Tu-16}}{{Článek z Wikipedie}} |
- | {{Článek z Wikipedie}} | + | |
[[Kategorie:Sovětské a ruské bombardéry]] | [[Kategorie:Sovětské a ruské bombardéry]] | ||
[[Kategorie:Letadla Tupolev]] | [[Kategorie:Letadla Tupolev]] |
Aktuální verze z 5. 6. 2015, 00:50
Tupolev Tu-16 (kód NATO Badger) je sovětský, resp. ruský dálkový bombardér z 1. poloviny 50. let 20. století. První prototyp letounu vzlétl 27. dubna 1952. Jednalo se na svou dobu o poměrně moderní letoun, který byl sériově vyráběn od roku 1954. Letouny vyráběla v licenci i Čína. Většina Tu-16 slouží dodnes a ze stroje vznikla i civilní dopravní verze: Tu-104.
Obsah |
Verze letounu
- Tu-16A – základní model - bombardér. V současné době slouží tyto letouny jako vzdušné tankery. .
- Tu-16B – nosiče střel s plochou dráhou letu. V současnosti se používají jako konvenční bombardéry.
- Tu-16C – protilodní verze s výkonným radarem, nesoucí střelu s plochou dráhou letu Kipper.
- Tu-16D – námořní elektronický průzkumný letoun.
- Tu-16E – průzkumná verze
- Tu-16F – průzkumná verze
- Tu-16G – verze pro odpalování střel s plochou dráhou letu
- Tu-16H – verze pro radioelektronický boj.
- Tu-16J – verze pro radioelektronický boj.
- Tu-16K – elektronická speciální průzkumná verze
Technické údaje
- Rozpětí (bez radioelektronických zařízení): 32,93 m
- Délka základní verze: 34,8 m
- Výška: 10,8 m
- Hmotnost vlastního stroje: 37 000 kg
- Vzletová hmotnost: 72 000 kg
- Pohonné jednotky: 2× turboreaktivní motory Mihulin RD-3M o tahu 9500 kg
- Tah motoru: 93,16 kN
- Maximální rychlost: 1 050 km/h
- Dostup: 12 300 m
- Dolet: 5 925 km
- Výzbroj: dvě jaderné pumy nebo až pro 9000 kg konvenčních pum, 7× 23mm kanón NR-23, z toho šest ve třech střeleckých věžích a jeden pevný střílející dopředu
Uživatelé
- Celkem vyrobeno: 1 509 kusů
- Sovětský svaz, Egypt, Indonésie, Irák, Čína
Externí odkazy
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |