Grumman TBF Avenger
Z Multimediaexpo.cz
(+ Výrazné vylepšení) |
|||
Řádka 15: | Řádka 15: | ||
}} | }} | ||
[[Soubor:TBF Yorktown CV10.jpg|thumb|230px|Pilot TBF-1 Avenger čeká na letadlové lodi [[USS Yorktown (CV-10)|USS Yorktown]] (1943)]] | [[Soubor:TBF Yorktown CV10.jpg|thumb|230px|Pilot TBF-1 Avenger čeká na letadlové lodi [[USS Yorktown (CV-10)|USS Yorktown]] (1943)]] | ||
- | '''TBF Avenger''' byl americký palubní [[torpédový bombardér]] z období [[Druhá světová válka|druhé světové války]] i z následujícího období. Byl nástupcem typu [[Douglas TBD Devastator]]. Na první pohled neforemné letadlo Avenger bylo spolehlivé a velmi houževnaté. Svůj bojový debut si odbylo v [[bitva u Midway|bitvě u Midway]]. Letouny se účastnily zejména [[Válka v Tichomoří|bojů v Tichomoří]], ale i jinde. Sloužily nejen v jednotkách [[Námořnictvo Spojených států|US Navy]], ale i v britských, australských a kanadských silách. Po druhé světové válce byly letouny prodávány do dalších zemí, kde sloužily až do šedesátých let. | + | '''TBF Avenger''' byl americký palubní [[torpédový bombardér]] z období [[Druhá světová válka|druhé světové války]] i z následujícího období. Byl nástupcem typu [[Douglas TBD Devastator]]. Na první pohled neforemné letadlo Avenger bylo spolehlivé a velmi houževnaté. Svůj bojový debut si odbylo v [[bitva u Midway|bitvě u Midway]]. Letouny se účastnily zejména [[Válka v Tichomoří|bojů v Tichomoří]], ale i jinde. Sloužily nejen v jednotkách [[Námořnictvo Spojených států amerických|US Navy]], ale i v britských, australských a kanadských silách. Po druhé světové válce byly letouny prodávány do dalších zemí, kde sloužily až do šedesátých let. |
Letoun zpočátku vyráběla mateřská firma, ale později většina strojů vzniká v licenci u firmy General Motors (automobilky se během války zapojily do rozsáhlého leteckého výrobního programu), která Avengery vyráběla jako TBM-1 a TBM-3 (poslední písmeno označovalo výrobce — F označovalo firmu Grumman, M firmu General Motors). | Letoun zpočátku vyráběla mateřská firma, ale později většina strojů vzniká v licenci u firmy General Motors (automobilky se během války zapojily do rozsáhlého leteckého výrobního programu), která Avengery vyráběla jako TBM-1 a TBM-3 (poslední písmeno označovalo výrobce — F označovalo firmu Grumman, M firmu General Motors). |
Aktuální verze z 1. 10. 2015, 22:03
Grumman TBF Avenger | ||
Grumman TBF Avenger (1942) | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | palubní torpédový letoun | |
Výrobce | Grumman | |
Konstruktér | Leroy Grumman | |
První let | 7. srpna 1941 | |
Zařazen | 1942 | |
Vyřazen | 60. léta | |
Výroba | ||
Vyrobeno | 9 837 kusů | |
Varianty | ||
Uživatel | US Navy | |
Fleet Air Arm Royal Canadian Navy RNZAF |
TBF Avenger byl americký palubní torpédový bombardér z období druhé světové války i z následujícího období. Byl nástupcem typu Douglas TBD Devastator. Na první pohled neforemné letadlo Avenger bylo spolehlivé a velmi houževnaté. Svůj bojový debut si odbylo v bitvě u Midway. Letouny se účastnily zejména bojů v Tichomoří, ale i jinde. Sloužily nejen v jednotkách US Navy, ale i v britských, australských a kanadských silách. Po druhé světové válce byly letouny prodávány do dalších zemí, kde sloužily až do šedesátých let.
Letoun zpočátku vyráběla mateřská firma, ale později většina strojů vzniká v licenci u firmy General Motors (automobilky se během války zapojily do rozsáhlého leteckého výrobního programu), která Avengery vyráběla jako TBM-1 a TBM-3 (poslední písmeno označovalo výrobce — F označovalo firmu Grumman, M firmu General Motors).
Byl to jednomotorový třímístný torpédový a bombardovací jednoplošník se záďovým zatahovacím podvozkem, určený ke službě na letadlových lodích. Torpédo bylo neseno v dlouhé pumovnici uvnitř trupu.
Obsah |
Uživatelé
- Brazílie
- Francie
- Japonsko
- Kanada
- Nizozemsko
- Nový Zéland
- USA (US Navy, USMC)
- Uruguay
- Velká Británie - Fleet Air Arm
Hlavní technické údaje
Grumman TBM-3
- Osádka: 3 muži
- Rozpětí: 16,51 m
- Délka: 12,484 m
- Výška: 4,699 m
- Nosná plocha: 45,52 m2
- Hmotnost prázdného letounu: 4 783 kg
- Max. vzletová hmotnost: 8 116 kg
- Maximální rychlost: 444 km/h
- Dostup: 9 174 m
- Stoupavost: 10,5 m/s
- Dolet: 1 609 km
Pohonná jednotka
- 1× dvouhvězdicový vzduchem chlazený čtrnáctiválec Wright R-2600-20 Cyclone 14
- Výkon motoru: 1900 hp (1420 kW)
Výzbroj
- 4× 12,7 mm kulomet (2× v křídlech, 1× v horním a 1× v dolním střelišti)
- 907 kg pum (torpédo či pumy)
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |