Herní konzole
Z Multimediaexpo.cz
m (1 revizi) |
m (Nahrazení textu „Sony“ textem „Sony“) |
||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
[[Soubor:The Arcade Turbo Joystick Transparant.png|thumb]] | [[Soubor:The Arcade Turbo Joystick Transparant.png|thumb]] | ||
'''Herní konzole''' je [[elektronika|elektronické]] zařízení fungující na principu [[počítač]]e, které je primárně určeno pro hraní [[počítačová hra|her]], v tomto případě takzvaných [[videohra|videoher]]. Jako výstupní zařízení většinou slouží běžná barevná [[Televizor|televize]], méně často pak počítačový [[monitor (obrazovka)|monitor]]. Konzole je možné dělit podle provedení na stolní a kapesní. V případě kapesních je zobrazovacím zařízením zpravidla [[Displej z tekutých krystalů|LCD]]. | '''Herní konzole''' je [[elektronika|elektronické]] zařízení fungující na principu [[počítač]]e, které je primárně určeno pro hraní [[počítačová hra|her]], v tomto případě takzvaných [[videohra|videoher]]. Jako výstupní zařízení většinou slouží běžná barevná [[Televizor|televize]], méně často pak počítačový [[monitor (obrazovka)|monitor]]. Konzole je možné dělit podle provedení na stolní a kapesní. V případě kapesních je zobrazovacím zařízením zpravidla [[Displej z tekutých krystalů|LCD]]. | ||
- | V současné době mezi nejrozšířenější patří výrobky firmy [[Nintendo]], Microsoft a | + | V současné době mezi nejrozšířenější patří výrobky firmy [[Nintendo]], Microsoft a Sony. Zároveň, jak postupuje vývoj technologií kupředu, snaží se moderní herní konzole nabízet více než pouhé hraní. Uživatel si může například pustit [[DVD]] anebo se připojit k [[internet]]u. V tomto směru se od herních konzolí příštích generací očekává stále větší přibližování se k univerzálnosti tradičního počítače. Mnozí se domnívají, že jediným podstatným rozdílem by tak nakonec mohla zůstat jen naprostá závislost na jediném výrobci v rámci jednotlivých značek kontrastující s relativně otevřeným konkurenčním prostředím počítačových architektur, jakou je například [[osobní počítač|PC]]. |
== Rozdělení konzolí == | == Rozdělení konzolí == | ||
;Stolní | ;Stolní |
Verze z 9. 11. 2015, 12:42
Herní konzole je elektronické zařízení fungující na principu počítače, které je primárně určeno pro hraní her, v tomto případě takzvaných videoher. Jako výstupní zařízení většinou slouží běžná barevná televize, méně často pak počítačový monitor. Konzole je možné dělit podle provedení na stolní a kapesní. V případě kapesních je zobrazovacím zařízením zpravidla LCD. V současné době mezi nejrozšířenější patří výrobky firmy Nintendo, Microsoft a Sony. Zároveň, jak postupuje vývoj technologií kupředu, snaží se moderní herní konzole nabízet více než pouhé hraní. Uživatel si může například pustit DVD anebo se připojit k internetu. V tomto směru se od herních konzolí příštích generací očekává stále větší přibližování se k univerzálnosti tradičního počítače. Mnozí se domnívají, že jediným podstatným rozdílem by tak nakonec mohla zůstat jen naprostá závislost na jediném výrobci v rámci jednotlivých značek kontrastující s relativně otevřeným konkurenčním prostředím počítačových architektur, jakou je například PC.
Obsah |
Rozdělení konzolí
- Stolní
Běžné herní konzole. Přístroj v provedení domácího spotřebiče se připojuje buď k monitoru nebo televizoru. Hry se ovládají speciálním ovladačem zvaným gamepad. Tyto konzole mají mechaniky nebo slot pro určité paměťové médium, např. paměťovou kartu, cartridge nebo disketu. U současných konzolí je i možnost spojit přístroj s internetem.
- Kapesní
Tyto herní konzole jsou menší a lehčí než stolní, nazývají se též handheld. Mají svůj vlastní displej, který tvoří jeden konstrukční celek společně s ovládacími prvky a zdrojem (dobíjecí akumulátor nebo baterie). Tyto přístroje většinou nepoužívají disková média, nýbrž paměťové cartridge (výjimkou je PSP, které má UMD disk i slot pro paměťové karty), případně mají hry v paměti uložené napevno. Většina moderních handheldů umožňuje spojení s dalšími handheldy za účelem vícečlenných herních interakcí.
