Rolls-Royce Nene

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 7. 3. 2009, 02:12; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Rolls-Royce Nene

Rolls-Royce Nene byl britský proudový motor ze 40. let 20. století. V britských letounech se uplatnil jen v případě typů Hawker Sea Hawk a Supermarine Attacker. Dvojice motorů Nene poháněla i historicky první civilní proudový dopravní letoun, který vznikl úpravou pístového typu Vickers VC.1 Viking – upravený proudový Viking poprvé vzlétl 6. dubna 1948.

Licenční výroba v USA

Americký výrobce leteckých motorů Pratt & Whitney zakoupil licenci na výrobu motoru Rolls-Royce Nene, které byly vyráběny pod označením Pratt & Whitney J42. Tento motor byl použit především stíhacího letoun Grumman F9F Panther.

Další země

Průřez částí motoru

SSSR tento motor vyráběl pod označením RD-45 a na jeho základě zde byl vyvinut motor Klimov VK-1, použitý například k pohonu stíhacích letounů MiG-15. Ve Francii typ Nene poháněl stíhací letoun Dassault Ouragan.

V licenci byl Nene vyráběn v Austrálii, protože je používaly letouny de Havilland Vampire Australského královského letectva. Kanadský výrobce motorů Orenda stavěl licenční motory Nene pro kanadské cvičné letouny Canadair T-33.