Berjev VVA-14
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ Fotky, VIDEO) |
||
Řádka 3: | Řádka 3: | ||
|typ = Experimentální obojživelný letoun | |typ = Experimentální obojživelný letoun | ||
|výrobce = [[Berjev]] | |výrobce = [[Berjev]] | ||
- | |image = | + | |image = [[Soubor:Beriev VVA-14 in 2010.jpg|250px]]<br />[[Soubor:VVA-14 Front-2011.jpg|250px]] |
- | |text = | + | |text = Berijev Be-VVA-14 v muzeu v Moninu |
|konstruktér = [[Roberto Ludvigovič Bartini]] | |konstruktér = [[Roberto Ludvigovič Bartini]] | ||
|první let = [[4. září]] [[1972 v letectví|1972]] | |první let = [[4. září]] [[1972 v letectví|1972]] | ||
Řádka 13: | Řádka 13: | ||
|hlavní uživatel = [[Sovětský svaz|SSSR]] | |hlavní uživatel = [[Sovětský svaz|SSSR]] | ||
|více uživatelů = | |více uživatelů = | ||
- | }} | + | }}'''Berjev VVA-14''' (někdy označovaný jako '''Berjev–Bartini VVA-14''') byl sovětský experimentální obojživelný letoun z počátku 70. let 20. století. Jednalo se o stroj, který byl schopen kolmého startu i přistání. |
- | '''Berjev VVA-14''' (někdy označovaný jako '''Berjev–Bartini VVA-14''') byl sovětský experimentální obojživelný letoun z počátku 70. let 20. století. Jednalo se o stroj, který byl schopen kolmého startu i přistání. První vzlet prototypu se konal [[4. září]] [[1972 v letectví|1972]]. Testování dvou prototypů probíhalo až do roku 1975 a bylo ukončeno krátce po Bartiniho smrti v důsledku přetrvávajích problémů s avionikou a systémem řízení. Jeden z prototypů je vystaven na ploše moninského muzea. | + | |
+ | První vzlet prototypu se konal [[4. září]] [[1972 v letectví|1972]]. | ||
+ | |||
+ | Testování dvou prototypů probíhalo až do roku 1975 a bylo ukončeno krátce po Bartiniho smrti v důsledku přetrvávajích problémů s avionikou a systémem řízení. Jeden z prototypů je vystaven na ploše moninského muzea. | ||
Pro přistání na vzletové dráze byl v pylonech nainstalovaný podvozek z letounu [[Tupolev Tu-22]]. | Pro přistání na vzletové dráze byl v pylonech nainstalovaný podvozek z letounu [[Tupolev Tu-22]]. | ||
==Technické údaje== | ==Technické údaje== | ||
- | + | * Osádka: 3 | |
- | *Osádka: 3 | + | * Rozpětí: 28,50 m |
- | *Rozpětí: 28,50 m | + | * Délka: 25,97 m |
- | *Délka: 25,97 m | + | * Výška: 6,79 m |
- | *Výška: 6,79 m | + | * Nosná plocha: 217,72 m<sup>2</sup> |
- | *Nosná plocha: 217,72 | + | * Hmotnost prázdného stroje: 35 356 kg |
- | *Hmotnost prázdného stroje: 35 356 kg | + | * Max vzletová hmotnost: 52 000 kg |
- | *Max vzletová hmotnost: 52 000 kg | + | * Pohon: 2× DTRD D-30 a 12× pomocný motor Kolesov RD-36-35PR |
- | *Pohon: 2× DTRD D-30 a 12× pomocný motor Kolesov RD-36-35PR | + | * Maximální rychlost: 760 km/h |
- | *Maximální rychlost: 760 km/h | + | * Cestovní rychlost: 640 km/h |
- | *Cestovní rychlost: 640 km/h | + | * Dostup: 10 000 m |
- | *Dostup: 10 000 m | + | * Maximální dolet: 2 450 km |
- | *Maximální dolet: 2 450 km | + | |
* Výzbroj: 2 000 kg výzbroje, maximálně 4 000 kg, 2 torpéda nebo bomby nebo miny | * Výzbroj: 2 000 kg výzbroje, maximálně 4 000 kg, 2 torpéda nebo bomby nebo miny | ||
+ | == YouTube == | ||
+ | {| border="4" width="442" align="left" | ||
+ | | {{#widget:YouTube|id=UD7xiWWs-bs}} | ||
+ | |- align="center" | ||
+ | | '''The Strangest Aircraft Ever Built: VVA-14''' | ||
+ | |} | ||
+ | <br style="clear: both;" /> | ||
== Externí odkazy == | == Externí odkazy == | ||
- | * | + | * [http://www.testpilot.ru/russia/bartini/vva/vva_e.htm Podrobný článek o letounu na serveru testpilot.ru (anglicky)] |
- | * | + | * [http://www.monino.ru/index.sema?a=aviation&sa=item&id=124&doshow=1&doid=28&sh28=1&sh32=1&sh14=1&sh15=1&sh16=1&sh17=1&sh18=1&sh19=1&sh20=1&sh21=1&sh30=1&sh23=1&sh1=1&sh24=1 Informace o letounu z moninského muzea (rusky)] |
+ | |||
{{Článek z Wikipedie}} | {{Článek z Wikipedie}} | ||
[[Kategorie:Sovětská a ruská vojenská letadla]] | [[Kategorie:Sovětská a ruská vojenská letadla]] | ||
[[Kategorie:Letadla Berjev]] | [[Kategorie:Letadla Berjev]] | ||
+ | [[Kategorie:Video články Multimediaexpo.cz]] |
Aktuální verze z 9. 4. 2022, 20:14
Berjev Be-VVA-14 | ||
| ||
Berijev Be-VVA-14 v muzeu v Moninu | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | Experimentální obojživelný letoun | |
Výrobce | Berjev | |
Konstruktér | Roberto Ludvigovič Bartini | |
První let | 4. září 1972 | |
Zařazen | ||
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | 3 | |
Varianty | ||
Uživatel | SSSR | |
Berjev VVA-14 (někdy označovaný jako Berjev–Bartini VVA-14) byl sovětský experimentální obojživelný letoun z počátku 70. let 20. století. Jednalo se o stroj, který byl schopen kolmého startu i přistání.
První vzlet prototypu se konal 4. září 1972.
Testování dvou prototypů probíhalo až do roku 1975 a bylo ukončeno krátce po Bartiniho smrti v důsledku přetrvávajích problémů s avionikou a systémem řízení. Jeden z prototypů je vystaven na ploše moninského muzea.
Pro přistání na vzletové dráze byl v pylonech nainstalovaný podvozek z letounu Tupolev Tu-22.
Technické údaje
- Osádka: 3
- Rozpětí: 28,50 m
- Délka: 25,97 m
- Výška: 6,79 m
- Nosná plocha: 217,72 m2
- Hmotnost prázdného stroje: 35 356 kg
- Max vzletová hmotnost: 52 000 kg
- Pohon: 2× DTRD D-30 a 12× pomocný motor Kolesov RD-36-35PR
- Maximální rychlost: 760 km/h
- Cestovní rychlost: 640 km/h
- Dostup: 10 000 m
- Maximální dolet: 2 450 km
- Výzbroj: 2 000 kg výzbroje, maximálně 4 000 kg, 2 torpéda nebo bomby nebo miny
YouTube
The Strangest Aircraft Ever Built: VVA-14 |
Externí odkazy
- Podrobný článek o letounu na serveru testpilot.ru (anglicky)
- Informace o letounu z moninského muzea (rusky)
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |