Vážení zákazníci a čtenáři – od 28. prosince do 2. ledna máme zavřeno.
Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !

de Havilland Dove

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Výrazné vylepšení)
 
Řádka 3: Řádka 3:
|název = de Havilland DH.104 Dove
|název = de Havilland DH.104 Dove
|typ = [[dopravní letoun]] pro krátké tratě
|typ = [[dopravní letoun]] pro krátké tratě
-
|výrobce = [[de Havilland]]
+
|výrobce = de Havilland
-
|image = Soubor:De Havilland Dove D-INKA.jpg
+
|image = [[Soubor:De Havilland Dove D-INKA.jpg|250px]]
-
|text = de Havilland Dove čerstvě zrestaurovaný k 50. výročí založení [[LTU]] v roce 2005
+
|text = de Havilland Dove čerstvě zrestaurovaný<br />k&nbsp;50.&nbsp;výročí založení LTU v&nbsp;roce 2005
|konstruktér =  
|konstruktér =  
|první let = [[25. září]] [[1945 v letectví|1945]]
|první let = [[25. září]] [[1945 v letectví|1945]]
|zaveden =  
|zaveden =  
|vyřazen =  
|vyřazen =  
-
|výroba = 1945-1964
+
|výroba = 1945–1964
|vyrobeno kusů = 528
|vyrobeno kusů = 528
}}
}}
-
 
'''de Havilland DH.104 Dove''' byl [[Spojené království|britský]] dvoumotorový [[jednoplošník|jednoplošný]] [[dopravní letoun]] pro krátké tratě vyráběný společností [[de Havilland]]. Byl nástupcem [[dvouplošník|dvouplošného]] typu [[de Havilland Dragon Rapide]] a zároveň jednou z nejúspěšnějších britských poválečných civilních konstrukcí. Letoun vznikl jako odpověď na výzvu ze zprávy [[Brabazonův výbor|Brabazonova výboru]], která požadovala konstrukci dopravního letounu pro krátké, méně frekventované tratě.
'''de Havilland DH.104 Dove''' byl [[Spojené království|britský]] dvoumotorový [[jednoplošník|jednoplošný]] [[dopravní letoun]] pro krátké tratě vyráběný společností [[de Havilland]]. Byl nástupcem [[dvouplošník|dvouplošného]] typu [[de Havilland Dragon Rapide]] a zároveň jednou z nejúspěšnějších britských poválečných civilních konstrukcí. Letoun vznikl jako odpověď na výzvu ze zprávy [[Brabazonův výbor|Brabazonova výboru]], která požadovala konstrukci dopravního letounu pro krátké, méně frekventované tratě.
Řádka 41: Řádka 40:
== Specifikace (Dove 5)==
== Specifikace (Dove 5)==
-
[[Soubor:De Havilland DH-104 Dove (D-IFSA).jpg|thumb|de Havilland Dove (D-IFSA) na letišti Niederrhein v&nbsp;květnu 2004]]
+
[[Soubor:De Havilland DH-104 Dove (D-IFSA).jpg|thumb|220px|de Havilland Dove (D-IFSA) na letišti Niederrhein v&nbsp;květnu 2004]]
''Data podle:'' Jane's
''Data podle:'' Jane's
=== Technické údaje ===
=== Technické údaje ===
Řádka 50: Řádka 49:
* '''Výška:''' 4,06 m
* '''Výška:''' 4,06 m
* '''Nosná plocha:''' 31,1 m&sup2;
* '''Nosná plocha:''' 31,1 m&sup2;
-
* '''Hmotnost prázdného letounu:''' 2600 kg
+
* '''Hmotnost prázdného letounu:''' 2 600 kg
-
* '''Max. vzletová hmotnost :''' 4000 kg
+
* '''Max. vzletová hmotnost :''' 4 000 kg
* '''Pohonná jednotka:''' dva [[válec (motor)|šestiválcové]] invertní řadové vzduchem chlazené čtyřdobé zážehové motory [[de Havilland Gipsy Queen|de Havilland Gipsy Queen 70 Mk.2]]
* '''Pohonná jednotka:''' dva [[válec (motor)|šestiválcové]] invertní řadové vzduchem chlazené čtyřdobé zážehové motory [[de Havilland Gipsy Queen|de Havilland Gipsy Queen 70 Mk.2]]
* '''Výkon pohonné jednotky:''' 380 hp (283 kW)
* '''Výkon pohonné jednotky:''' 380 hp (283 kW)
Řádka 57: Řádka 56:
=== Výkony ===
=== Výkony ===
<!--* '''Cestovní rychlost:''' ? km/h ve výšce ? m-->
<!--* '''Cestovní rychlost:''' ? km/h ve výšce ? m-->
-
* '''Maximální rychlost:''' 325 km/h ve výšce 2400 m
+
* '''Maximální rychlost:''' 325 km/h ve výšce 2 400 m
-
* '''Dolet:''' 1720 km
+
* '''Dolet:''' 1 720 km
-
* '''Dostup:''' 6100 m
+
* '''Dostup:''' 6 100 m
* '''Stoupavost:''' 4,7 m/s
* '''Stoupavost:''' 4,7 m/s
Řádka 66: Řádka 65:
-
{{Článek z Wikipedie}}
+
{{Flickr|De+Havilland+Dove}}{{Commonscat|De Havilland Dove}}{{Článek z Wikipedie}}
[[Kategorie:Dopravní letadla]]
[[Kategorie:Dopravní letadla]]
[[Kategorie:Letadla de Havilland|Dove]]
[[Kategorie:Letadla de Havilland|Dove]]

