Vážení zákazníci a čtenáři – od 28. prosince do 2. ledna máme zavřeno.
Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !

Šablona:Článek dne HL/2021/17

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (Stránka Šablona:Článek dne HL/2020/42 přemístěna na stránku Šablona:Článek dne HL/2021/17: 2021)
(+ Aktualizace)
Řádka 1: Řádka 1:
<!-- Zde bude umístěn článek platný pro daný rok a den. Každému dni náleží jiný článek. -->
<!-- Zde bude umístěn článek platný pro daný rok a den. Každému dni náleží jiný článek. -->
-
[[Soubor:SUN-Ultra40-2014-002.jpg|right|160px|Dvojice konektorů IEEE 1394a na předním panelu serveru SUN Ultra 40 M2.]]
+
[[Soubor:Colin Mcrae crop.jpg|right|160px|Colin McRae, Ken Block, X Games, 5 August 2007]]
-
'''[[FireWire]]''' ('''IEEE 1394''') je standardní sériová [[sběrnice]] pro připojení periférií k [[počítač]]i. Díky své technické jednoduchosti a pořizovací ceně nahrazuje dříve používané způsoby připojení, především [[SCSI]].
+
'''[[Colin McRae]]''' (* [[5. srpen|5. srpna]] [[1968]], † [[15. září]] [[2007]]) byl čtvrtý nejúspěšnější automobilový závodník historie [[rallye]] v počtu vyhraných podniků, za [[Carlos Sainz|Carlosem&nbsp;Sainzem]], Marcusem Gronholmem a [[Sébastien Loeb|Sébastienem&nbsp;Loebem]]. Pocházel z rodiny závodníků ze [[Skotsko|skotského]] města. Jeho otec [[Jimmy McRae]] je pětinásobný vítěz Britské rallye. Colin McRae vybojoval titul Mistra světa automobilových soutěží v roce [[1995]], jako celkově druhý skončil v letech [[1996]], [[1997]] a [[2001]], třetí v roce [[1998]]. Byl členem týmů Subaru, Citroen, Ford a Škoda Auto.  
-
V současné době jsou k dispozici dvě verze FireWire: původní s šestipinovým kabelem označovaná dnes jako FireWire 400 neboli IEEE&nbsp;1394a s rychlostí 400 Mbit/s a FireWire 800 neboli IEEE&nbsp;1394b s rychlostí až 800&nbsp;Mbit/s a devítipinovým kabelem. Nyní se schvaluje nový&nbsp;standard IEEE 1394c s rychlostí až 3&nbsp;200&nbsp;Mbit/s. FireWire na rozdíl od USB není ale prozatím tak rozšířen a patrně už nikdy nebude. Dnes se používání tohoto rozhraní pro běžné uživatele zúžilo zejména k připojení digitálních videokamer, v profesionální sféře se používá k rychlému připojení externích disků a optických mechanik.
+
První závod, kterého se zúčastnil, byla amaterská soutěž s vypůjčeným vozem Avenger&nbsp;1600. Tu dokončil na čtrnácté pozici. V roce [[1985]] si pořídil vlastní vůz [[Talbot Sunbeam]]. V posledním závodě sezony havaroval, ale v následujícím roce se zúčastnil kompletního skotského šampionátu. Spolujezdcem mu byl Ian Grindrod, dřívější spolujezdec slavných jezdců jako [[Henri Toivonen]] nebo [[Tony Pond]]. V&nbsp;šampionátu měl několik havárií, nakonec skončil osmnáctý, ale získal ocenění Snaživec roku. Vystřídal několik spolujezdců a pro další rok se domluvil s Derekem Ringerem. Na konci sezony 86 také získal nový vůz [[Opel Corsa|Vauxhall Nova]] a dokonce i vlastní sponzory. V&nbsp;následujícím roce se poprvé zúčastnil soutěže mistrovství světa, konkrétně na [[Švédská rallye 1987|švédské&nbsp;rally]]. Nakonec skončil třetí ve své třídě a šestatřicátý celkově. Stejné umístění ve skupině zopakoval i na britské [[RAC rallye 1987]]. Národní šampionát ve své třídě vyhrál.
-
FireWire může spojit až 63 zařízení ve stromové nebo daisy chain topologii (na rozdíl od sběrnicové topologie paralelního SCSI). To umožňuje komunikaci zařízení na principu [[peer-to-peer]], například mezi [[Scanner|skenerem]] a [[Počítačová tiskárna|tiskárnou]], bez potřeby využití systémové paměti nebo [[Procesor|procesoru]] počítače. FireWire také podporuje více hostitelských zařízení na jedné sběrnici. USB potřebuje na stejnou funkci speciální čipset, což v praxi znamená, že potřebuje speciální drahý kabel, přičemž FireWire postačuje běžný kabel se správným počtem pinů (standardně šest). FireWire podporuje technologie [[plug-and-play]] a hot swapping. Měděný kabel, který je použit nejčastěji, může mít délku až 4,5 metru a je flexibilnější než většina kabelů pro paralelní SCSI. Kabel se šesti nebo devíti piny dokáže napájet port až 45 [[watt]]y a 30&nbsp;[[volt]]y, což umožňuje energeticky středně náročným zařízením pracovat bez samostatného napájecího zdroje.
+
V roce 1988 vyhrál první závod národního šampionátu a otec mu pořídil nový závodní vůz [[Ford Sierra]] Cosworth. Spolujezdkyni na této soutěži mu dělala Alison Hamilton, která se později stala jeho ženou. S novým vozem dvakrát vyhrál a dvakrát dojel druhý a stal se nejmladším skotským šampionem. Součástí výhry byl i start s vozem [[Peugeot 205]] GTI na [[RAC rallye 1988]], tu ale nedokočil kvůli technickým problémům. V roce 1989 se opět vydal na trať [[Švédská rallye 1989|švédské rally]], kde dojel patnáctý a&nbsp;také startoval na [[Rallye Nový Zéland 1989]], kde dojel pátý. Pak startoval dvakrát i proti otci. Na Manx rally ho vyřadila technická závada, ale na Audi Sport rally otce porazil a dojel třetí. na konci sezony pak kvůli havárii nedokončil britskou [[RAC rallye 1989]]. Pro sezonu 1990 měl připraven nový vůz [[Ford Sapphire]]. S ním vyhrál první soutěž v britském šampionátu a stal se nejmladším vítězem. Jednou dojel třetí, jednou odstoupil a kvůli finančním problémům musel startovat se starším vozem [[Ford Escort]] RS 2000, se kterým vyhrál. Pro britskou [[RAC rallye 1990]] měl zapůjčen vůz Ford Sierra, který měl [[pohon všech kol]]. Nakonec s ním dojel i přes velké potíže šestý.
-
Dodatek IEEE 1394a, vydaný v roce 2000, upřesnil a vylepšil původní specifikaci. Přidal podporu pro asynchronní&nbsp;streaming, rychlejší rekonfiguraci sběrnice, spojování paketů a úsporný režim spánku. IEEE 1394a nabízí několik výhod oproti IEEE 1394. 1394a je schopen rozhodčích zrychlení, což sběrnici umožňuje urychlit rozhodčí řízení cyklů, což vede ke zlepšení efektivity. To také umožňuje řídit krátký restart sběrnice, při kterém mohou být přidány nebo odebrány uzly, aniž by došlo k&nbsp;velkému poklesu v isochronním přenosu.
+
Pro rok 1991 mu David Richards nabídl angažmá v týmu [[Subaru World Rally Team]] [[Prodrive]], kde startoval s novými vozy [[Subaru Legacy]] RS. Smlouva byla na kompletní britský šampionát a několik startů v mistrovství světa. čtyřikrát vyhrál, dvakrát nedokončil a v posledním závodě dojel třetí, což stačilo na zisk titulu. Na [[RAC rallye 1991]] vedl, ale havaroval. V následujícím roce vyhrál v britském šampionátu šest soutěží. Startoval i ve [[Švédská rallye 1991|švédsku]], kde dojel druhý. Na [[Acropolis rallye 1991]] dojel čtvrtý, na Novém Zélandu musely pro technickou závadu odstoupit všechny vozy Subaru. Také poprvé startoval na [[Finská rallye 1991|Rally 1000 jezer 1991]], kde několikrát havaroval a skončil čtvrtý. Na [[RAC rallye 1991]] dojel čtvrtý, když do něj na přejezdu narazil civilní vůz. Pro další rok se tak stal členem týmu jezdícho [[mistrovství světa v rallye 1992|mistrovství světa]]. Ve [[Švédská rallye 1992|švédsku]] dojel třetí, v [[Portugalská rallye 1992|Portugalsku]] sedmý, na [[Safari rally 1992]] startoval mimořádně s vozem [[Subaru Vivio]], ale musel odstoupit. Na [[Korsická rallye 1992|Korsice]] dojel páty, ale na [[Acropolis rallye 1992]] havaroval a musel odstoupit. Pak nebyl nominován na [[Finská rallye 1992|Finsko]], ale až na [[Rallye Nový Zéland 1992]], kde poprvé vyhrál. Bylo to první britské vítězství od roku 1976 a první mimo británii vůbec. V [[Australská rallye 1992|Austrálii]] dojel šestý. Na [[RAc rallye 1992|britskou rally]] tým připravil nový vůz [[Subaru Impreza]] 555. Musel sice odstoupit, ale byl v mistrovství světa celkově pátý.
 +
 
