Krouticí moment

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (Nahrazení textu „<math>“ textem „<big>\(“)
m (Nahrazení textu „</math>“ textem „\)</big>“)
 
Řádka 9: Řádka 9:
Přepočet krouticího momentu a otáček motoru na výkon:
Přepočet krouticího momentu a otáček motoru na výkon:
-
:<big>\( P = \omega M  </math>,
+
:<big>\( P = \omega M  \)</big>,
kde  
kde  
* P je [[výkon]] ve [[Watt]]ech
* P je [[výkon]] ve [[Watt]]ech
Řádka 17: Řádka 17:
V praxi lze s výhodou použít vyjádření:
V praxi lze s výhodou použít vyjádření:
-
:<big>\( P = \frac{ 2 \pi M f }{60000}</math>,
+
:<big>\( P = \frac{ 2 \pi M f }{60000}\)</big>,
kde
kde
* ''P'' je výkon v [[watt|kW]]
* ''P'' je výkon v [[watt|kW]]

Aktuální verze z 14. 8. 2022, 14:52

Krouticí moment, točivý moment nebo také kroutivý moment vyjadřuje působení síly na bod vzdálený od osy otáčení (hřídele). Fyzikálně se jedná o moment síly, pod názvem krouticí moment se užívá v technických oborech u rotačních pohonných systémů.

Obvykle se udává v jednotkách Nm (newtonmetr), krouticí moment 1 Nm znamená, že hřídel působí na bod vzdálený jeden metr od osy silou 1 newton.

Krouticí moment u spalovacích motorů

Krouticí moment je spolu s výkonem a maximálními otáčkami za minutu důležitým parametrem spalovacích motorů (týká se ale všech rotačních pohonných systémů, tedy všech točivých motorů všech typů a možných konstrukčních provedení).

Přepočet krouticího momentu a otáček motoru na výkon:

\( P = \omega M \),

kde

V praxi lze s výhodou použít vyjádření:

\( P = \frac{ 2 \pi M f }{60000}\),

kde

Související články