Aktuální verze z 9. 1. 2015, 01:40

de Havilland DH.104 Dove
De Havilland Dove D-INKA.jpg
de Havilland Dove čerstvě zrestaurovaný
k 50. výročí založení LTU v roce 2005
Základní charakteristika
Určení dopravní letoun pro krátké tratě
Výrobce de Havilland
Konstruktér
První let 25. září 1945
Zařazen
Vyřazen
Výroba 1945–1964
Vyrobeno 528
Varianty
Uživatel

de Havilland DH.104 Dove byl britský dvoumotorový jednoplošný dopravní letoun pro krátké tratě vyráběný společností de Havilland. Byl nástupcem dvouplošného typu de Havilland Dragon Rapide a zároveň jednou z nejúspěšnějších britských poválečných civilních konstrukcí. Letoun vznikl jako odpověď na výzvu ze zprávy Brabazonova výboru, která požadovala konstrukci dopravního letounu pro krátké, méně frekventované tratě.

Obsah

Výroba

První let de Havilland Dove se uskutečnil 25. září 1945 a výroba trvala až do roku 1964.

Celkem bylo vyrobeno 388 kusů civilní verze Dove, 127 kusů vojenské verze Devon C.2 a 13 kusů Sea Devon.

Varianty

  • Dove 1 : lehký dopravní letoun pro 11 cestujících poháněný dvěma pístovými motory Gipsy Queen 70-4 o výkonu 340 hp (254 kW)
    • Dove 1B : Dove 1 s motory Gipsy Queen 70-2 o výkonu 380 hp (283 kW)
  • Dove 2 : manažerská verze pro 6 cestujících s motory Gipsy Queen o výkonu 340 hp (254 kW)
    • Dove 2B : Dove 2 s motory Gipsy Queen 70-2 o výkonu 380 hp (283 kW)
  • Dove 3 : plánovaná výšková průzkumná verze, nerealizována
  • Dove 4 : vojenská dopravní a komunikační verze
    • Devon C Mk 1 : dopravní a komunikační verze pro Royal Air Force
    • Devon C Mk 2 : dopravní a komunikační verze pro Royal Air Force, Devon C Mk 1 s jinými motory
    • Sea Devon C Mk 20 : dopravní a komunikační verze pro Royal Navy
  • Dove 5 : verze s motory Gipsy Queen 70-2 o výkonu 380 hp (283 kW) a s větším doletem
  • Dove 6 : manažerská verze Dove 2 s výkonnějšími motory Gipsy Queen 70-2 o výkonu 380 hp (283 kW)
    • Dove 6B : max. hmotnost 3856kg
  • Dove 7 : verze Dove 1 s výkonnějšími motory Gipsy Queen 70-3 o výkonu 400 hp (298 kW)
  • Dove 8 : verze Dove 2 s výkonnějšími motory Gipsy Queen 70-3 o výkonu 400 hp (298 kW)
    • Dove 8A : pětimístná verze Dove 8 pro americký trh, kde byla označována jako Dove Custom 600
  • Carstedt Jet Liner 600 : konverze provedená americkou firmou Carstedt Inc z Long Beach v Kalifornii, letoun byl poháněn dvěma turbovrtulovými motory Garrett AiResearch TPE 331 o výkonu 605 ehp (451 kW); trup byl prodloužen pro 18 cestujících
  • Riley Turbo Executive 400 : konverze provedená americkou firmou Riley Aircraft, letoun byl poháněn dvěma plochými osmiválci Lycoming IO-720-A1A o výkonu 400 hp (298 kW)

Specifikace (Dove 5)

de Havilland Dove (D-IFSA) na letišti Niederrhein v květnu 2004

Data podle: Jane's

Technické údaje

  • Posádka: 2
  • Počet cestujících: 8
  • Rozpětí: 17,37 m
  • Délka: 11,96 m
  • Výška: 4,06 m
  • Nosná plocha: 31,1 m²
  • Hmotnost prázdného letounu: 2 600 kg
  • Max. vzletová hmotnost : 4 000 kg
  • Pohonná jednotka: dva šestiválcové invertní řadové vzduchem chlazené čtyřdobé zážehové motory de Havilland Gipsy Queen 70 Mk.2
  • Výkon pohonné jednotky: 380 hp (283 kW)

Výkony

  • Maximální rychlost: 325 km/h ve výšce 2 400 m
  • Dolet: 1 720 km
  • Dostup: 6 100 m
  • Stoupavost: 4,7 m/s

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
De Havilland Dove
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
De Havilland Dove