Návěs

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 16. 9. 2018, 11:02; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Běžná evropská souprava tahače Scania 114L a návěsu
Australský silniční vlak (road train) vzniklý spojením tahače a několika návěsů
Prototyp autobusového návěsu Karosa NO 80 z roku 1960

Návěs je přípojné nemotorové vozidlo, u kterého je část celkové hmotnosti přenášena na tahač návěsů. Dnes se návěsy velmi používají v nákladní silniční dopravě, protože nabízejí velkou ložnou plochu a velkou užitečnou hmotnost. Po připojení návěsu k tahači se z vozidel stane jízdní souprava. Rozdíl mezi obvyklou evropskou soupravou a americkou soupravou je v rozložení náprav. Zatímco v běžné evropské soupravě má tahač dvě nápravy (přední řízenou a zadní poháněnou, na které je podstatná část váhy návěsu, což ale neplatí ve Spojeném království, Švédsko, Norsko, Finsko, Nizozemí) a návěs tři nápravy, tak v běžné americké soupravě má tahač tři nápravy (jednu přední a dvě zadní) a návěs dvě. O výhodách a nevýhodách obou rozložení panují spory.

V některých zemích (Austrálie, USA, Argentina) je povoleno zapojení několika návěsů za jeden nebo i dva tahače. Vznikají tak silniční vlaky, jejich brzdná dráha může činit i dva kilometry.

Související články


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Návěs