V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Motocykl

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 25. 7. 2013, 12:52; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Závodní motocykl BMW S1000RR (2010)

Motocykl je dvoukolový dopravní prostředek poháněný spalovacím nebo elektrickým motorem. Kola jsou umístěna za sebou a pohonná jednotka (motor a převodovka) mezi nimi. Řidič sedí na motocyklu obkročmo a směr řídí řidítky. První motocykl poháněný petrolejem vyrobili Gottlieb Daimler a Wilhelm Maybach v roce 1885.

Obsah

Historie motocyklu

Reitwagen – první motocykl

První motocykl byl sestaven v roce 1869 a byl poháněn parou. Motocykl poháněný benzínem vyrobil v roce 1885 Gottlieb Daimler. Tento vynálezce se ale o motocykly nezajímal, chtěl pouze vyzkoušet svůj motor. Od té doby se rozvoj „motorových dvoukolek“ velmi zrychlil. Sériovou výrobu zahájila německá firma Hildebrand a Wolfmüller v roce 1894. První český motocykl vyrobili Václav Klement (původně knihkupec) a Václav Laurin (mechanik). Veřejnosti jej předvedli v roce 1899. Během první světové války se civilní výroba motocyklů zastavila. Ve 2. světové válce hrál motocykl velkou roli, zejména v německé armádě a v její strategii "bleskové války" (Blitzkrieg) s rychle pohyblivými jednotkami, civilní výroba byla obnovena až po skončení války. Motocykly může pohánět dvoutaktní nebo čtyřtaktní motor. V dnešní terminologii řadíme motocykly mezi tzv. jednostopá motorová vozidla

Jednostopé motorové vozidlo

Jednostopá vozidla jsou zpravidla vozidla se dvěma koly. Tato vozidla mohou vést postranní vozík a lze s nimi i táhnout přívěs.

Moped nebo jízdní kolo s pomocným motorkem

Související informace lze nalézt také v článku: Moped

Moped lze považovat za kombinaci motocyklu a jízdního kola. Často bývá vybaven pedály a má objem motoru typicky 50 cm³. Lze použít dělení na:

  • City-bike
  • Fun-bike
  • Naked-bike
  • Enduro-bike

Malý motocykl

Malé motocykly tvoří přechod mezi mopedem a ostatními silničními typy. Mají typicky obsah 50 až 125 cm³. Konstrukce malých motocyklů a mopedů je často podmíněna národními technickými předpisy.

Lehký motocykl

Skútr

Skútr je vozidlo podobné motocyklu, charakteristické malými koly, nízkoobjemovým motorem (obvykle 50 - 125 cm³ a částečnou kapotáží s podlážkou, bez horní části rámu. Řidič nesedí obkročmo, nýbrž snožmo jako na židli. Běžně je dnes vybaven automatickou převodovkou (variátorem). Obvykle slouží jako přepravní prostředek na krátké vzdálenosti - typicky v rámci obce. Horní třídu skútrů tvoří velké cestovní skútry s objemem motoru 250 až 650 cm³ a s výkony 20 až 50 koní.

Motocykl

Typicky určen pro jízdu po silnici bez další specializace. V prostoru kolen má palivovou nádrž a motor. Pro podepření nohou slouží stupačky. Další motocykly lze považovat za jeho nástupce či poddruhy.

Cestovní motocykl

Velký pohodlný motocykl, s velkou nádrží a často s kapotáží, chránící posádku proti větru. Je určen pro jízdy na dlouhé vzdálenosti. Mnohé typy bývají luxusně vybaveny, takže připomínají spíše automobil na dvou kolech. Cestovní motocykly mohou být vybaveny postranním vozíkem (sajdkára - sidecar).

Naháč

Jedná se o motocykl bez kapotáže, nebo pouze s malou aerodynamickou kapotáží, který se od supersportovních motocyklů liší i svou ergonomií. Jezdec zde má obvykle vzpřímenější pozici, která je pohodlnější i na delší trasy a je dána především vyšším umístěním řidítek. Motorizace bývá podobná jako u ostatních typů motocyklů. Nejčastěji to jsou řadové čtyřválcové motory, nebo dvouválcové motory do V. Časté je přejímání motorů ze supersportovních motocyklů, kdy se obvykle sníží výkon a dosáhne vyššího kroutícího momentu. Stejně tak se i zkrátí jednotlivé převodové stupně.

Enduro motocykl

Motocykl univerzální konstrukce kompromisně sestaven na jízdu po všech typech terénu. Enduro závody se podobají automobilové rallye. Vždy se v nich odněkud-někam na etapy putuje. Trať vede rozmanitými terény a obsahuje jak technické tak rychlostní pasáže. Motocykly jsou běžně vybaveny osvětlením, jsou stavěny na výdrž a odolnost po celý závod.

Terénní motocykl

Někdy též označovaný jako kros (cross). Konstrukcí je určen pro zdolávání náročného terénu mimo zpevněné cesty. Zde je třeba rozlišovat konstrukce pro amatérské použití a pro závody / soutěže. Kros se jezdí na uzavřených okruzích v určeném počtu kol či rozjezdů. Motocykly nemají osvětlení a jsou stavěny na vysoký výkon a krátkodobé zatížení.

Cruiser

Mohutný motocykl ve stylu amerických strojů ze 30. - 50. let 20. století. Typicky je vybaven příčně uloženým vidlicovým dvouválcem se vzduchovým chlazením (výrazné žebrování) o zdvihovém objemu od 1 000 cm³ výše. Ctí tradici koncepce motocyklu se shodnými rozměry předního a zadního kola, designově se od vzhledu původních motocyklů příliš neodlišuje. V současnosti mají tyto motocykly spoustu chromovaných součástí, motory laděné do nízkých otáček a jsou ve většině uzpůsobeny pro pohodlné a stylové cestování na dlouhé trasy ve dvou.

Chopper

Motocykl vycházející z cruiseru, avšak s výraznými vzhledovými úpravami. Podstatnější než jízdní výkony je jeho vzhled. Typicky je vybaven dvouválcovým vidlicovým motorem o zdvihovém objemu kolem 1 000 cm³. V původním smyslu slova byl choper osekaný (choped) motocykl, bez nepodstatných součástí. Choppery se proslavily především filmem Easy Rider. V 90. letech se chopery staly exkluzivním zbožím, k němuž patří řada doplňků. Na rozdíl od splývavé zádi cruiseru má správný Chopper zadní blatník jakoby ustřižený a zvednutý k nebi, řídítka jsou buď „vlaštovky“ vytaženy vysoko nad jezdcova ramena nebo jej nutí dlouhou rovnou tyčí být v předklonu a s roztaženýma rukama. Na Chopperu se často jezdí s takzvanými highway předkopy. Jedná se o systém stupaček posunutých daleko dopředu, nahoru a do stran. Pro tuto úpravu je nutné přepákování pedálů řazení a zadní brzdy. Jezdec pak jede na motocyklu s pohodlně roztaženýma nohama.

Závodní silniční motocykl

Silný, aerodynamicky tvarovaný stroj, určený primárně k dosahování vysokých rychlostí na závodních okruzích. Silniční závodní motocykly jsou zařazeny do tříd podle objemu motoru mezi 50 a 1 000 cm³. Silnější z nich dosahují dnes již rychlostí přes 300 km/h.

Plochodrážní motocykl

plochodrážní stroj na startu

Specializovaný stroj pro závody na 400 m škvárovém oválu 1 000 m, pískových dráhách, na trávě nebo na ledě. Má obvykle jen přímý záběr (dvourychlostní převodovka pouze pro závody na dlouhých a na ledových dráhách). Konstrukce je uzpůsobená pro jízdu smykem v levostranných zatáčkách. Motor je na alkoholové palivo. Technickými předpisy je omezeno používání elektroniky. Technické parametry plochodrážních strojů

  • motocykl s jednoválcovým čtyřventilovým motorem
  • s minimální dovolenou hmotností 80 kg.
  • motocykl není vybaven brzdou.
  • Motor
    • čtyřventilový jednoválec 1 x OHC chlazený vzduchem
    • obsah 493 cm³
    • maximální výkon 48 - 51 kW
    • vrtání x zdvih 90 x 77,6 mm
    • kompresní poměr 13,5 - 16:1
    • maximální otáčky 11 000 1/min
    • palivo methanol
    • hmotnost 28-30 kg

Kaskadérský motocykl

Někdy označovaný jako street. Motocykl určený pro provádění extrémních až kaskadérských jízdních úkonů jako je jízda po zadním/předním kole, drifting a další prvky náročné na sehranost jezdce se strojem. Je žádoucí aby byl motocykl co nejlehčí (odstrojeny kapoty, tuningové odlehčené díly) a aby měl co nejlepší výkon a kroutící moment (-tuningové úpravy motoru, výkonnostní kity). Konstrukční stavby nejvíce vycházejí z nejsilnější kategorie závodních motocyklů ale není to pravidlem.

Dragster

Související informace lze nalézt také v článku: Dragster

Specializovaný stroj na závody ve zrychlení, obvykle na 402 metrů (čtvrt míle) s pevným startem.

Motocykl se sajdkárou (postranním vozíkem)

Méně obvyklá varianta, kdy je k motocyklu připojen postranní vozík, pro přepravu třetí osoby nebo nákladu. V některých případech jsou poháněna obě zadní kola (motocyklu i vozíku) což je velká výhoda v obtížném terénu. Motocykl s postranním vozíkem tvoří jedno vozidlo, tzv. tříkolku. Nelze jej tedy v silničním provozu používat střídavě se sajdkárou a bez ní.

Jednostopé přípojné vozidlo

Typickým představitelem je historický přívěsný vozík PAV. Sloužil pro přepravu drobného nákladu.

Literatura

Příručka pro automechanika; Rolf Gscheidle a kolektiv; Sobotáles Praha 2005

Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Motocykl