V pondělí 16. září 2024 začala naše další
nová soutěž o nejlepší webovou stránku !!
Proto neváhejte a začněte rychle soutěžit o lákavé ceny !!

Železniční hraniční přechod Stožec-Haidmühle

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Masivní vylepšení)
 
Řádka 1: Řádka 1:
-
{{Wikipedia-cs|Železniční hraniční přechod Stožec-Haidmühle|700}}
+
Železniční hraniční přechod [[Stožec (okres Prachatice)|Stožec]] - [[Haidmühle]] fungoval v letech [[1910]]–[[1948]]. Jednalo se o pokračování současné [[Železniční trať České Budějovice - Černý Kříž - Volary/Nové Údolí|trati č. 194]] [[České Budějovice]] - [[Černý Kříž]] / [[Nové Údolí]] - [[Volary]]. V roce [[1999]] byl na tomto hraničním přechodu obnoven krátký symbolický úsek, na kterém je provozována šlapací [[drezína]].
 +
== 1910-1948 ==
 +
 +
V roce [[1910]] se železnice dostala i do tehdy rozvíjející se obce [[Nové Údolí]] jak z českého [[Stožec|Stožce]] tak z [[Bavorsko|bavorského]] [[Haidmühle]].
 +
 +
V době největší slávy jezdily dokonce přímé vlaky v úseku [[Volary]] - [[Pasov]]. Po [[Druhá světová válka|2. světové válce]] byl provoz na tomto hraničním přechodu zastaven. V roce [[1948]] byla vytrhána trať v úseku [[Nové Údolí]] - [[Haidmühle]] a v úseku [[Stožec]] - [[Nové Údolí]] byla zastavena veškerá [[doprava]].
 +
 +
Po dlouhá léta končily české vlaky ve [[Stožec|Stožci]] a německé vlaky v [[Haidmühle]], později byl v Německu zastaven provoz v úseku [[Haidmühle]] - [[Jandelsbrunn]] a úsek byl posléze vytrhán.
 +
 +
== 1989-1993 ==
 +
 +
Po [[sametová revoluce|sametové revoluci]] v roce [[1989]] se začalo zvažovat obnovení provozu. Už v roce [[1990]] se vlaky rozjely až do [[Nové Údolí|Nového Údolí]] a začaly se vypracovávat projekty na obnovu úseku [[Nové Údolí]] - [[Pasov]]. Vzhledem na značnou finanční náročnost případné obnovy trati zejména na německé straně bylo od myšlenky obnovení provozu na celé trati upuštěno. Na řadu tak přišly úvahy o obnově tratě alespoň do [[Haidmühle]], což si za cíl vytyčil spolek [[Pošumavská jižní dráha]].
 +
 +
== 1996-současnost ==
 +
[[Image:Nove Udoli1.JPG|220px|thumb|Informační tabule PJD]]
 +
V roce [[1996]] vznikl spolek [[Pošumavská jižní dráha]] a ten si dal za úkol zprovoznit aspoň krátký úsek přes hranice.
 +
 +
Nejdříve byly položeny koleje na české straně, kde byly odstaveny 3 vagony, ve kterých je umístěno muzeum pošumavských lokálek, ubytování a občasný prodej občerstvení, suvenýrů a dalšího zboží.
 +
 +
V roce 2001 byly dokončeny koleje i na německé straně, byla vyrobena šlapací drezína „Gigant“ a byl otevřen neoficiální železniční hraniční přechod [[Nové Údolí]] - [[Haidmühle]] se sezónním provozem.
 +
 +
Tato trať s [[Rozchod kolejí|rozchodem]] 1435 mm je dlouhá 105 metrů a je to nejkratší mezinárodní železniční [[trať]] na světě.
 +
 +
Na trati se nachází zastávky:
 +
* [[Nové Údolí]] PJD
 +
* U Břízy
 +
* [[Haidmühle]] Zoll
 +
 +
== Externí odkazy ==
 +
* [http://pjd.ecn.cz/ Pošumavská jižní dráha]
 +
* [http://www.stozec.cz/obec_noveudoli/obec_noveudoli.htm Obec Stožec]
 +
 +
 +
{{commonscat||Pošumavská jižní dráha}}{{Článek z Wikipedie}}
[[Kategorie:Železniční tratě v Česku]]
[[Kategorie:Železniční tratě v Česku]]
[[Kategorie:Železniční tratě v Německu]]
[[Kategorie:Železniční tratě v Německu]]
[[Kategorie:Doprava v Bavorsku]]
[[Kategorie:Doprava v Bavorsku]]
-
[[Kategorie:Státní hranice]]
+
[[Kategorie:Česko-německá státní hranice]]
[[Kategorie:Muzejní železnice]]
[[Kategorie:Muzejní železnice]]
 +
[[Kategorie:Stožec]]

Aktuální verze z 30. 7. 2016, 13:42

Železniční hraniční přechod Stožec - Haidmühle fungoval v letech 19101948. Jednalo se o pokračování současné trati č. 194 České Budějovice - Černý Kříž / Nové Údolí - Volary. V roce 1999 byl na tomto hraničním přechodu obnoven krátký symbolický úsek, na kterém je provozována šlapací drezína.

Obsah

1910-1948

V roce 1910 se železnice dostala i do tehdy rozvíjející se obce Nové Údolí jak z českého Stožce tak z bavorského Haidmühle.

V době největší slávy jezdily dokonce přímé vlaky v úseku Volary - Pasov. Po 2. světové válce byl provoz na tomto hraničním přechodu zastaven. V roce 1948 byla vytrhána trať v úseku Nové Údolí - Haidmühle a v úseku Stožec - Nové Údolí byla zastavena veškerá doprava.

Po dlouhá léta končily české vlaky ve Stožci a německé vlaky v Haidmühle, později byl v Německu zastaven provoz v úseku Haidmühle - Jandelsbrunn a úsek byl posléze vytrhán.

1989-1993

Po sametové revoluci v roce 1989 se začalo zvažovat obnovení provozu. Už v roce 1990 se vlaky rozjely až do Nového Údolí a začaly se vypracovávat projekty na obnovu úseku Nové Údolí - Pasov. Vzhledem na značnou finanční náročnost případné obnovy trati zejména na německé straně bylo od myšlenky obnovení provozu na celé trati upuštěno. Na řadu tak přišly úvahy o obnově tratě alespoň do Haidmühle, což si za cíl vytyčil spolek Pošumavská jižní dráha.

1996-současnost

Informační tabule PJD

V roce 1996 vznikl spolek Pošumavská jižní dráha a ten si dal za úkol zprovoznit aspoň krátký úsek přes hranice.

Nejdříve byly položeny koleje na české straně, kde byly odstaveny 3 vagony, ve kterých je umístěno muzeum pošumavských lokálek, ubytování a občasný prodej občerstvení, suvenýrů a dalšího zboží.

V roce 2001 byly dokončeny koleje i na německé straně, byla vyrobena šlapací drezína „Gigant“ a byl otevřen neoficiální železniční hraniční přechod Nové Údolí - Haidmühle se sezónním provozem.

Tato trať s rozchodem 1435 mm je dlouhá 105 metrů a je to nejkratší mezinárodní železniční trať na světě.

Na trati se nachází zastávky:

Externí odkazy


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Pošumavská jižní dráha