Wright R-2600
Z Multimediaexpo.cz
Wright R-2600 Cyclone 14 (také nazývaný Twin Cyclone) byl americký hvězdicový motor vyvinutý společností Curtiss-Wright a široce používaný na letounech ve 30. a 40. letech 20. století.
Obsah |
Historie
V roce 1935 zahájila společnost Curtiss-Wright práce na výkonnější verzi svého úspěšného motoru R-1820 Cyclone 9. Výsledkem byl motor R-2600 Twin Cyclone, který měl 14 válců uspořádaných ve dvou řadách. Motory R-2600-3 (1 600 hp) byly původně zamýšleny pro letoun C-46 Commando a byly i zastavěny do prototypu stroje, ale nakonec byly na tomto letounu používány podstatně výkonnější motory Pratt & Whitney R-2800 (2 000 hp). Tento motor však poháněl několik klíčových letounů, které se zúčastnily bojů během 2. světové války. Mezi tyto letouny patřily bombardéry A-20 Havoc, B-25 Mitchell, TBF Avenger a SB2C Helldiver nebo létající člun PBM Mariner.
Ve výrobních závodech v Caldwell (New Jersey) a Cincinnati (Ohio) bylo nakonec postaveno více než 50 000 motorů Wright R-2600.
Varianty
- R-2600-1 - 1 600 hp (1 194 kW)
- R-2600-3 - 1 600 hp (1 194 kW)
- R-2600-6 - 1 600 hp (1 194 kW)
- R-2600-8 - 1 700 hp (1 268 kW)
- R-2600-9 - 1 700 hp (1 268 kW)
- R-2600-12 - 1 700 hp (1 268 kW)
- R-2600-13 - 1 700 hp (1 268 kW)
- R-2600-19 - 1 600 hp (1 194 kW), 1 660 hp (1 237 kW)
- R-2600-20 - 1 700 hp (1 268 kW), 1 900 hp (1 420 kW)
- R-2600-22 - 1 900 hp (1 420 kW)
- R-2600-23 - 1 600 hp (1 194 kW)
- R-2600-29 - 1 700 hp (1 268 kW), 1 850 hp (1 380 kW)
- GR-2600-A5B - 1 500 hp (1 118 kW), 1 600 hp (1 194 kW), 1,700 hp (1 268 kW)
- GR-2600-A71 - 1 300 hp (969 kW)
- GR-2600-C14 - 1 750 hp (1 304 kW)
Použití
Motor byl používán u následujících letounů:
- Boeing 314
- Brewster SB2A Buccaneer
- Curtiss SB2C Helldiver
- Douglas A-20
- Douglas B-23 Dragon
- Grumman TBF Avenger
- Lioré et Olivier LeO 451
- Martin Baltimore
- Martin PBM Mariner
- Miles Monitor
- North American B-25 Mitchell
- Short Stirling Mk.II
- Vultee A-31 Vengeance
Specifikace (GR-2600-C14BB)
Data pocházejí z publikace „Jane's Fighting Aircraft of World War II“.[1]
Technické údaje
- Typ: čtrnáctiválcový dvouřadý přeplňovaný vzduchem chlazený hvězdicový motor
- Vrtání: 155,6 mm
- Zdvih: 160,2 mm
- Zdvihový objem: 42,7 l
- Délka: 1,576 m
- Průměr: 1,397 m
- Hmotnost: 930 kg
Součásti motoru
- Ventilový rozvod: Dva OHV ventily na válec, výfukový ventil chlazen sodíkem
- Kompresor (dmychadlo): jednostupňový dvourychlostní kompresor odstředivého typu s poměrem 7,06:1 na malé rychlosti a 10,06 na vyšší rychlost, průměr rotoru 280 mm
- Palivový systém: karburátor Stronbergova typu PR48A s automatickou kontrolou směsi
- Olejový systém: suchá skříň s jedním tlakovým čerpadlem a dvojicí odsávacích čerpadel
- Palivo: letecký benzín
- Chlazení: vzduchem chlazený motor
- Redukce otáček vrtule: 16:9
Výkony
- Výkon:
- 1 750 hp (1 305 kW) při 2 600 otáčkách za minutu ve výšce 975 m (3 200 stop)
- 1 450 hp (1 080 kW) při 2 600 otáčkách za minutu ve výšce 4 575 m (15 000 stop)
- Poměr výkonu a zdvihového objemu: 30,6 kW/l
- Kompresní poměr: 6,9:1
- Poměr výkonu a hmotnosti: 1,40 kW/kg
Odkazy
Literatura
- Jane's Fighting Aircraft of World War II. London. Studio Editions Ltd, 1998. ISBN 0-517-67964-7
Související články
Související vývoj
- Wright Cyclone - rodina motorů (rozcestník)
- Wright R-1820 Cyclone 9
- Wright R-3350 Cyclone 18
Podobné motory
Reference
- ↑ Jane's 1998, str. 317.
Externí odkazy
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |