Návěs
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ Fotografie) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
- | [[Soubor:Scania | + | [[Soubor:Scania 114L-TTS (B)-2003.jpg|thumb|240px|Běžná evropská souprava tahače Scania 114L a návěsu]] |
- | [[Soubor:Road | + | [[Soubor:00 4603 Australien - Road Train.jpg|thumb|240px|Australský silniční vlak (road train) vzniklý spojením tahače a několika návěsů]] |
- | [[Soubor:Praha, Holešovice, Výstaviště, Návěs NO 80 II.JPG|thumb|Prototyp autobusového návěsu [[Karosa NO 80]] z roku 1960]] | + | [[Soubor:Praha, Holešovice, Výstaviště, Návěs NO 80 II.JPG|thumb|240px|Prototyp autobusového návěsu [[Karosa NO 80]] z roku 1960]] |
'''Návěs''' je [[přípojné vozidlo|přípojné]] [[nemotorové vozidlo]], u kterého je část [[celková hmotnost|celkové hmotnosti]] přenášena na [[tahač návěsů]]. Dnes se návěsy velmi používají v nákladní silniční dopravě, protože nabízejí velkou [[ložná plocha|ložnou plochu]] a velkou [[užitečná hmotnost|užitečnou hmotnost]]. Po připojení návěsu k tahači se z vozidel stane [[jízdní souprava]]. | '''Návěs''' je [[přípojné vozidlo|přípojné]] [[nemotorové vozidlo]], u kterého je část [[celková hmotnost|celkové hmotnosti]] přenášena na [[tahač návěsů]]. Dnes se návěsy velmi používají v nákladní silniční dopravě, protože nabízejí velkou [[ložná plocha|ložnou plochu]] a velkou [[užitečná hmotnost|užitečnou hmotnost]]. Po připojení návěsu k tahači se z vozidel stane [[jízdní souprava]]. | ||
- | Rozdíl mezi obvyklou evropskou soupravou a americkou soupravou je v rozložení [[náprava|náprav]]. Zatímco v běžné evropské soupravě má [[tahač]] dvě nápravy (přední řízenou a zadní poháněnou, na které je podstatná část váhy návěsu, což ale neplatí ve [[Spojené království|Spojeném království]], [[Švédsko]], [[Norsko]], [[Finsko]], [[Nizozemsko|Nizozemí]]) a návěs tři nápravy, tak v běžné americké soupravě má tahač tři nápravy (jednu přední a dvě zadní) a návěs dvě. O výhodách a nevýhodách obou rozložení panují spory. V některých zemích ([[Austrálie]], [[Spojené státy americké|USA]], [[Argentina]]) je povoleno zapojení několika návěsů za jeden nebo i dva tahače. Vznikají tak [[silniční vlak]]y, jejich | + | Rozdíl mezi obvyklou evropskou soupravou a americkou soupravou je v rozložení [[náprava|náprav]]. Zatímco v běžné evropské soupravě má [[tahač]] dvě nápravy (přední řízenou a zadní poháněnou, na které je podstatná část váhy návěsu, což ale neplatí ve [[Spojené království|Spojeném království]], [[Švédsko]], [[Norsko]], [[Finsko]], [[Nizozemsko|Nizozemí]]) a návěs tři nápravy, tak v běžné americké soupravě má tahač tři nápravy (jednu přední a dvě zadní) a návěs dvě. O výhodách a nevýhodách obou rozložení panují spory. |
+ | |||
+ | V některých zemích ([[Austrálie]], [[Spojené státy americké|USA]], [[Argentina]]) je povoleno zapojení několika návěsů za jeden nebo i dva tahače. Vznikají tak [[silniční vlak]]y, jejich brzdná dráha může činit i dva [[kilometr]]y. | ||
== Související články == | == Související články == | ||
* [[Kamion]] | * [[Kamion]] |
Aktuální verze z 16. 9. 2018, 11:02
Návěs je přípojné nemotorové vozidlo, u kterého je část celkové hmotnosti přenášena na tahač návěsů. Dnes se návěsy velmi používají v nákladní silniční dopravě, protože nabízejí velkou ložnou plochu a velkou užitečnou hmotnost. Po připojení návěsu k tahači se z vozidel stane jízdní souprava. Rozdíl mezi obvyklou evropskou soupravou a americkou soupravou je v rozložení náprav. Zatímco v běžné evropské soupravě má tahač dvě nápravy (přední řízenou a zadní poháněnou, na které je podstatná část váhy návěsu, což ale neplatí ve Spojeném království, Švédsko, Norsko, Finsko, Nizozemí) a návěs tři nápravy, tak v běžné americké soupravě má tahač tři nápravy (jednu přední a dvě zadní) a návěs dvě. O výhodách a nevýhodách obou rozložení panují spory.
V některých zemích (Austrálie, USA, Argentina) je povoleno zapojení několika návěsů za jeden nebo i dva tahače. Vznikají tak silniční vlaky, jejich brzdná dráha může činit i dva kilometry.
Související články
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |