Lanová dráha Ramzová - Šerák

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
m (Nahrazení textu)
m (1 revizi)
 

Aktuální verze z 30. 1. 2014, 17:07


Sedačková lanová dráha Ramzová – Čerňava – Šerák je dvouúseková lanová dráha v Hrubém Jeseníku. Dolní úsek byl postaven v roce 1976 (současná lanovka je zde v provozu od roku 1996), horní o pět let později. V současnosti (listopad 2008) probíhá výstavba nové dolní lanovky, stávající nahradí starou jednosedačkovou v horním úseku. Lanová dráha je v provozu celoročně, provozovatelem je společnost Bonera s.r.o.

Obsah

Stanice

  • Ramzová (786 m n. m.)
  • Čerňava (1058 m n. m.)
  • Šerák (1332 m n. m.)

Historie

Lanovka na Šerák byla první lanovou dráhou v nejvyšším moravském pohoří Hrubý Jeseník. Stavba prvního úseku mezi Ramzovou a Čerňavou byla zahájena v roce 1972.[1] Samotnou lanovku vyrobil národní podnik Transporta Chrudim v letech 1972–1973, vzhledem k prodloužení výstavby došlo k jejímu zprovoznění až v roce 1976.[2] Provozovatelem dráhy byl Místní národní výbor Lipová-lázně, investorem Okresní národní výbor v Šumperku, stavbu provedl Okresní stavební podnik v Jeseníku. Nová lanovka vypomohla k vytvoření menšího lyžařského areálu v oblasti Ramzové. Druhý úsek na Šerák byl uveden do provozu v roce 1981, lanovka byla vyrobena v letech 1978–1979.[2] Výrobcem byla opět Transporta.[3] Tato dráha umožnila turistům lehčí přístup na vrchol Šeráku s chatou Jiřího a na hřebenovou turistickou cestu. V roce 1987 byl dolní úsek zrekonstruován.[1] 1. ledna 1991 si celou lanovku pronajala firma Bonera, která v roce 1996 nahradila dolní úsek kapacitnější lanovou dráhou zakoupenou z Dolomit (rok výroby 1983).[2] Důvodem byla zastaralost technologie a nedostatečná kapacita, která se projevovala zvláště v zimních měsících. Původní dolní stanice je využívána jako technické zázemí provozovatele. V roce 2008 byla zahájena výstavba v pořadí již třetí lanovky v dolním úseku. Její trasa bude prodloužena přibližně o 150 m směrem k parkovišti v Ramzové a povede rovnoběžně se stávající dráhou ve vzdálenosti přibližně 50 m.[2] 10. července 2008 byl již dokončen průsek pro lanovku, 5. září již byly osazeny všechny podpěry, 11. října byly smontovány obě stanice.[2] Nová lanovka bude opět staršího původu z Itálie, rok výroby 1990.[2] Současná dráha bude přesunuta na horní úsek, kde nahradí původní lanovku z roku 1981.

Technické parametry

Lanovka na Šerák je dvouúseková, skládá se tedy ze dvou na sobě nezávislých drah, které na sebe navazují ve střední stanici Čerňava.

Úsek Ramzová – Čerňava

Původní lanovka z roku 1976 byla osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s pevným uchycením jednomístných sedaček. Měla šikmou délku 1347 m, vodorovnou délku 1319 m a převýšení 276 m. Dolní stanice Ramzová se nacházela v nadmořské výšce 782 m, horní stanice Čerňava v 1058 m n. m. Dopravní rychlost byla 2,25 m/s, doba jízdy 10 min a přepravní kapacita 317 osob za hodinu. Dráha měla 104 jednomístných sedaček a 18 podpěr. Výrobcem byl národní podnik Transporta Chrudim. Druhá lanovka (osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s pevným uchycením dvoumístných sedaček), zprovozněná v roce 1996, je dlouhá 1292 m (šikmá délka) a překonává převýšení 272 m. Dolní stanice byla přesunuta do nadmořské výšky 786 m, horní stanice zůstala původní. Rychlost byla zvýšena na 2,5 m/s, doba jízdy zkrácena na 8,6 minuty a kapacita zvýšena na 1000 cestujících za hodinu. Dráha má 144 dvoumístných sedaček a 16 podpěr (jedna tlačná, ostatní nosné). Lanovku vyrobila firma italská Nascivera. Tato lanová dráha bude po dokončení nové lanovky přesunuta na horní úsek (Čerňava – Šerák). Třetí, právě stavěná lanovka je osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením čtyřmístných sedaček. Bude mít šikmou délku 1459 m, vodorovnou délku 1430 m a převýšení 296 m. Dopravní rychlost stoupne na 5 m/s, hodinová přepravní kapacita na 2400 osob, doba jízdy klesne na 4,9 minuty. Počet sedaček bude 110, podpěr bylo vystavěno 14 (z toho dvě tlačné, ostatní nosné). Výrobce této lanovky je firma Leitner.

Úsek Čerňava – Šerák

Na rozdíl od dolního úseku je na horním úseku v provoz stále původní lanovka. Jedná se o osobní visutou jednolanovou dráhu oběžného systému s pevným uchycením jednomístných sedaček. Je dlouhá 1852 m (šikmá délka; vodorovná délka je 1832 m) a překonává převýšení 274 m. Dolní stanice Čerňava je ve výšce 1058 m n. m., horní stanice Šerák se nachází v 1332 m n. m. Dopravní rychlost činí 2,25 m/s, doba jízdy 13,7 minuty. Lanovka za hodinu může vyvézt 317 cestujících. Počet sedaček je 142, počet podpěr 33 (pět tlačných, ostatní nosné). Výrobcem je Transporta Chrudim.

Provoz

Celá lanová dráha je v provozu celoročně, vyjma dubna a listopadu, kdy probíhají pravidelné opravy. O letních prázdninách jezdí v rozmezí 8,30 – 17,30 hod, po zbytek roku se poslední jízda koná v 16,30 hod.[4] V roce 2008 stála jízda z Ramzové na Čerňavu 70 Kč, z Ramzové na Šerák 150 Kč.[4] Existují i zlevněné zpáteční jízdenky a různé slevy (děti, skupiny).

Související články

Reference

  1. 1,0 1,1 Vrchol Šerák - Hrubý Jeseník [online]. Kdyakam.cz, [cit. 2008-11-11]. Dostupné online.  
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 2,5 GRIC, R.; POLCER, Radim. Sedačková lanovka Ramzová - Čerňava [online]. lanove-drahy.cz, [cit. 2008-11-11]. Dostupné online.  
  3. POLCER, Radim. Sedačková lanovka Čerňava - Šerák [online]. lanove-drahy.cz, [cit. 2008-11-11]. Dostupné online.  
  4. 4,0 4,1 Lanovky a vleky [online]. Bonera.cz, [cit. 2008-11-11]. Dostupné online.  

Externí odkazy

Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Lanová dráha Ramzová - Šerák