- Jednoúčelové
Zvláštní skupina herních konzolí, které nemají žádnou mechaniku či slot. Hry mají pevně uložené v paměti.
Historie herních konzolí
Historie herních konzolí sahá až do začátku 70. let minulého století.
1. generace
První herní systémy (1972 – 1977)
- Color TV Game (1977)
- Coleco Telstar (1976)
- APF TV Fun (1976)
- Atari Pong (1972, herní automat na mince) (1975, domácí konzola)
- Magnavox Odyssey (1972)
2. generace
Rané 8-bitové systémy (1979 – 1984)
- Sega SG-1000 (1983)
- Vectrex (1982)
- Emerson Arcadia 2001 (1982)
- Atari 5200 (1982)
- Adventure Vision (1982)
- Coleco Colecovision (1982)
- Matel Intellivision (1980)
- APF Imagination Machine (1979)
- Magnavox Odyssey² (1978)
- Bally Astrocade (1977)
- Atari 2600 (1977)
- RCA Studio II (1976)
- Fairchild Channel F (1976)
Kapesní:
- Nintendo Game & Watch (1980, víc jak 50 verzí)
- Elektronika IM (1985-1993, sovětská kopie Nintendo Game And Watch)
- MB Microvision (1979)
3. generace
8-bitové systémy (1985 – 1990)
- Commodore 64GS (1990)
- Amstrad GX4000 (1990)
- NECPC Engine (1987)
- Atari XEGS (1987)
- Atari 7800 (1986)
- Sega Master System (1986) / SG-1000 Mark III (1985, japonská verze)
- Nintendo Entertainment System (1985) / Nintendo Famicom (1983, japonská verze)
4. generace
16-bitové systémy (1989 – 1995)
- Philips CD-i (1991)
- Super Nintendo Entertainment System (1991) / Nintendo Super Famicom (1990, japonská verze)
- Neo-Geo (1990) + nástavby: Neo-Geo CD, Neo-Geo CDZ
- Sega Genesis (1989) / Sega Mega Drive (1988, japonská verze) + nástavby: Sega CD (1992), Sega 32X / Sega Genesis 32X / Sega Mega Drive 32X / Sega Super 32X (1994)
- SNK TurboGrafx 16 (1989) + další verze: SNK TurboGrafx-CD, SNK TurboDuo[1992], SNK TurboExpress, SNK SuperGrafx
Kapesní:
- Sega Nomad (1995)
- Watara Supervision (1992)
- Sega Game Gear (1991)
- SNK TurboExpress (1990)
- Atari Lynx (1989)
- Nintendo Game Boy (1989)
5. generace
32-bitové/64-bitové systémy (1993 – 1999)
- Nintendo 64 (1996) (64-bit)
- PlayStation (1995)
- Casio Loopy (1995, pouze v Japonsku)
- Sega Saturn (1994)
- Nintendo Virtual Boy (1995)
- Apple Pippin (1995) / Bandai Atmark (1995, japonská verze)
- NEC PC-FX (1994, pouze v Japonsku)
- Bandai Playdia (1994)
- Atari Jaguar (1993) / Atari Jaguar CD (1995) (64-bit)
- Panasonic 3DO (1993)
- Commodore Amiga CD32 (1993)
Kapesní:
- Bandai WonderSwan Color (2000, pouze v Japonsku)
- Bandai Swan Crystal (2002)
- Bandai WonderSwan (1999)
- SNK Neo Geo Pocket Color (1999)
- SNK Neo Geo Pocket (1998, pouze v Japonsku)
- Nintendo Game Boy Color (1998)
- Nintendo Game Boy Light (1995, pouze v Japonsku)
- Nintendo Game Boy Pocket (1995)
6. generace
Odstupující systémy (1998 – 2006)
Kapesní:
- Nintendo Game Boy Advance SP (2003)
- Nintendo Game Boy Micro (2005)
- Gamepark GP32 (2001)
- Nokia N-Gage (2003)
- Nokia N-Gage QD (2004)
7. generace
Současné systémy, tzv. „next-gen“ (2005 – dosud)
- PlayStation 3
- Wii
- Xbox 360
- Infinium Labs Phantom (nikdy nevyšla)
Kapesní:
- PlayStation Portable (PSP)
- Nintendo DS
- Nintendo DS Lite
- Nintendo DSi
- Gamepark GP2X
- Gamepark GP2X Wiz
- Dingoo A320
- Pandora
Související články
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |