Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Obrněný vlak
Z Multimediaexpo.cz
m (Nahrazení textu) |
m (1 revizi) |
Verze z 14. 7. 2013, 12:39
Pancéřové vlaky se skládaly z opancéřované lokomotivy a několika vagónů, jejichž složení se obměňovalo podle potřeby a možností. Některé lokomotivy mohly být velitelským vozem. Vlak byl vybaven interní telefonní sítí, která umožňovala kontakt velitele s jednotlivými posádkami všech vozů, což umožňovalo efektivní nasazení celé vlakové soupravy.
Historie
Obrněné vlaky se poprvé začaly používat ve válkách 2. poloviny 19. století. Jejich úkolem byla nejen ochrana železniční přepravy pro vlastní vojska, ale byly i využívány jako bojový prostředek v místech blízkosti železničních tratí. Jejich vývoj byl postupný, nejprve se jednalo o běžné vlaky, které byly ozbrojeny, na citlivých místech byly umístěny materiály, tlumící střelbu (např. pytle s pískem). Takové první vlaky se účastnily prvních bojů např. v Americké občanské válce či v Prusko-francouzské válce. Postupem času docházelo k jejich dalšímu vývoji, přičemž se začaly vyrábět speciální vagóny i obrněné lokomotivy. Pancéřové vlaky se staly poměrně rozšířenými již v první světové válce. Bojovali na nich i českoslovenští legionáři při své sibiřské anabázi. Před druhou světovou válkou měla Československá armáda 18 obrněných vlaků, nejvíce rozšířeny však byly v Sovětském svazu, Polsku a Německu. Svůj vrchol zažily obrněné vlakové soupravy v druhé světové válce, přičemž svoji roli sehrály např. ve Slovenském národním povstání i v Pražském povstání. Po ukončení války vznikla v Milovicích rota obrněných vlaků, která podléhala velitelství tankového vojska. V říjnu 1947 proběhlo její rozšíření, přičemž působila až do 1. listopadu 1954, kdy zanikla.
V současné době je tento bojový prostředek kvůli své zranitelnosti překonaný.
Užívané vagóny
- dělostřelecký - vyzbrojený jedním či více kanóny.
- pěchotní - vagón určený k boji i přepravě pěchoty
- kulometný - vagón určený ke střelbě ze strojních kulometů
- minometný - vagón určený ke střelbě z minometů
- protiletadlový - vagón s protiletadlovým kanónem nebo kulometem
- přepravní - vagón určený k přepravě zbraní, munice, materiálu, pěchoty apod.
- velitelský - vagón určený k velení či k přepravě jiných důležitých osob
- plošinový - nízký vagón určený k přepravě techniky, tanků, motocyklů apod. Mohl být na něm umístěn tank (i nepojízdný), který z něho vedl palbu.
- předběžný - neopancéřovaný nízký vagón, který byl umístěn jako první ve směru jízdy. Chránil vlak před vykolejením a eliminoval poškození vlaku při vjetí na miny.
Obrněné vlaky čs. armády v roce 1947
- Svoboda
- T. G. Masaryk
- Dr. E. Beneš
- Generál Štefánik
- Stalin
- Generál Pavlík
- J. M. Hurban
- Orlík
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |