Tramvajová doprava v Pchjongjangu

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 22. 9. 2010, 23:44; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Souprava tramvaj typu Tatra T6B5K v Pchjongjangu
Tramvajové vozy typu VBZ Be 4/4, původně používané v Curychu
Pchjongjangská tramvaj ve 30. letech 20. století

Tramvajová doprava je rovněž zastoupena i v hlavním městě KLDR, Pchjongjangu.

Vzhledem k tomu, že občané země nemohou vlastnit automobily, je městská hromadná doprava jejich jedinou možností, jak cestovat po hlavním městě. Tramvaje obsluhují ty části metropole, kde není zajištěna doprava metrem či trolejbusy.

Obsah

Historický vývoj

První tramvajová síť vznikla v Pchjongjangu v časech japonské okupace. Od roku 1910 se město velmi rychle rozvíjelo, elektrické tramvaje přišly na scénu 23. května 1923, kdy nahradily koňku. Fungovat celý systém vydržel zhruba třicet let, v časech korejské války byl Pchjongjang těžce poškozen a došlo zároveň k likvidaci sítě.

Současný systém tramvajové dopravy má v krátkou historii. Slavnostní otevření se konalo k 79. narozeninám hlavy státu, Kim Ir Sena, 12. dubna 1991. O tři dny později začal nový druh dopravy sloužit cestujícím. První trať má délku 20 km, je městského charakteru, spojuje čtvrti Songsan a Songsin, kde se nacházejí dvě ve své době nová sídliště, která potřebovala dopravní obsluhu.

Ve stejný den o rok později následovalo otevření druhé trati, a o čtyři roky později se objevila také nová, zatím poslední, trať; tato je však technicky oddělena od ostatních a má rozchod kolejí 1 000 mm (zbytek sítě je klasického 1 435 mm rozchodu). Spojuje stanici metra Samhung s mauzoleem Kim-Ir Sena. Tratě jsou na sídlištích vedeny mimo hlavní komunikaci po vlastním tělese (každý směr se nachází na jiné straně; vzdáleny jsou od sebe až desítky metrů), ukončeny jsou někdy i provizorními smyčkami (počítalo se s prodlužováním tratí v souvislosti s budováním dalších sídlišť).

Vozový park

Souprava pchjongjangských tramvají T6B5K

K zahájení provozu byly dodány tramvaje československé výroby typů T6B5K, KT8D5K, KT4K (koncové písmeno K označuje, že se jde o exportní provedení pro Severní Koreu). Přestože vozy typu KT4 jsou kloubové, vzhledem k technickým problémům se nakonec klouby odstranily.

Po vybudování třetí a poslední trati se vozový park rozrostl o další ojeté vozy původem ze švýcarského Curychu. Ty jsou nasazené na úzkorozchodné trati (celkem 18 motorových a 18 vlečných vozů). Jejich dodání v roce 1995 bylo přísně utajené.

V letech 1996 a 1998 se objevily ještě též české tramvaje, ojeté z Německa (z Drážďan, Magdeburku a Lipska), typu Tatra T4D s vlečnými vozy Tatra B4D (celkem stovky vozidel).

V roce 2008 byl vozový park doplněn vyřazenými tramvajemi Tatra T3CS a T3SUCS z pražského dopravního podniku.

Tramvaje jsou spojeny do dvouvozových souprav, a vzhledem ke svému již uvedenému významu jsou relativně přeplněné. Jednotný městský nátěr v podstatě neexistuje, tramvaje jezdí v barvách, v jakých byly do města dodány.

Vozovny

V celé síti existují celkem tři vozovny.

Externí odkazy