Budapest-Keleti pályaudvar

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 28. 11. 2013, 21:44; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Nádraží Keleti pályaudvar

Keleti pályaudvar (česky Východní nádraží) je nádraží nacházející se ve východní části Budapešti (čtvrť Józsefváros) na Barossově náměstí (Baross tér), je to zároveň největší železniční nádraží, které ve městě leží.

Budova nádraží byla postavena ve stylu eklekticismu mezi lety 1881 a 1884 a patřila na svoji dobu k jedním z nejmodernějších. Stavbu navrhli Gyula Rochlitz a János Feketeházy. Délka stanice činí 93 m, délka nástupiště 80 m, nádraží sahá 14 hluboko pod zem. Západní fasáda je ozdobena sochami dvou anglických inženýrů. Nalevo nad vchodem socha George Stephensona, který byl dříve pokládán za vynálezce lokomotivy a napravo nad vchodem socha Jamese Watta vynálezce parního stroje.

Pod samotným nádražím se v hloubce několika desítek metrů nachází také stejnojmenná stanice metra linky M2. Od roku 2009 sem má vést i linka M4.

Kromě těchto již uvedených dopravních spojení je také plánováno zřízení linky rychlodráhy spojující nádraží a mezinárodní letiště Ferihegy (k realizaci pravděpodobně dojde v roce 2007. Keleti pályaudvar patří k nejvytíženějším nádražím ve městě a proto bylo zavedení rychlodráhy právě sem zhodnoceno jako nejvýhodnější.

Související články

Externí odkazy


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Keleti pályaudvar