Berjev VVA-14

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 9. 4. 2022, 20:14; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Berjev Be-VVA-14
Beriev VVA-14 in 2010.jpg
VVA-14 Front-2011.jpg
Berijev Be-VVA-14 v muzeu v Moninu
Základní charakteristika
Určení Experimentální obojživelný letoun
Výrobce Berjev
Konstruktér Roberto Ludvigovič Bartini
První let 4. září 1972
Zařazen
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno 3
Varianty
Uživatel SSSR

Berjev VVA-14 (někdy označovaný jako Berjev–Bartini VVA-14) byl sovětský experimentální obojživelný letoun z počátku 70. let 20. století. Jednalo se o stroj, který byl schopen kolmého startu i přistání.

První vzlet prototypu se konal 4. září 1972.

Testování dvou prototypů probíhalo až do roku 1975 a bylo ukončeno krátce po Bartiniho smrti v důsledku přetrvávajích problémů s avionikou a systémem řízení. Jeden z prototypů je vystaven na ploše moninského muzea.

Pro přistání na vzletové dráze byl v pylonech nainstalovaný podvozek z letounu Tupolev Tu-22.

Technické údaje

  • Osádka: 3
  • Rozpětí: 28,50 m
  • Délka: 25,97 m
  • Výška: 6,79 m
  • Nosná plocha: 217,72 m2
  • Hmotnost prázdného stroje: 35 356 kg
  • Max vzletová hmotnost: 52 000 kg
  • Pohon: 2× DTRD D-30 a 12× pomocný motor Kolesov RD-36-35PR
  • Maximální rychlost: 760 km/h
  • Cestovní rychlost: 640 km/h
  • Dostup: 10 000 m
  • Maximální dolet: 2 450 km
  • Výzbroj: 2 000 kg výzbroje, maximálně 4 000 kg, 2 torpéda nebo bomby nebo miny

YouTube

The Strangest Aircraft Ever Built: VVA-14


Externí odkazy