Bücker Bü 181
Z Multimediaexpo.cz
Bücker Bü 181 | ||
Bücker Bü 181 | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | cvičný letoun | |
Výrobce | Bücker Flugzeugbau | |
Konstruktér | ||
První let | únor 1939 | |
Zařazen | 1939 | |
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | 3400 kusů | |
Varianty | ||
Uživatel | Německo | |
Bücker Bü 181 Bestmann byl německý dvoumístný cvičný letoun z období druhé druhé světové války.
Na sklonku války jich byla část upravena pro boj proti tankům.
Obsah |
Vývoj
Bü 181 byl letoun, který byl pokračováním řady započaté dvojplošníkem Bücker Bü 131. První prototyp tentokráte jednoplošného stroje byl zalétán v únoru 1939. Křídla letounu a ocasní plochy měly dřevěnou konstrukci potaženou překližkou a plátnem. Letoun měl pevný podvozek s ostruhovým kolem. Sériově se Bü 181 začal vyrábět koncem roku 1939, celkem bylo do konce druhé světové války vyrobeno 5900 kusů v mateřské továrně a dalších 708 kusů ve firmě Fokker v Amsterdamu. Na jaře 1945 byly zkoušeny tyto letouny v boji proti tankům. Několik strojů bylo upraveno na to, aby mohly nést čtyři kusy pancéřových pěstí Panzerfaust 100 umístěných po jedné na pylonech na horní a spodní straně křídla. Takto vybavená letka operovala velmi krátce (od konce dubna do 4. května) proti americkým tankovým jednotkám.
Výroba ve Švédsku
V letech 1944-46 se letouny Bücker Bü 181 vyráběly ve Švédsku, kde firma AB Hagglund vyprodukovala pro švédské vojenské letectvo 125 kusů pod označením Sk 25.
Výroba v Československu
Po ukončení druhé světové války se letouny začaly vyrábět i v Československu ve firmě Zlín v Otrokovicích. Bylo zde vyrobeno 783 letounů, z toho 180 kusů typu Z-181, 100 kusů typu Z-281 (motor Toma 4), 184 kusů typu Z-381 (motor Walter Minor 4-111) pro civilní uživatele a 319 kusů typu C-6 a C-106 pro vojenské letectvo Československé armády.
Výroba v Egyptě
V 50. letech byla licence letounu Zlín Z-381 prodána do Egypta. Firma Egyptian Heliopolis Aircraft Works tyto stroje pod názvem Gomhouria produkovala pro potřeby egyptského letectva i dalších arabských zemí do roku 1954.
Technické údaje
- Rozpětí: 10,60 m
- Délka: 7,85 m
- Výška: 2,06 m
- Hmotnost prázdného letounu: 480 kg
- Vzletová hmotnost: 750 kg
- Pohonná jednotka: 1× řadový motor Hirth 504 A
- Výkon: 77 kW (105 k).
- Maximální rychlost: 215 km/h
- Cestovní rychlost: 195 km/h
- Výstup do 1000 m: 5,3 min
- Dostup: 5 000 m
- Dolet: 800 km
- Výzbroj: 4× Panzerfaust 100 (jen u protitankové verze)
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |