Bristol Beaufort

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
Sysop (diskuse | příspěvky)
(+ Americká vojenská obrazová příručka)
Porovnání s novější verzí →

Verze z 23. 9. 2012, 10:17

Bristol Beaufort
Bristol Beaufort ExCC.jpg
Bristol Beaufort
Základní charakteristika
Určení bombardér
Výrobce Bristol Aeroplane Company
Konstruktér
První let 15. října 1938
Zařazen 1939
Vyřazen 1944
Výroba
Vyrobeno 2080 kusů
Varianty
Uživatel Royal Australian Air Force
RAF Coastal Command
Fleet Air Arm

Bristol Beaufort byl britský dvoumotorový torpédový bombardér užívaný za druhé světové války. Vznik typu lze vystopovat až do roku 1935, kdy byly vypsány specifikace M.15/35 na rychlý dvoumotorový torpédový jednoplošník, schopný nést jedno osmnáctipalcové letecké torpédo, a G.24/35 na námořní průzkumný letoun, v obou případech měl operovat z pozemních základen.

O rok později byly nahrazeny specifikacemi 10/36, slučující požadavky do jediného čtyřmístného stroje. Soutěže se svými projekty zúčastnily firmy Bristol, Blackburn a Avro. Poslední odpadla již ve fázi projektu, Blackburn realizovala projekt B-26 (později neúspěšný typ Blackburn Botha) a firma Bristol uspěla s typem 152. Bristol i Blackburn v roce 1936 získaly zakázku na výrobu sériových letounů, a to bez stavby a zkoušek prototypu, jen na podkladě rozpracovaných projektů (!!), firma Bristol měla dodat 78 letounů (dostaly přidělena sériová čísla L4441-L4518). Zde se začal projevovat stále zřetelnější fakt, že se stále rychleji začíná schylovat k novému válečnému konfliktu a času najednou nebylo nazbyt (toto by nebyl jediný příklad, který bychom mohli nalézt). S prvními pěti kusy se počítalo ke zkouškám. První sériový Beaufort, stroj sériového čísla L4441, prvně vzlétl 15. října 1938 (poháněly jej motory Taurus II). Zde se projevily následky horečného vývoje a urychleného zavedení typu do sériové výroby, takže byl nutný nějaký čas k odstranění závad nevyzrálé konstrukce.

Typ byl nasazen nejen v Evropě, resp. v Atlantiku, ale též v Pacifiku.

Mezi nejznámější akce tohoto stroje patří útoky na německé válečné lodě Scharnhorst a Gneisenau.

Technická data typu Beaufort Mk.I

Americká vojenská obrazová příručka (1943)
  • Osádka: 4
  • Pohonná jednotka: dva vzduchem chlazené dvouhvězdicové čtrnáctiválce s šoupátkovým rozvodem Bristol Taurus XVI
  • Výkon motoru: 1 130 hp (843 kW)
  • Rozpětí: 17,628 m
  • Délka: 13,462 m
  • Výška: 4,343 m
  • Nosná plocha: 46,73 m2
  • Hmotnost prázdného stroje: 5 942 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 9 630 kg
  • Max. rychlost: 418 km/h v 1 524 m
  • Operační dostup: 5 030 m
  • Dolet: 2 575 km
  • Výzbroj: 4x 7,7mm kulomet; 1x torpédo nebo max. 907 kg bomb

Výroba

  • 1015 kusů Mk.I
  • 415 kusů Mk.II

Externí odkazy

Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Bristol Beaufort
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Bristol Beaufort