Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Kajaba Ka-1
Z Multimediaexpo.cz
Kajaba Ka-1 | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | vírník | |
Výrobce | Kajaba Seisakušo K.K. | |
Konstruktér | ||
První let | 26. květen 1941 | |
Zařazen | 1941 | |
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | až 270 | |
Varianty | Ka-1 KAI Ka-2 | |
Uživatel | Japonsko | |
Kajaba Ka-1 (japonsky: カ号観測機, Kagó kansokuki) byl japonský vírník vyráběný firmou Kajaba Seisakušo Kabušiki Kaiša (萱場製作所), který byl používán za druhé světové války. Byl vyvinut pro průzkum, řízení dělostřelecké palby a protiponorkový boj.
Obsah |
Vývoj
Projekt vycházel z konstrukce amerického vírníku Kellett KD-1A, který byl do Japonska zakoupen v roce 1938. Prototyp poprvé vzlétl 26. května 1941 a ještě téhož roku začala sériová výroba, která do konce války dala až 240 kusů pozorovacích a 30 protiponorkových Ka-1.[1]
Vírník poháněl řadový osmiválec Argus As 10C, který roztáčel dvoulistou vrtuli a při vzletu i třílistý nosný rotor. Posádka byla dvoučlenná, složená z pilota a pozorovatele. Ti seděli v nekrytých kokpitech, přičemž pozorovatel byl vpředu.
Nasazení
Typ byl pozitivně hodnocen pro krátký start a snadnou údržbu. Mohl vzlétnout už na ploše o délce 30 m. Během války japonské císařské námořnictvo postavilo dvě malé eskortní letadlové lodě, Akicu Maru a Nigicu Maru, které byly určeny pro boj proti ponorkám v pobřežních vodách Japonska. Ka-1 byly pro službu na nich upraveny tak, že byl vypuštěn pozoroval a místo něj byly neseny dvě malé hlubinné pumy. Ka-1 operovaly také z pobřežních základen. Samotné eskortní nosiče Akicu Maru a Nigicu Maru byly za války potopeny ponorkami.
Pokusy o další vývoj
Byl vyroben prototyp verze Ka-1 KAI s raketovými motory na koncích listů rotoru, pro zvýšení výkonů, ale neosvědčil se.[2] Během války byl testován prototyp vylepšeného typu Ka-1 s hvězdicovým motorem Jacobs L-2, který byl označený jako Ka-2. Dále se ovšem jeho vývoj nedostal.
Hlavní technické údaje
- Osádka: 1-2
- Průměr rotoru: 12,2 m
- Délka: 9,2 m
- Výška: 3,6 m
- Hmotnost prázdného letounu: 775 kg
- Vzletová hmotnost: 1 170 kg
Pohonná jednotka
- 1× zážehový čtyřdobý vzduchem chlazený invertní (s uspořádáním válců do tvaru obráceného písmene V) osmiválec Argus As 10C, 240 hp (176,5 kW)
Výkony
- Nejvyšší rychlost: 165 km/h
- Cestovní rychlost: 115 km/h
- Dostup: 3 500 m
- Stoupavost: 5 m/s
- Dolet: 280 km
Výzbroj
- 2 x 60 kg hlubinná puma
Reference
- ↑ Vrtulníky (vírníky) za 2. světové války [online]. Česko : [cit. 2008-01-26]. Dostupné online. (česky)
- ↑ Kayaba Ka-1 [online]. Česko : [cit. 2008-01-26]. Dostupné online. (česky)
Externí odkazy
Letouny Japonské armády za druhé světové války | |||
---|---|---|---|
Stíhací letouny | Bombardovací letouny | ||
Ki-10 • Ki-27 • Ki-43 | Ki-21 • Ki-30 • Ki-32 • Ki-48 • Ki-49 • Ki-51 • Ki-66 • Ki-67 | ||
Průzkumné letouny | Transportní letouny | Ostatní letouny | Kluzáky |
Ki-15 • Ki-46 • Ki-36 | Ki-34 • Ki-54 • Ki-56 • Ki-57 | Ki-115 • Ki-167 • Ka-1 | Ku-1 • Ku-8 • Ku-11 |
Experimentální letouny a prototypy | |||
Ki-74 • Ki-78 • Ki-83 • Ki-87 • Ki-94-I a II • Ki-96 • Ki-108 • Ku-6 • Ku-7 |
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |