V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Tirpitz (1939)

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 21. 10. 2013, 20:06; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Tirpitz altafjord.jpg
Základní údaje War Ensign of Germany 1938-1945.png
Typ:
Třída:
Číslo trupu:
Jméno podle:
Objednána: 1935
Zahájení stavby: 2. 11. 1936
Spuštěna na vodu: 1. 4. 1939
Uvedena do služby: 25. 2. 1941
Osud: Potopena 12. 11. 1944
Poloha vraku:
Cena:
Předchůdce:
Následovník:
Poznámka:
Takticko-technická data
Výtlak: 42 900t standardně; 52 600t plně naložena
Délka: 251m
Šířka: 36 m
Ponor: 8,7m
Pohon: 12 vysokotlakých kotlů Wagner
3 turbíny Brown-Boveri;
3 třílisté šrouby, 4y70 m průměr
163,026 hp (121 MW)
Palivo:
Rychlost: 30,8 uzlů
Dosah: 8 870 námořních mil (16 400 km) při 19 uzlech (35 km/h)
Posádka: 2 608 námořníků
Pancíř:
Výzbroj: 8 x 380 mm (15 palců) (4×2)
12 x 150 mm (5,9 palce) (6×2)
16 x 105 mm (4,1 palce) (4×2)
16 x 37 mm (8×2)
20 x 20 mm (20 x 1) (později 90)
8 x 533 mm torpédomety
Elektronika:
Letadla: 4x Arado Ar 196 s 2 katapulty
Ostatní:

Tirpitz byla druhá bitevní loď třídy Bismarck německé Kriegsmarine. Své jméno dostala podle německého admirála Alfreda von Tirpitze (1849–1930). V pozdějších fázích druhé světové války byl Tirpitz kotvící v norských fjordech přezdíván (Osamělá) královna Severu.

Na vodu byla loď spuštěna 1. dubna 1939. Byla vyslána do Severního Atlantiku, kde se měla podílet na blokádě a narušování obchodních tras západních zásobovacích konvojů. Loď byla odeslána do norských vod, kde se skrývala ve fjordech. V září roku 1943 loď velmi vážně poškodil útok speciálních britských miniponorek X-5 a X-7, které odvážně pronikly až pod samotný kýl lodi na jejím kotvišti v Altenfjordu. Toto poškození bylo natolik vážné, že loď přestala být definitivně schopna plavby na širém moři, což Němci velmi pečlivě tajili až do jejího potopení v listopadu 1944.

Díky spolupráci anglické zpravodajské služby a norského hnutí odporu byla loď odhalena (pozici nahlásil příslušník Sámů), zjištěna obrana lodi a vypracován plán na její zničení. Kromě speciálních miniponorek byly vyvinuty i zvláštní obří miny, které byly schopné mohutnou loď vážně poškodit, každá z miniponorek nesla dvě dvoutunové nálože vysoce brizantní výbušniny. Miniponorky pronikly pod sítěmi chránící loď před torpédy a zaútočily na loď ze dna fjordu pomocí obřích mořských min. Kromě toho britské námořnictvo vyvíjelo i speciální letecké pumy, které byly schopné proniknout z boku přes protiponorkové sítě a poškodit plavidlo těsně pod čarou ponoru, tedy pod druhou pancéřovou bezpečnostní palubou umístěnou uvnitř lodi na čáře ponoru.

Během několika mohutných leteckých útoků provedených od dubna do října 1944 leteckými silami britského námořnictva i letadly RAF byl Tirpitz dále několikrát velmi vážně poškozen a byl stále méně mobilní.

Po provizorních opravách byla loď odtažena k norskému přístavu Tromsø, kde sloužila coby nepohyblivá dělostřelecká baterie. 12. listopadu 1944 byla loď definitivně potopena náletem RAF pomocí superbomb Tallboy.

V letech 19481957 byl její vrak částečně sešrotován, znovupoužit a část ho stále leží na místě potopení.

Související články

Externí odkazy


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Battleship Tirpitz