Bücker Bü 181
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
(+ Výrazné vylepšení) |
||
Řádka 3: | Řádka 3: | ||
|typ = [[cvičný letoun]] | |typ = [[cvičný letoun]] | ||
|výrobce = Bücker Flugzeugbau | |výrobce = Bücker Flugzeugbau | ||
- | |image = | + | |image = [[Soubor:Bücker Bü 181 Shoreham 2012 (7945750490).jpg|250px]] |
- | |text = Bücker Bü | + | |text = Bücker Bü 181 |
|konstruktér = | |konstruktér = | ||
|první let = únor [[1939 v letectví|1939]] | |první let = únor [[1939 v letectví|1939]] | ||
Řádka 10: | Řádka 10: | ||
|vyřazen = | |vyřazen = | ||
|výroba = | |výroba = | ||
- | |vyrobeno kusů = 3400 | + | |vyrobeno kusů = 3400 kusů |
|hlavní uživatel = [[Německo]] | |hlavní uživatel = [[Německo]] | ||
|více uživatelů = | |více uživatelů = | ||
- | }} | + | }}'''Bücker Bü 181 Bestmann''' byl německý dvoumístný cvičný letoun z období druhé [[Druhá světová válka|druhé světové války]]. |
- | '''Bücker Bü 181 Bestmann''' byl německý dvoumístný cvičný letoun z období druhé [[Druhá světová válka|druhé světové války]] | + | |
- | + | Na sklonku války jich byla část upravena pro boj proti [[tank]]ům. | |
- | Bü 181 byl letoun, který byl pokračováním řady započaté dvojplošníkem | + | ==Vývoj== |
+ | Bü 181 byl letoun, který byl pokračováním řady započaté dvojplošníkem [[Bücker Bü 131]]. První prototyp tentokráte jednoplošného stroje byl zalétán v únoru [[1939 v letectví|1939]]. Křídla letounu a ocasní plochy měly dřevěnou konstrukci potaženou překližkou a plátnem. Letoun měl pevný podvozek s ostruhovým kolem. Sériově se '''Bü 181''' začal vyrábět koncem roku 1939, celkem bylo do konce druhé světové války vyrobeno 5900 kusů v mateřské továrně a dalších 708 kusů ve firmě [[Fokker]] v Amsterdamu. Na jaře [[1945]] byly zkoušeny tyto letouny v boji proti tankům. Několik strojů bylo upraveno na to, aby mohly nést čtyři kusy pancéřových pěstí [[Pancéřová pěst|Panzerfaust 100]] umístěných po jedné na pylonech na horní a spodní straně křídla. Takto vybavená letka operovala velmi krátce (od konce dubna do 4. května) proti americkým tankovým jednotkám. | ||
==Výroba ve Švédsku== | ==Výroba ve Švédsku== | ||
- | [[Soubor: | + | [[Soubor:Söner Bü 181B-1 Bestmann Sk 25 at Malmen Air Show 2016-Flickr.jpg|thumb|240px|SK-25 (2016)]] |
- | [[Soubor:Bücker | + | [[Soubor:Bücker 15.jpg|thumb|240px|SK-25]] |
V letech 1944-46 se letouny Bücker Bü 181 vyráběly ve [[Švédsko|Švédsku]], kde firma AB Hagglund vyprodukovala pro švédské vojenské letectvo 125 kusů pod označením '''Sk 25'''. | V letech 1944-46 se letouny Bücker Bü 181 vyráběly ve [[Švédsko|Švédsku]], kde firma AB Hagglund vyprodukovala pro švédské vojenské letectvo 125 kusů pod označením '''Sk 25'''. | ||
Řádka 48: | Řádka 48: | ||
- | {{Německé vojenské letouny druhé světové války}}{{Článek z Wikipedie}} | + | {{Flickr|Bücker+Bü+181}}{{Commonscat|Bücker Bü 181}}{{Německé vojenské letouny druhé světové války}}{{Článek z Wikipedie}} |
[[Kategorie:Německá cvičná letadla]] | [[Kategorie:Německá cvičná letadla]] | ||
[[Kategorie:Sportovní letadla]] | [[Kategorie:Sportovní letadla]] | ||
[[Kategorie:Letadla Bücker|Bü 181]] | [[Kategorie:Letadla Bücker|Bü 181]] |
Aktuální verze z 10. 2. 2019, 00:38
Bücker Bü 181 | ||
Bücker Bü 181 | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | cvičný letoun | |
Výrobce | Bücker Flugzeugbau | |
Konstruktér | ||
První let | únor 1939 | |
Zařazen | 1939 | |
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | 3400 kusů | |
Varianty | ||
Uživatel | Německo | |
Bücker Bü 181 Bestmann byl německý dvoumístný cvičný letoun z období druhé druhé světové války.
Na sklonku války jich byla část upravena pro boj proti tankům.
Obsah |
Vývoj
Bü 181 byl letoun, který byl pokračováním řady započaté dvojplošníkem Bücker Bü 131. První prototyp tentokráte jednoplošného stroje byl zalétán v únoru 1939. Křídla letounu a ocasní plochy měly dřevěnou konstrukci potaženou překližkou a plátnem. Letoun měl pevný podvozek s ostruhovým kolem. Sériově se Bü 181 začal vyrábět koncem roku 1939, celkem bylo do konce druhé světové války vyrobeno 5900 kusů v mateřské továrně a dalších 708 kusů ve firmě Fokker v Amsterdamu. Na jaře 1945 byly zkoušeny tyto letouny v boji proti tankům. Několik strojů bylo upraveno na to, aby mohly nést čtyři kusy pancéřových pěstí Panzerfaust 100 umístěných po jedné na pylonech na horní a spodní straně křídla. Takto vybavená letka operovala velmi krátce (od konce dubna do 4. května) proti americkým tankovým jednotkám.
Výroba ve Švédsku
V letech 1944-46 se letouny Bücker Bü 181 vyráběly ve Švédsku, kde firma AB Hagglund vyprodukovala pro švédské vojenské letectvo 125 kusů pod označením Sk 25.
Výroba v Československu
Po ukončení druhé světové války se letouny začaly vyrábět i v Československu ve firmě Zlín v Otrokovicích. Bylo zde vyrobeno 783 letounů, z toho 180 kusů typu Z-181, 100 kusů typu Z-281 (motor Toma 4), 184 kusů typu Z-381 (motor Walter Minor 4-111) pro civilní uživatele a 319 kusů typu C-6 a C-106 pro vojenské letectvo Československé armády.
Výroba v Egyptě
V 50. letech byla licence letounu Zlín Z-381 prodána do Egypta. Firma Egyptian Heliopolis Aircraft Works tyto stroje pod názvem Gomhouria produkovala pro potřeby egyptského letectva i dalších arabských zemí do roku 1954.
Technické údaje
- Rozpětí: 10,60 m
- Délka: 7,85 m
- Výška: 2,06 m
- Hmotnost prázdného letounu: 480 kg
- Vzletová hmotnost: 750 kg
- Pohonná jednotka: 1× řadový motor Hirth 504 A
- Výkon: 77 kW (105 k).
- Maximální rychlost: 215 km/h
- Cestovní rychlost: 195 km/h
- Výstup do 1000 m: 5,3 min
- Dostup: 5 000 m
- Dolet: 800 km
- Výzbroj: 4× Panzerfaust 100 (jen u protitankové verze)
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |