Tupolev Tu-22
Z Multimediaexpo.cz
Tupolev Tu-22 | ||
Tupolev Tu-22 (Monino) | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | bombardovací letoun | |
Výrobce | Tupolev | |
Konstruktér | Tupolev | |
První let | 1958 | |
Zařazen | 1962 | |
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | 311 | |
Varianty | ||
Uživatel | SSSR | |
Tupolev Tu-22 (kód NATO Blinder) byl sovětský bombardér z konce 50. let 20. století.
Obsah |
Vývoj
Letoun vznikl dle požadavku na stroj, který měl být náhradou za Tupolev Tu-16. Původně se začalo pracovat na dvou projektech, ovšem nakonec byl vyvíjen pouze projekt „105.“ První prototyp byl vyroben již v srpnu 1957, ovšem nebyly k němu motory, na které se muselo čekat až do září.
Letoun poprvé vzlétl 21. června 1958. Během letových zkoušek se ukázalo, že stroj nedosáhl požadovaných parametrů, a tak muselo dojít k jemu podstatnému přepracování. První prototyp „105A“ vzlétl 7. září 1959, při jednom ze zkušebních letů došlo ke katastrofě, kdy se stroj zřítil a zahynuli dva členi osádky. První tři sériové letouny byly dokončeny v létě roku 1960, přičemž zkoušky dále pokračovaly. Ukázalo se že stroj je za letu nestabilní. Došlo k další havárii, ovšem i přesto bylo rozhodnuto o výrobě 12 bombardérů Tu-22A a 30 průzkumných letadel Tu-22R.
Letové zkoušky dále pokračovaly až do září 1962, kdy byl stroj oficiálně zaveden do výzbroje, a to i přesto, že nedosahoval požadovaných parametrů. Nakonec bylo vyrobeno pouhých 15 kusů letounů Tu-22A, které byly používány k přípravě prvních osádek. Bylo však pokračováno v produkci průzkumných letounů Tu-22R, kterých bylo vyrobeno 127 kusů. Dále byla vyrobena cvičná varianta Tu-22U, přičemž první stroj vznikl přestavbou z varianty Tu-22R. Též bylo vyprodukováno 47 letounů ve variantě Tu-22P, což byly letouny - rušiče. Od roku 1961 začaly probíhat zkoušky dalšího typu pod označením Tu-22K, resp. komplexu K-22, který zahrnoval letoun-nosič Tu-22K, raketu Ch-22 a radiolokátor PN. Tu-22K měl napadat důležité cíle v hloubce území protivníka a americké letadlové lodě. Letouny se v počtu 76 kusů sériově vyráběly od roku 1965 do roku 1969. Počátkem 70. let vzlétly nové stroje Tupolev Tu-22M, což však byla prakticky jiná letadla.
Praxe
Tu-22 nebyl oblíbeným strojem pro piloty ani osádku. Letouny trpěly poruchami, vysokou pádovou rychlostí, značné množství jich bylo ztraceno při haváriích. Náročná byla i údržba stroje. Letouny byly ze sovětského letectva vyřazeny počátkem 90. let. Kromě SSSR stroje užívala i Lybie, Irák a Egypt.
Technické údaje (Tupolev Tu-22K)
- Rozpětí: 23,6 m
- Délka: 42,2 m
- Výška: 9,45 m
- Nosná plocha: 162,25 m2
- Vzletová hmotnost: 85 000 kg
- Max. vzletová hmotnost: 92 000 kg
- Hmotnost prázdného letounu: 43 600 kg
- Počet a typ motorů: 2× VD-7M resp. 2× RD-7M2
- Tah jednoho motoru /s forsáží: 100kN/156kN resp. 110 kN/165 kN
- Maximální rychlost ve výšce: 10 000m /v čisté konfiguraci/ 1640 km/h
- Maximální rychlost u země /v čisté konfiguraci/: 950 km/h
- Maximální dostup: 13 300 m
- Doba stoupání na výšku: 9000 m 10 min
- Maximální dolet (delivery): 4 550 km
- Maximální dolet při rychlostí 1300 km/h: 1750 km
- Délka vzletu: 2 700 m
- Dojezd po dosednutí: 1 900 m
- Maximální nosnost: 9 000 kg
- Střelecká výzbroj-pohyblivá: 1× 23mm R-23
Externí odkazy
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |