Bücker Bü 181

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ Výrazné vylepšení)
 
Řádka 3: Řádka 3:
  |typ = [[cvičný letoun]]
  |typ = [[cvičný letoun]]
  |výrobce = Bücker Flugzeugbau
  |výrobce = Bücker Flugzeugbau
-
  |image = Image:Bücker Bü 181 Bestmann aka SK25-1.jpg
+
  |image = [[Soubor:Bücker Bü 181 Shoreham 2012 (7945750490).jpg|250px]]
-
  |text = Bücker Bü 131
+
  |text = Bücker Bü 181
  |konstruktér =
  |konstruktér =
  |první let = únor [[1939 v letectví|1939]]
  |první let = únor [[1939 v letectví|1939]]
Řádka 10: Řádka 10:
  |vyřazen =
  |vyřazen =
  |výroba =
  |výroba =
-
  |vyrobeno kusů = 3400 ks
+
  |vyrobeno kusů = 3400 kusů
  |hlavní uživatel = [[Německo]]
  |hlavní uživatel = [[Německo]]
  |více uživatelů =
  |více uživatelů =
-
}}
+
}}'''Bücker Bü 181 Bestmann''' byl německý dvoumístný cvičný letoun z období druhé [[Druhá světová válka|druhé světové války]].  
-
'''Bücker Bü 181 Bestmann''' byl německý dvoumístný cvičný letoun z období druhé [[Druhá světová válka|druhé světové války]]. Na sklonku války jich byla část upravena pro boj proti tankům.
+
-
==Vývoj==
+
Na sklonku války jich byla část upravena pro boj proti [[tank]]ům.
-
Bü 181 byl letoun, který byl pokračováním řady započaté dvojplošníkem [[Bücker Bü 131]]. První prototyp tentokráte jednoplošného stroje byl zalétán v únoru [[1939 v letectví|1939]]. Křídla letounu a ocasní plochy měly dřevěnou konstrukci potaženou překližkou a plátnem. Letoun měl pevný podvozek s ostruhovým kolem. Sériově se  '''Bü 181''' začal vyrábět koncem roku 1939, celkem bylo do konce druhé světové války vyrobeno 5900 kusů v mateřské továrně a dalších 708 kusů ve firmě [[Fokker]] v Amsterdamu. Na jaře [[1945]] byly zkoušeny tyto letouny v boji proti tankům. Několik strojů bylo upraveno na to, aby mohly nést čtyři kusy pancéřových pěstí [[Panzerfaust|Panzerfaust 100]] umístěných po jedné na pylonech na horní a spodní straně křídla. Takto vybavená letka operovala velmi krátce (od konce dubna do 4. května) proti americkým tankovým jednotkám.
+
==Vývoj==
 +
Bü 181 byl letoun, který byl pokračováním řady započaté dvojplošníkem [[Bücker Bü 131]]. První prototyp tentokráte jednoplošného stroje byl zalétán v únoru [[1939 v letectví|1939]]. Křídla letounu a ocasní plochy měly dřevěnou konstrukci potaženou překližkou a plátnem. Letoun měl pevný podvozek s ostruhovým kolem. Sériově se  '''Bü 181''' začal vyrábět koncem roku 1939, celkem bylo do konce druhé světové války vyrobeno 5900 kusů v mateřské továrně a dalších 708 kusů ve firmě [[Fokker]] v Amsterdamu. Na jaře [[1945]] byly zkoušeny tyto letouny v boji proti tankům. Několik strojů bylo upraveno na to, aby mohly nést čtyři kusy pancéřových pěstí [[Pancéřová pěst|Panzerfaust 100]] umístěných po jedné na pylonech na horní a spodní straně křídla. Takto vybavená letka operovala velmi krátce (od konce dubna do 4. května) proti americkým tankovým jednotkám.
==Výroba ve Švédsku==
==Výroba ve Švédsku==
-
[[Soubor:Bücker 15.jpg|thumb|SK-25]]
+
[[Soubor:Söner Bü 181B-1 Bestmann Sk 25 at Malmen Air Show 2016-Flickr.jpg|thumb|240px|SK-25 (2016)]]
-
[[Soubor:Bücker 14.jpg|thumb|Gomhouria]]
+
[[Soubor:Bücker 15.jpg|thumb|240px|SK-25]]
V letech 1944-46 se letouny Bücker Bü 181 vyráběly ve [[Švédsko|Švédsku]], kde firma AB Hagglund vyprodukovala  pro švédské vojenské letectvo 125 kusů pod označením '''Sk 25'''.
V letech 1944-46 se letouny Bücker Bü 181 vyráběly ve [[Švédsko|Švédsku]], kde firma AB Hagglund vyprodukovala  pro švédské vojenské letectvo 125 kusů pod označením '''Sk 25'''.
Řádka 48: Řádka 48:
-
{{Německé vojenské letouny druhé světové války}}{{Článek z Wikipedie}}
+
{{Flickr|Bücker+Bü+181}}{{Commonscat|Bücker Bü 181}}{{Německé vojenské letouny druhé světové války}}{{Článek z Wikipedie}}
[[Kategorie:Německá cvičná letadla]]
[[Kategorie:Německá cvičná letadla]]
[[Kategorie:Sportovní letadla]]
[[Kategorie:Sportovní letadla]]
[[Kategorie:Letadla Bücker|Bü 181]]
[[Kategorie:Letadla Bücker|Bü 181]]

