Parník

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (1 revizi)
(+ FLICKR)
 
Řádka 1: Řádka 1:
-
 
+
[[Soubor:RMS Titanic sea trials April 2, 1912a.jpg|thumb|240px|RMS [[Titanic]]]]
-
[[Soubor:RMS Titanic sea trials April 2, 1912.jpg|right|thumb|240px|RMS [[Titanic]]]]
+
[[Soubor:ParnikVltava04.JPG|thumb|230px|Parník Vltava v přístavišti na Kampě]]
-
[[Soubor:ParnikVltava04.JPG|thumb|Parník Vltava v přístavišti na Kampě]]
+
[[Soubor:Parník Vyšehrad pod Vyšehradem.jpg|thumb|230px|Parník Vyšehrad pod [[Vyšehrad]]em]]
-
[[Soubor:Parník Vyšehrad pod Vyšehradem.jpg|thumb|Parník Vyšehrad pod [[Vyšehrad]]em]]
+
'''Parník''' byla původně [[loď]] poháněná [[Parní stroj|parním strojem]], později i [[Parní turbína|parní turbínou]].
'''Parník''' byla původně [[loď]] poháněná [[Parní stroj|parním strojem]], později i [[Parní turbína|parní turbínou]].
V současné době je tímto slovem neodborně označována i [[motorová loď]] pro hromadnou dopravu osob. Nejznámější podobou parníku z minulosti je [[kolesový parník]]. Šroubové parníky byly pak ve velkém stavěny od 19. až do poloviny 20. století.
V současné době je tímto slovem neodborně označována i [[motorová loď]] pro hromadnou dopravu osob. Nejznámější podobou parníku z minulosti je [[kolesový parník]]. Šroubové parníky byly pak ve velkém stavěny od 19. až do poloviny 20. století.
Řádka 9: Řádka 8:
{{Viz též|Vodní doprava v Česku}}
{{Viz též|Vodní doprava v Česku}}
Parníky brázdily od 19. století i vody [[Vltava|Vltavy]] a [[Labe]], z Prahy po Vltavě na [[Slapská přehrada|Slapskou přehradu]] nebo po Labi od saských [[Drážďany|Drážďan]] přes [[Děčín]], [[Litoměřice]] a [[Mělník]] a po Vltavě až po Prahu. V některých úsecích (například jižně od Prahy) měly původně i nemalý dopravní význam, protože podél řek vedlo méně silnic a železnic.
Parníky brázdily od 19. století i vody [[Vltava|Vltavy]] a [[Labe]], z Prahy po Vltavě na [[Slapská přehrada|Slapskou přehradu]] nebo po Labi od saských [[Drážďany|Drážďan]] přes [[Děčín]], [[Litoměřice]] a [[Mělník]] a po Vltavě až po Prahu. V některých úsecích (například jižně od Prahy) měly původně i nemalý dopravní význam, protože podél řek vedlo méně silnic a železnic.
-
Jedním z prvních, kdo experimentoval s paroplavebními pokusy byl [[Josef Božek]], který předvedl skutečnou paroloď v Praze ve [[Stromovka|Stromovce]] 1. června 1817. K praktickému využití parníků ale došlo až o dvě desetiletí později.  Nemalou měrou k tomu přispělo odstranění četných cel, které do té doby značně komplikovala a zdržovala plavbu po Labi. Toto uvolnění plavby na lodi posléze využila skupina pražských podnikatelů a v květnu 1822 byla založena Pražská plavební společnost, později přejmenovanou na Pražskou společnost pro plavbu parní a plachetní.  
+
Jedním z prvních, kdo experimentoval s paroplavebními pokusy byl [[Josef Božek]], který předvedl skutečnou paroloď v Praze ve [[Stromovka|Stromovce]] 1. června 1817. K praktickému využití parníků ale došlo až o dvě desetiletí později.  Nemalou měrou k tomu přispělo odstranění četných cel, které do té doby značně komplikovala a zdržovala plavbu po Labi. Toto uvolnění plavby na lodi posléze využila skupina pražských podnikatelů a v květnu 1822 byla založena Pražská plavební společnost, později přejmenovanou na Pražskou společnost pro plavbu parní a plachetní.  
V roce 1865 byla založena Pražská společnost pro paroplavbu na řece Vltavě, důležitou roli v tomto sehrál pozdější primátor [[František Dittrich]]. Prvním parníkem, který byl po udělení koncese císařem [[František Josef I.|Františkem]] spuštěn na vodu, byl '''parník Praha – Prag'''. I přes ekonomické problémy v roce 1866 v době prusko-rakouské války se společnosti dařilo velmi dobře a koncem století se flotila parníků značně rozrostla. V roce 1921 už čítala 8 velkých a 2 menší kolesové parníky, 13 vrtulových parníků a 23 lodí s vlastním pohonem.
V roce 1865 byla založena Pražská společnost pro paroplavbu na řece Vltavě, důležitou roli v tomto sehrál pozdější primátor [[František Dittrich]]. Prvním parníkem, který byl po udělení koncese císařem [[František Josef I.|Františkem]] spuštěn na vodu, byl '''parník Praha – Prag'''. I přes ekonomické problémy v roce 1866 v době prusko-rakouské války se společnosti dařilo velmi dobře a koncem století se flotila parníků značně rozrostla. V roce 1921 už čítala 8 velkých a 2 menší kolesové parníky, 13 vrtulových parníků a 23 lodí s vlastním pohonem.
== Parníky v kultuře ==
== Parníky v kultuře ==
Řádka 22: Řádka 21:
-
{{Commonscat|Steamships}}{{Článek z Wikipedie}}
+
{{Flickr|Steamships}}{{Commonscat|Steamships}}{{Článek z Wikipedie}}
[[Kategorie:Parní dopravní prostředky]]
[[Kategorie:Parní dopravní prostředky]]
[[Kategorie:Typy lodí]]
[[Kategorie:Typy lodí]]

Aktuální verze z 3. 9. 2021, 11:05

Parník Vltava v přístavišti na Kampě
Parník Vyšehrad pod Vyšehradem

Parník byla původně loď poháněná parním strojem, později i parní turbínou. V současné době je tímto slovem neodborně označována i motorová loď pro hromadnou dopravu osob. Nejznámější podobou parníku z minulosti je kolesový parník. Šroubové parníky byly pak ve velkém stavěny od 19. až do poloviny 20. století.

Parníky v Česku

Parníky brázdily od 19. století i vody Vltavy a Labe, z Prahy po Vltavě na Slapskou přehradu nebo po Labi od saských Drážďan přes Děčín, Litoměřice a Mělník a po Vltavě až po Prahu. V některých úsecích (například jižně od Prahy) měly původně i nemalý dopravní význam, protože podél řek vedlo méně silnic a železnic. Jedním z prvních, kdo experimentoval s paroplavebními pokusy byl Josef Božek, který předvedl skutečnou paroloď v Praze ve Stromovce 1. června 1817. K praktickému využití parníků ale došlo až o dvě desetiletí později. Nemalou měrou k tomu přispělo odstranění četných cel, které do té doby značně komplikovala a zdržovala plavbu po Labi. Toto uvolnění plavby na lodi posléze využila skupina pražských podnikatelů a v květnu 1822 byla založena Pražská plavební společnost, později přejmenovanou na Pražskou společnost pro plavbu parní a plachetní. V roce 1865 byla založena Pražská společnost pro paroplavbu na řece Vltavě, důležitou roli v tomto sehrál pozdější primátor František Dittrich. Prvním parníkem, který byl po udělení koncese císařem Františkem spuštěn na vodu, byl parník Praha – Prag. I přes ekonomické problémy v roce 1866 v době prusko-rakouské války se společnosti dařilo velmi dobře a koncem století se flotila parníků značně rozrostla. V roce 1921 už čítala 8 velkých a 2 menší kolesové parníky, 13 vrtulových parníků a 23 lodí s vlastním pohonem.

Parníky v kultuře

Pražské parníky vstoupily i do české humoristické literatury knihou Vzpoura na parníku Primátor Dittrich, tentýž parník pak vystupoval ve filmu Vlasty Buriana Hrdinný kapitán Korkorán. Scénami na parníku končí i český film Jak utopit dr. Mráčka aneb Konec vodníků v Čechách.

Související články


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Parník
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Parník