Vážení zákazníci a čtenáři – od 28. prosince do 2. ledna máme zavřeno.
Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !

Pístový motor

Z Multimediaexpo.cz

Průřez dvoudobým, přeplňovaným, zážehovým motorem typu boxer s protiběžnými písty a společným spalovacím prostorem

Pístový motor je typ motoru, přeměňující tlakovou energii a/nebo tepelnou energii pracovní tekutiny na mechanickou energii. Základní pohyblivou součástkou těchto strojů je píst. Pohyb pístu vyvolává expanze plynné náplně nebo přítok náplně (kapalné nebo plynné).

Obsah

Rozdělení pístových motorů

Podle hlavního pracovního pohybu a směru působení pracovního média na píst:

  • s rotačním pístem, např. Wankelův motor
  • s přímočarým vratným pohybem:
    • jednočinné – pracovní médium působí jen na jednu stranu pístu, požadovaná práce stroje se vykonává jen při jednom směru pohybu, např. Zážehový motor
    • dvojčinné – pracovní médium působí z obou stran pístu, požadovaná práce se vykonává při obou směrech pohybu (typicky parní stroj).

Podle typu vstupní energie na:

  • spalovací - využívá se tepelná a tlaková energie spalin
  • plynové – využívá se tepelná a tlaková energie pracovního plynu
  • hydraulické – využívá se tlaková energie pracovní kapaliny
  • pneumatické – využívá se tlaková energie pracovního plynu

Využití

V současnosti se pro označení víc používá volnější interpretace pojmu, protože ostatní typy pístových motorů (Wankelův motor, parní stroj, Stirlingův motor) se využívají minimálně. Pístový spalovací motor je nejrozšířenějším pohonem automobilů, motocyklů, lodí a malých letadel. Pístový motor je velmi důležitý.

Pracovní cyklus motoru

  1. Sání – Píst jde dolů, nad ním vzniká podtlak. Proto otevřeným sacím ventilem vniká do válce chladná palivová směs.
  2. Stlačování – Píst jde nahoru a stlačuje směs, oba ventily jsou přitom uzavřené. Tím se zvýší tlak směsi i teplota. Ve vhodném okamžiku, kde se píst blíží své horní poloze,zapálí se stlačená palivová směs elektrickou jiskrou.
  3. Rozpínání – Zapálená směs hoří,zvyšuje se tlak vznikajícího plynu i teplota (asi na 2000 °C). Oba ventily jsou uzavřené. Vytvořený plyn se prudce rozpíná a tlačí píst dolů. Koná práci a jeho vnitřní energii převádí na pohybovou energii pístu.
  4. Výfuk – Píst jde nahoru,výfukový ventil se otevře:sací zůstává uzavřen. Spálené plyny jsou pohybem pístu vytlačeny výfukovým ventilem z válce.

Externí odkazy