V encyklopedii Allmultimedia.cz byl aktivován špičkový grafický skin Foreground.
Foreground plně podporuje – RWD, HTML 5.0, Super Galerii a YouTube 2.0 !

Šablona:Článek dne/2025/17

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
(++)
(++)
 
Řádka 3: Řádka 3:
'''<big>[[Antonov An-24]]</big>''' je [[Sovětský svaz|sovětský]] čtyřicetičtyřmístný dvoumotorový&nbsp;[[turbovrtulový motor|turbovrtulový]] [[transportní letoun]].
'''<big>[[Antonov An-24]]</big>''' je [[Sovětský svaz|sovětský]] čtyřicetičtyřmístný dvoumotorový&nbsp;[[turbovrtulový motor|turbovrtulový]] [[transportní letoun]].
-
Vývojové a&nbsp;následné konstrukční práce byly zahájeny v&nbsp;prosinci roku 1957. Konstrukce [[letoun]]u byla optimalizována pro provoz z&nbsp;nezpevněných letištních ploch. [[Hornoplošník|Hornoplošná]] konfigurace chrání motory a&nbsp;čtyřlisté hydraulicky stavitelné [[vrtule]] před poškozením předměty na [[Vzletová a přistávací dráha|letištní ploše]]. Poměr výkonu k&nbsp;hmotnosti je vyšší než u většiny srovnatelných letadel.  
+
Vývojové a&nbsp;následné konstrukční práce byly zahájeny v&nbsp;prosinci roku 1957. Konstrukce [[letoun]]u byla optimalizována pro provoz z&nbsp;nezpevněných letištních ploch. [[Hornoplošník|Hornoplošná]] konfigurace chrání motory a&nbsp;čtyřlisté hydraulicky stavitelné [[vrtule]] před poškozením předměty na&nbsp;letištní ploše. Poměr výkonu k&nbsp;hmotnosti je vyšší než&nbsp;u&nbsp;většiny srovnatelných letadel.  
[[Prototyp]] An-24 poprvé vzlétl 20.&nbsp;prosince 1959 se&nbsp;zkušební posádkou. Problémy s&nbsp;podélnou stabilitou byly vyřešeny na druhém [[prototyp]]u. Zvýšena byla [[svislá ocasní plocha]] se širším přechodem do hřbetu [[trup letadla|trupu]], bylo zvětšeno vzepětí VOP a&nbsp;pod záď trupu byla nainstalovaná kýlová plocha. Prodlouženy byly zadní části motorových gondol i příď s&nbsp;[[radar|radiolokátorem]]. Podobně byly upraveny také další dva stroje SSSR-19603 a&nbsp;SSSR-19605. Po&nbsp;úspěšném letovém zkušebním programu byly první letouny od&nbsp;dubna&nbsp;1962 předávány ukrajinskému ředitelství Aeroflotu.
[[Prototyp]] An-24 poprvé vzlétl 20.&nbsp;prosince 1959 se&nbsp;zkušební posádkou. Problémy s&nbsp;podélnou stabilitou byly vyřešeny na druhém [[prototyp]]u. Zvýšena byla [[svislá ocasní plocha]] se širším přechodem do hřbetu [[trup letadla|trupu]], bylo zvětšeno vzepětí VOP a&nbsp;pod záď trupu byla nainstalovaná kýlová plocha. Prodlouženy byly zadní části motorových gondol i příď s&nbsp;[[radar|radiolokátorem]]. Podobně byly upraveny také další dva stroje SSSR-19603 a&nbsp;SSSR-19605. Po&nbsp;úspěšném letovém zkušebním programu byly první letouny od&nbsp;dubna&nbsp;1962 předávány ukrajinskému ředitelství Aeroflotu.

Aktuální verze z 28. 7. 2025, 22:37

"Antonov An-24V, Prague Aviation Museum"

Antonov An-24 je sovětský čtyřicetičtyřmístný dvoumotorový turbovrtulový transportní letoun.

Vývojové a následné konstrukční práce byly zahájeny v prosinci roku 1957. Konstrukce letounu byla optimalizována pro provoz z nezpevněných letištních ploch. Hornoplošná konfigurace chrání motory a čtyřlisté hydraulicky stavitelné vrtule před poškozením předměty na letištní ploše. Poměr výkonu k hmotnosti je vyšší než u většiny srovnatelných letadel. Prototyp An-24 poprvé vzlétl 20. prosince 1959 se zkušební posádkou. Problémy s podélnou stabilitou byly vyřešeny na druhém prototypu. Zvýšena byla svislá ocasní plocha se širším přechodem do hřbetu trupu, bylo zvětšeno vzepětí VOP a pod záď trupu byla nainstalovaná kýlová plocha. Prodlouženy byly zadní části motorových gondol i příď s radiolokátorem. Podobně byly upraveny také další dva stroje SSSR-19603 a SSSR-19605. Po úspěšném letovém zkušebním programu byly první letouny od dubna 1962 předávány ukrajinskému ředitelství Aeroflotu.

V roce 1965 vznikla varianta An-24B pro 50 cestujících. Verze An-24V, poháněná motory AI-24A o výkonu 1912 kW, byla nejdříve navržena k dopravě 44 až 52 cestujících. Na požadavek Aeroflotu byly všechny standardně vybaveny 50 sedadly. Vznikla také smíšená varianta s prostorem pro přepravu nákladu a menší kabinou na zádi pro 18 pasažérů. An-24V 2. série měly instalovány výkonnější pohonné jednotky AI-24A po 2 070 kW.

Výrobní závody č. 473 v Kyjevě-Svjatošinu a č. 99 v Ulan Ude-Muchimě vyráběly do roku 1978 verzi An-24RV s pomocným proudovým motorem Tumanskij RU19-300 o tahu 7,8 kN, instalovaným v zádi pravé motorové gondoly. Byl využíván při pozemním spouštění hlavních motorů i ke krátkodobému zvýšení tahu při vzletu.

Verze An-24T byla určena k dopravě až 4 600 kg nákladu, jejíž letové testy byly zahájeny v roce 1966. Z trupu zmizela téměř všechna okna a vstupní dveře na levé straně za křídlem letadla. Na zádi přibyla sklopná rampa, podlaha byla zesílena. Následně se na základě provozních poznatků montovaly výkonnější motory Ivčenko AI-24VT po 2 074 kW

Čínská společnost Xian Aircraft Manufacturing Company vyrábí v licenci An-24RV pod označením Yunshuji Y-7. K jeho pohonu byly vybrány čínské turbovrtulové jednotky Dongan WJ5A1 s vrtulemi Baoding J-16G10A. Dále se od svého vzoru liší širším trupem a křídlem s větším rozpětím. První let proběhl 25. prosince 1970. Jeho certifikace byla dokončena v roce 1980 a během následujících čtyř let bylo postaveno asi 20 strojů.

Od roku 1985 začala hongkongská společnost HAECO tyto stroje upravovat na verzi Y-7-100 s modernizovaným kokpitem pro tříčlennou posádku a kompletně přestavěnou hlavní kabinou. Její obměna Y-7-100A byla vybavena menšími winglety na koncích křídla. Bez wingletů, avšak s novou avionikou vznikla varianta Y-7-200, na níž navázal šedesátimístný model Y-7-200A s motory Pratt & Whitney PW127C s vrtulemi Hamilton Standard a avionikou Collins. Speciálně pro čínský trh byla odvozena varianta Y-7-200B s hlavní kabinou upravenou pro 58 cestujících, křídlo postrádá winglety. Vznikly také verze Y-7E pro provoz z letišť ve vysokých nadmořských výškách a nákladní Y-7F dodávaná od června 1992. Výroba v Číně dnes stále pokračuje...

Aeroflot nasadil první An-24 od června 1962 na nákladní linky z Kyjeva přes Mykolajiv do Chersonu. Zkušební provoz s pasažéry byl zahájen v září téhož roku na lince Kyjev-Krasnodar. Dne 31. října 1963 začaly stroje An-24 na první pravidelné lince z Kyjeva do Chersonu. Od prosince 1963 uvedlo moskevské ředitelství Aeroflotu tento typ na spojích do Saratova, Čeboksaru, KurskuTuly.

Postaveno bylo více než 1 000 kusů a asi 880 jich je stále v provozu po celém světě, nejvíce v zemích SNS a v Africe.
V srpnu 2006 bylo celkem 448 Antonovů An-24 ve službě u civilních leteckých společností.