V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Westland Welkin

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 21. 6. 2013, 14:21; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Westland Welkin
Soubor:Westland Welkin.png
Westland Welkin DX282
Základní charakteristika
Určení výškový stíhací letoun
Výrobce Westland Aircraft Limited, Yeovil
Konstruktér W. E. W. Petter
První let 1. listopadu 1942
Zařazen květen 1944
Vyřazen listopad 1944
Výroba
Vyrobeno 75 ks, 26 ks nedostavěných
Varianty Welkin Mk.1, Welkin NF Mk.II
Uživatel Velká Británie

Už v Bitvě o Británii si RAF uvědomovala, že v její výzbroji chybí výškový stíhací letoun. Nad Anglií často létala výšková letadla, která beztrestně plnila své úkoly. Byla to zejména průzkumná letadla, například modifikovaný bombardér Junkers Ju 86 ve verzi P-1 (výškový bombardér) a P-2 (výškový průzkumný letoun). Byla tedy vydána směrnice F.4/40, která požadovala výškový stíhací letoun. Nakonec směrnici F.4/40 velení přepracovalo na směrnici F.7/41 a požadovalo její naplnění. Konstrukce Welkinu pocházela z letounu Westland Whirlwind.

Obsah

Konstrukce

Welkin byl velmi elegantní celokovový jednomístný stroj. Byl vybaven plně zatahovacím tříbodovým podvozkem záďového typu. Motory byly umístěny ve dvou motorových gondolách. Do gondol se zasunovala také přední kola. Přetlaková pilotní kabina byla pancéřována a vytápěna. Tlakový systém byl poháněn dmychadlem značky Rotol napojeným na levý motor (Rolls-Royce Merlin 76 nebo 77) poskytující stalý tlak o 24 kPa vyšší než vnější tlak. Vytápění pilotní kabiny nesloužilo jen k pohodlí pilota, ale také zajišťovalo odmražování skel překrytu kabiny. Překryt kabiny byl dvouplášťový, což znamená s distanční mezerou, do které se vháněl teplý vzduch. Přetlaková kabina zajišťovala, aby byl při letu ve výšce 13 700 m v kabině tlak jako při letu v 7 300 m. Čtyři kanóny Hispano Mk V ráže 20 mm byly umístěny ve spodní části přídě pod kabinou. Kanóny měly v zásobě 480 ks nábojů. Welkin vyžadoval důmyslný elektronický systém. Jeho předletovou kontrolu musel provádět specialista vyškolený speciálně na Welkin a kontrola trvala čtyři hodiny.

Verze

  • Welkin Mk.I jednomístný, výškový stíhací letoun
  • Welkin NF Mk.II prototyp, dvojmístného, nočního stíhacího letounu
Westland Welkin

Technické údaje

  • Osádka: 1 pilot
  • Pohonná jednotka: 2 x Rolls-Royce Merlin 76/77
  • Výkon motoru: 923 kW
  • Rozpětí křídel: 21,30 m
  • Délka: 12,67 m
  • Výška: 4,80 m
  • Nosná plocha: 23 m²
  • Hmotnost prázdného stroje: 3 768 kg
  • Maximální vzletová hmotnost : 5 175 kg
  • Maximální rychlost: 625 km/h
  • Dostup: 13 400 m
  • Dolet: 1 931 km

Výzbroj

  • 4 x kanón Hispano Mk V ráže 20 m

Externí odkazy