 +
Na následující dva roky mu byla prodloužena smlouva a jeho týmovým kolegou se stal [[Carlos Sainz]]. V [[Rallye Monte Carlo 1993|Monte Carlu]] dojel desátý, [[Portugalská rallye 1993|Portugalsku]] musel odstoupit kvůli požáru a na [[Acropolis rallye 1993]] byl dikvalifikován za výměnu okna. V&nbsp;[[Argentinská rallye 1993|Argentině]] opět odstoupil a nebyl tak nominován na Finsko. Na Novém Zélandu vyhrál a na [[Rallye San Remo 1993|San remu]] dojel pátý. Konečně ale zvítězil na [[RAC rallye 1993]] a celkově skončil v [[mistrovství světa v rallye 1993]] čtvrtý. Další rok chtěl vybojovat titul, ale v [[Rallye Monte Carlo 1994|Monte Carlu]] odstoupil po havárii a ve [[Švédská rallye 1994|Švédsku]] po technických problémech. V [[Portugalská rallye 1994|Portugalsku]] skončil třetí a na [[Korsická rallye 1994|Korsice]] pátý. Na Zélandu vyhrál a v [[Australská rallye 1994|Austrálii]] dojel druhý. Ve [[Katalánská rallye 1994|Španělsku]] musel po týmové režii nechat Sainze vyhrát.<br />Britskou [[RAC rallye 1995]] ale vyhrál a stal se v roce [[mistrovství světa v rallye 1995]] prvním britským mistrem světa...
<noinclude>[[Kategorie:Článek DNE]]</noinclude>
<noinclude>[[Kategorie:Článek DNE]]</noinclude>

Verze z 7. 8. 2021, 11:59

Colin McRae, Ken Block, X Games, 5 August 2007

Colin McRae (* 5. srpna 1968, † 15. září 2007) byl čtvrtý nejúspěšnější automobilový závodník historie rallye v počtu vyhraných podniků, za Carlosem Sainzem, Marcusem Gronholmem a Sébastienem Loebem. Pocházel z rodiny závodníků ze skotského města. Jeho otec Jimmy McRae je pětinásobný vítěz Britské rallye. Colin McRae vybojoval titul Mistra světa automobilových soutěží v roce 1995, jako celkově druhý skončil v letech 1996, 1997 a 2001, třetí v roce 1998. Byl členem týmů Subaru, Citroen, Ford a Škoda Auto.

První závod, kterého se zúčastnil, byla amaterská soutěž s vypůjčeným vozem Avenger 1600. Tu dokončil na čtrnácté pozici. V roce 1985 si pořídil vlastní vůz Talbot Sunbeam. V posledním závodě sezony havaroval, ale v následujícím roce se zúčastnil kompletního skotského šampionátu. Spolujezdcem mu byl Ian Grindrod, dřívější spolujezdec slavných jezdců jako Henri Toivonen nebo Tony Pond. V šampionátu měl několik havárií, nakonec skončil osmnáctý, ale získal ocenění Snaživec roku. Vystřídal několik spolujezdců a pro další rok se domluvil s Derekem Ringerem. Na konci sezony 86 také získal nový vůz Vauxhall Nova a dokonce i vlastní sponzory. V následujícím roce se poprvé zúčastnil soutěže mistrovství světa, konkrétně na švédské rally. Nakonec skončil třetí ve své třídě a šestatřicátý celkově. Stejné umístění ve skupině zopakoval i na britské RAC rallye 1987. Národní šampionát ve své třídě vyhrál.

V roce 1988 vyhrál první závod národního šampionátu a otec mu pořídil nový závodní vůz Ford Sierra Cosworth. Spolujezdkyni na této soutěži mu dělala Alison Hamilton, která se později stala jeho ženou. S novým vozem dvakrát vyhrál a dvakrát dojel druhý a stal se nejmladším skotským šampionem. Součástí výhry byl i start s vozem Peugeot 205 GTI na RAC rallye 1988, tu ale nedokočil kvůli technickým problémům. V roce 1989 se opět vydal na trať švédské rally, kde dojel patnáctý a také startoval na Rallye Nový Zéland 1989, kde dojel pátý. Pak startoval dvakrát i proti otci. Na Manx rally ho vyřadila technická závada, ale na Audi Sport rally otce porazil a dojel třetí. na konci sezony pak kvůli havárii nedokončil britskou RAC rallye 1989. Pro sezonu 1990 měl připraven nový vůz Ford Sapphire. S ním vyhrál první soutěž v britském šampionátu a stal se nejmladším vítězem. Jednou dojel třetí, jednou odstoupil a kvůli finančním problémům musel startovat se starším vozem Ford Escort RS 2000, se kterým vyhrál. Pro britskou RAC rallye 1990 měl zapůjčen vůz Ford Sierra, který měl pohon všech kol. Nakonec s ním dojel i přes velké potíže šestý.

Pro rok 1991 mu David Richards nabídl angažmá v týmu Subaru World Rally Team Prodrive, kde startoval s novými vozy Subaru Legacy RS. Smlouva byla na kompletní britský šampionát a několik startů v mistrovství světa. čtyřikrát vyhrál, dvakrát nedokončil a v posledním závodě dojel třetí, což stačilo na zisk titulu. Na RAC rallye 1991 vedl, ale havaroval. V následujícím roce vyhrál v britském šampionátu šest soutěží. Startoval i ve švédsku, kde dojel druhý. Na Acropolis rallye 1991 dojel čtvrtý, na Novém Zélandu musely pro technickou závadu odstoupit všechny vozy Subaru. Také poprvé startoval na Rally 1000 jezer 1991, kde několikrát havaroval a skončil čtvrtý. Na RAC rallye 1991 dojel čtvrtý, když do něj na přejezdu narazil civilní vůz. Pro další rok se tak stal členem týmu jezdícho mistrovství světa. Ve švédsku dojel třetí, v Portugalsku sedmý, na Safari rally 1992 startoval mimořádně s vozem Subaru Vivio, ale musel odstoupit. Na Korsice dojel páty, ale na Acropolis rallye 1992 havaroval a musel odstoupit. Pak nebyl nominován na Finsko, ale až na Rallye Nový Zéland 1992, kde poprvé vyhrál. Bylo to první britské vítězství od roku 1976 a první mimo británii vůbec. V Austrálii dojel šestý. Na britskou rally tým připravil nový vůz Subaru Impreza 555. Musel sice odstoupit, ale byl v mistrovství světa celkově pátý.

Na následující dva roky mu byla prodloužena smlouva a jeho týmovým kolegou se stal Carlos Sainz. V Monte Carlu dojel desátý, Portugalsku musel odstoupit kvůli požáru a na Acropolis rallye 1993 byl dikvalifikován za výměnu okna. V Argentině opět odstoupil a nebyl tak nominován na Finsko. Na Novém Zélandu vyhrál a na San remu dojel pátý. Konečně ale zvítězil na RAC rallye 1993 a celkově skončil v mistrovství světa v rallye 1993 čtvrtý. Další rok chtěl vybojovat titul, ale v Monte Carlu odstoupil po havárii a ve Švédsku po technických problémech. V Portugalsku skončil třetí a na Korsice pátý. Na Zélandu vyhrál a v Austrálii dojel druhý. Ve Španělsku musel po týmové režii nechat Sainze vyhrát.
Britskou RAC rallye 1995 ale vyhrál a stal se v roce mistrovství světa v rallye 1995 prvním britským mistrem světa...