Škoda L (motor)

Z Multimediaexpo.cz

(Rozdíly mezi verzemi)
(+ Fotografie)
m (+ Typo)
 
Řádka 1: Řádka 1:
[[Soubor:Skoda L engine.jpg|thumb|220px|Letecký motor Škoda L s reduktorem Farman na motorové brzdě, před 1929]]
[[Soubor:Skoda L engine.jpg|thumb|220px|Letecký motor Škoda L s reduktorem Farman na motorové brzdě, před 1929]]
-
'''Škoda L''' byl letecký motor vyvinutý a vyráběný plzeňskou firmou [[Škoda (firma)|Škoda]]. Motor vznikl na základě zkušeností z licenční výroby motorů Hispano-Suiza 8Fb (ve Škodovce vyráběný jako [[Škoda HS-300]]) a [[Lorraine-Dietrich 12E|Lorraine-Dietrich 12Eb]].
+
'''Škoda L''' byl letecký motor vyvinutý a vyráběný plzeňskou firmou Škoda. Motor vznikl na základě zkušeností z licenční výroby motorů Hispano-Suiza 8Fb (ve Škodovce vyráběný jako [[Škoda HS-300]]) a [[Lorraine-Dietrich 12E|Lorraine-Dietrich 12Eb]].
Vznikl tak vodou chlazený třířadový dvanáctiválec o výkonu 500 k (367,75 kW), který poháněl stíhací letouny [[Avia BH-33|Avia Ba-33]]. Vznikl ve verzích ''Škoda L'' (motor s přímým náhonem vrtule z roku 1924) a reduktorové ''Škoda Lr'' (1929).
Vznikl tak vodou chlazený třířadový dvanáctiválec o výkonu 500 k (367,75 kW), který poháněl stíhací letouny [[Avia BH-33|Avia Ba-33]]. Vznikl ve verzích ''Škoda L'' (motor s přímým náhonem vrtule z roku 1924) a reduktorové ''Škoda Lr'' (1929).

Aktuální verze z 30. 7. 2015, 07:56

Letecký motor Škoda L s reduktorem Farman na motorové brzdě, před 1929

Škoda L byl letecký motor vyvinutý a vyráběný plzeňskou firmou Škoda. Motor vznikl na základě zkušeností z licenční výroby motorů Hispano-Suiza 8Fb (ve Škodovce vyráběný jako Škoda HS-300) a Lorraine-Dietrich 12Eb.

Vznikl tak vodou chlazený třířadový dvanáctiválec o výkonu 500 k (367,75 kW), který poháněl stíhací letouny Avia Ba-33. Vznikl ve verzích Škoda L (motor s přímým náhonem vrtule z roku 1924) a reduktorové Škoda Lr (1929).

Technická data (Škoda L)

  • Typ: pístový letecký motor s atmosferickým plněním, čtyřdobý zážehový vodou chlazený třířadý dvanáctiválec s válci do W, s přímým náhonem vrtule
  • Vrtání válce: 140 mm
  • Zdvih pístu: 160 mm
  • Zdvihový poměr: (L÷D): 1,143
  • Celková plocha pístů: 1847 cm2
  • Zdvihový objem motoru: 29 556 cm3
  • Rozvod ventilový
  • Kompresní poměr: 6,00
  • Mazání: oběžné, tlakové
  • Hmotnost suchého motoru (tj. bez provozních náplní): 403 kg
  • Výkony:
    • nominální: 500 k (367,75 kW) při 2 000 ot/min