Šablona:Článek dne/2015/54

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
(+ Masivní vylepšení)
(+ Optimalizace)
Řádka 5: Řádka 5:
X Window System byl vyvinut na [[Massachusetts Institute of Technology|MIT]] v roce [[1984]] jako snaha o sjednocení GUI prostředí a přenositelnost grafických [[Aplikační software|aplikací]]. Současná verze X11 pochází z roku [[1987]]. Mezi nejznámější [[implementace]] používané na [[IBM PC kompatibilní|IBM PC]] dříve patřilo [[XFree86]] a v současné době pak referenční implementace [[X.Org]]. X Window System je důsledně [[Zpětná kompatibilita|zpětně kompatibilní]] (staré aplikace je možné zobrazovat i v novém prostředí).
X Window System byl vyvinut na [[Massachusetts Institute of Technology|MIT]] v roce [[1984]] jako snaha o sjednocení GUI prostředí a přenositelnost grafických [[Aplikační software|aplikací]]. Současná verze X11 pochází z roku [[1987]]. Mezi nejznámější [[implementace]] používané na [[IBM PC kompatibilní|IBM PC]] dříve patřilo [[XFree86]] a v současné době pak referenční implementace [[X.Org]]. X Window System je důsledně [[Zpětná kompatibilita|zpětně kompatibilní]] (staré aplikace je možné zobrazovat i v novém prostředí).
-
X Window System se skládá z několika základních komponent (X Server, X protokol, knihovna Xlib). Od počátku byl navržen jako nezávislý na konkrétní [[platforma (informatika)|platformě]] a zároveň jako síťově [[Transparentnost (informatika)|transparentní]], takže spuštěný program (aplikace) může vytvořit svůj výstup na jiném počítači, než na kterém je sám spuštěn (i na více různých počítačích). Využívá model [[klient-server]], kde [[Vstup/výstup|vstupy a výstupy]] zajišťuje X Server ovládající příslušný hardware ([[grafická karta]], [[počítačová myš|myš]], [[počítačová klávesnice|klávesnice]]) a [[Klient (počítače)|klientem]] jsou jednotlivé aplikace. Pro komunikaci mezi aplikacemi a X Serverem je používán X protokol, který je přenášen pomocí [[IPC]] nebo [[TCP/IP]]. X Server tedy zajišťuje přímý kontakt s [[Uživatel (počítačový)|uživatelem]] a přijímá pokyny pro zobrazování od aplikací. Aplikace od serveru naopak přijímají vstupy od uživatele a využívají zobrazovacích služeb, které jim X Server nabízí.
+
X Window System se skládá z několika základních komponent (X Server, X protokol, knihovna Xlib). Od počátku byl navržen jako nezávislý na konkrétní [[platforma (informatika)|platformě]] a zároveň jako síťově [[Transparentnost (informatika)|transparentní]], takže spuštěný program (aplikace) může vytvořit svůj výstup na jiném počítači, než na kterém je sám spuštěn (i na více různých počítačích). Využívá model [[klient-server]], kde [[Vstup/výstup|vstupy a výstupy]] zajišťuje X Server ovládající příslušný hardware ([[grafická karta]], [[počítačová myš|myš]], [[počítačová klávesnice|klávesnice]]) a [[Klient (počítače)|klientem]] jsou jednotlivé aplikace. Pro komunikaci mezi aplikacemi a X Serverem je používán X protokol, který je přenášen pomocí [[IPC]] nebo [[TCP/IP]].
V grafickém uživatelském prostředí jsou aplikace tradičně zobrazovány v podobě [[Okno (počítačové)|oken]], což je umožňuje od sebe odlišit a mít jich na obrazovce více najednou (výjimkou je typicky menu a panel s vestavěnými aplikacemi, jako například hodiny). X Server však nezajišťuje logickou obsluhu zobrazovaných informací, a proto je pro správu zobrazených oken jednotlivých aplikací používán samostatný [[správce oken]] ({{Vjazyce|en|}}: ''window manager''). Správce oken umožňuje uživateli organizovat zobrazené aplikace, resp. jejich okna (přesun a změna velikosti okna, horní lišta oken, ohraničení oken, překrývání atp.). Z hlediska X Serveru je správce oken jen další aplikace (klient), a proto je snadno zaměnitelný. Vzorová implementace X Window System (X.Org) obsahuje pouze jednoduchého správce oken ([[TWM]]). Existuje mnoho dalších správců oken, přičemž mezi nejznámějším patří [[IceWM]], [[FVWM]], [[Sawfish]], [[Window Maker]], [[Kwm]], [[Metacity]], [[Fluxbox]], [[Compiz]] a další.
V grafickém uživatelském prostředí jsou aplikace tradičně zobrazovány v podobě [[Okno (počítačové)|oken]], což je umožňuje od sebe odlišit a mít jich na obrazovce více najednou (výjimkou je typicky menu a panel s vestavěnými aplikacemi, jako například hodiny). X Server však nezajišťuje logickou obsluhu zobrazovaných informací, a proto je pro správu zobrazených oken jednotlivých aplikací používán samostatný [[správce oken]] ({{Vjazyce|en|}}: ''window manager''). Správce oken umožňuje uživateli organizovat zobrazené aplikace, resp. jejich okna (přesun a změna velikosti okna, horní lišta oken, ohraničení oken, překrývání atp.). Z hlediska X Serveru je správce oken jen další aplikace (klient), a proto je snadno zaměnitelný. Vzorová implementace X Window System (X.Org) obsahuje pouze jednoduchého správce oken ([[TWM]]). Existuje mnoho dalších správců oken, přičemž mezi nejznámějším patří [[IceWM]], [[FVWM]], [[Sawfish]], [[Window Maker]], [[Kwm]], [[Metacity]], [[Fluxbox]], [[Compiz]] a další.
-
Pro vytváření grafických uživatelských prostředí se kromě různých správců oken používají i další různé doplňující aplikace (taskbar, panel, hodiny…), které jsou ze stejných důvodů také zaměnitelné. Proto mohu grafická prostředí postavená nad X Window System vypadat různě. Mezi nejznámější desktopová prostředí patří '''[[GNOME]]''' a '''[[KDE]]'''.
+
Pro vytváření grafických uživatelských prostředí se kromě různých správců oken používají i další různé doplňující aplikace (taskbar, panel, hodiny…), které jsou ze stejných důvodů také zaměnitelné. Proto mohu grafická prostředí postavená nad X Window System vypadat různě. Mezi nejznámější desktopová prostředí patří '''[[GNOME]]''' a '''[[KDE]]'''.
-
 
+
-
Grafické prostředí pro operační systém [[UNIX]] začal vyvíjet institut '''[[Massachusetts Institute of Technology|MIT]]''' v roce [[1984]]. X Window System byl uživatelům k dispozici již následujícího roku ve verzi 9 (X9). Během dvou následujících let byly vyvinuty verze (release) 10 a 11. Označení X11 pak přetrvalo od roku 1987 dodnes a další verze jsou označovány jako revize. Současná podoba systému oken X se principiálně nemění a nová vydání jsou rozšiřující především z pohledu způsobů implementace dalších rozšíření.
+
-
 
+
-
MIT nezůstal již v 80. letech ve vývoji X osamocen. Na rozsáhlém projektu spolupracovala řada univerzit, renomovaných firem (DEC, Sun Microsystems, IBM, Hewlett-Packard, [[AT&T]] aj.) a nezávislých odborníků. Spolupracující firmy se také stávají členy skupiny X Consorcium, založené pro podporu a vývoj systému X. Dnes je X považován za průmyslový standard grafického prostředí pracovních stanic a je definován v [[SVID]] jako X11Window System. SVID jako součást téhož svazku definuje i nadstavbu X s označením [[NeWS]] (Network/extensible Window System), integruje distribuované grafické prostředí uživatele a jako mechanizmus používá jazyk [[PostScript]]. Původním autorem NeWS je firma Sun Microsystems.
+
<noinclude>[[Kategorie:Článek DNE]]</noinclude>
<noinclude>[[Kategorie:Článek DNE]]</noinclude>

Verze z 22. 5. 2015, 12:43

Grafické prostředí GNOME verze 3.14.1

X Window System (též X11 nebo X) je v informatice souhrnné označení pro vynikající software, které umožňuje vytvořit globálně uznávané grafické uživatelské rozhraní. Používá se zejména v unixových systémech, kde se stalo standardem. Využívá model klient-server, skládá se z několika komponent, které jsou navzájem nezávislé (zejména X Server, X protokol, knihovna Xlib) a je portován na mnoho platforem (unixové systémyLinux, BSD, Mac OS X, Solaris, ale též Microsoft Windows).

X Window System byl vyvinut na MIT v roce 1984 jako snaha o sjednocení GUI prostředí a přenositelnost grafických aplikací. Současná verze X11 pochází z roku 1987. Mezi nejznámější implementace používané na IBM PC dříve patřilo XFree86 a v současné době pak referenční implementace X.Org. X Window System je důsledně zpětně kompatibilní (staré aplikace je možné zobrazovat i v novém prostředí).

X Window System se skládá z několika základních komponent (X Server, X protokol, knihovna Xlib). Od počátku byl navržen jako nezávislý na konkrétní platformě a zároveň jako síťově transparentní, takže spuštěný program (aplikace) může vytvořit svůj výstup na jiném počítači, než na kterém je sám spuštěn (i na více různých počítačích). Využívá model klient-server, kde vstupy a výstupy zajišťuje X Server ovládající příslušný hardware (grafická karta, myš, klávesnice) a klientem jsou jednotlivé aplikace. Pro komunikaci mezi aplikacemi a X Serverem je používán X protokol, který je přenášen pomocí IPC nebo TCP/IP.

V grafickém uživatelském prostředí jsou aplikace tradičně zobrazovány v podobě oken, což je umožňuje od sebe odlišit a mít jich na obrazovce více najednou (výjimkou je typicky menu a panel s vestavěnými aplikacemi, jako například hodiny). X Server však nezajišťuje logickou obsluhu zobrazovaných informací, a proto je pro správu zobrazených oken jednotlivých aplikací používán samostatný správce oken (anglicky: window manager). Správce oken umožňuje uživateli organizovat zobrazené aplikace, resp. jejich okna (přesun a změna velikosti okna, horní lišta oken, ohraničení oken, překrývání atp.). Z hlediska X Serveru je správce oken jen další aplikace (klient), a proto je snadno zaměnitelný. Vzorová implementace X Window System (X.Org) obsahuje pouze jednoduchého správce oken (TWM). Existuje mnoho dalších správců oken, přičemž mezi nejznámějším patří IceWM, FVWM, Sawfish, Window Maker, Kwm, Metacity, Fluxbox, Compiz a další.

Pro vytváření grafických uživatelských prostředí se kromě různých správců oken používají i další různé doplňující aplikace (taskbar, panel, hodiny…), které jsou ze stejných důvodů také zaměnitelné. Proto mohu grafická prostředí postavená nad X Window System vypadat různě. Mezi nejznámější desktopová prostředí patří GNOME a KDE.