Aktuální verze z 10. 2. 2019, 00:38

Bücker Bü 181
Bücker Bü 181 Shoreham 2012 (7945750490).jpg
Bücker Bü 181
Základní charakteristika
Určení cvičný letoun
Výrobce Bücker Flugzeugbau
Konstruktér
První let únor 1939
Zařazen 1939
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno 3400 kusů
Varianty
Uživatel Německo

Bücker Bü 181 Bestmann byl německý dvoumístný cvičný letoun z období druhé druhé světové války.

Na sklonku války jich byla část upravena pro boj proti tankům.

Obsah

Vývoj

Bü 181 byl letoun, který byl pokračováním řady započaté dvojplošníkem Bücker Bü 131. První prototyp tentokráte jednoplošného stroje byl zalétán v únoru 1939. Křídla letounu a ocasní plochy měly dřevěnou konstrukci potaženou překližkou a plátnem. Letoun měl pevný podvozek s ostruhovým kolem. Sériově se Bü 181 začal vyrábět koncem roku 1939, celkem bylo do konce druhé světové války vyrobeno 5900 kusů v mateřské továrně a dalších 708 kusů ve firmě Fokker v Amsterdamu. Na jaře 1945 byly zkoušeny tyto letouny v boji proti tankům. Několik strojů bylo upraveno na to, aby mohly nést čtyři kusy pancéřových pěstí Panzerfaust 100 umístěných po jedné na pylonech na horní a spodní straně křídla. Takto vybavená letka operovala velmi krátce (od konce dubna do 4. května) proti americkým tankovým jednotkám.

Výroba ve Švédsku

SK-25 (2016)
SK-25

V letech 1944-46 se letouny Bücker Bü 181 vyráběly ve Švédsku, kde firma AB Hagglund vyprodukovala pro švédské vojenské letectvo 125 kusů pod označením Sk 25.

Výroba v Československu

Po ukončení druhé světové války se letouny začaly vyrábět i v Československu ve firmě Zlín v Otrokovicích. Bylo zde vyrobeno 783 letounů, z toho 180 kusů typu Z-181, 100 kusů typu Z-281 (motor Toma 4), 184 kusů typu Z-381 (motor Walter Minor 4-111) pro civilní uživatele a 319 kusů typu C-6 a C-106 pro vojenské letectvo Československé armády.

Výroba v Egyptě

V 50. letech byla licence letounu Zlín Z-381 prodána do Egypta. Firma Egyptian Heliopolis Aircraft Works tyto stroje pod názvem Gomhouria produkovala pro potřeby egyptského letectva i dalších arabských zemí do roku 1954.

Technické údaje

  • Rozpětí: 10,60 m
  • Délka: 7,85 m
  • Výška: 2,06 m
  • Hmotnost prázdného letounu: 480 kg
  • Vzletová hmotnost: 750 kg
  • Pohonná jednotka: 1× řadový motor Hirth 504 A
  • Výkon: 77 kW (105 k).
  • Maximální rychlost: 215 km/h
  • Cestovní rychlost: 195 km/h
  • Výstup do 1000 m: 5,3 min
  • Dostup: 5 000 m
  • Dolet: 800 km
  • Výzbroj: 4× Panzerfaust 100 (jen u protitankové verze)


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Bücker Bü 181
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Bücker Bü 181