V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Over Head Valve

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 4. 7. 2013, 19:30; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
rozvod OHV na motoru z motocyklu Norton

OHV (Over Head Valve) je typ ventilového rozvodu pístového motoru, u kterého jsou ventily umístěny v hlavě válců a vačková hřídel je umístěna v bloku motoru. Mezi vačkovým hřídelem a ventily je relativně velká vzdálenost (přibližně úměrná zdvihu motoru). Přenos pohybu mezi vačkou a ventilem je proto realizován dalšími prvky mechanismu: zdihátko, zdvihací tyčka, vahadla. Rozvod tak obsahuje velký počet součástek, které nepříznivě ovlivňují jeho tuhost. V porovnání s rozvodem OHC větší počet součástek a zároveň větší hmota vykonává nepřiznivý vratný pohyb, který se projevuje setrvačnými silami. Naopak výhodou rozvodu OHV je jednodušší řešení pohonu vačkového hřídele. Nevýhody rozvodu OHV převažují hlavně u vysokootáčkových motorů, proto se u moderních spalovacích motorů pro pohon automobilů skoro nevyskytuje.

Pohon rozvodu

Pohon rozvodu je vzhledem na výhodné umístění vačkového hřídele blízko u klikovky možné realizovat jednoduchým ozubeným soukolím nebo ozubenými koly se řetězem. Pohon musí být řešen tak, aby umožnil přesné nastavení vzájemné pozice klikové a vačkové hřídele a aby se během provozu motoru toto nastavení nezměnilo, což ozubené soukolí splňuje. Protože se rozvod OHV používá u čtyřdobých motorů, převodový poměr pohonu je 2:1. Vačkový hřídel se otáčí 2x pomaleji než klikový, protože čtyřdobý motor vykoná jeden pracovní cyklus za dvě otáčky klikové hřídele.

Externí odkazy