Čekání na nový webový server Multimediaexpo.cz skončilo !
Motorem našeho webového serveru bude pekelně rychlý
procesor AMD Ryzen Threadripper 7960X (ZEN 4)
.

Bristol Blenheim

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 25. 2. 2009, 07:49; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Bristol Blenheim
Image:Blenheim1.jpg
Bristol Blenheim
Základní charakteristika
Určení lehký bombardér a stíhací letoun
Výrobce Bristol Aeroplane Company
Konstruktér Frank Barnwell
První let 12. dubna 1935
Zařazen 1937
Vyřazen 1944 (RAF), 1956 (Finsko)
Výroba
Vyrobeno 4422
Varianty
Uživatel Velká Británie

Bristol Blenheim byl britský letoun původně sestrojený jako lehký bombardér, za druhé světové války však užíván i jako noční stíhací a bitevní (v modifikaci Blenheim IF a Blenhleim IVF; menší množství letounů bylo pro tuto službu dodatečně modifikováno).

Obsah

Vývoj

Počátky vývoje letadla Bristol Blenheim spadají do roku 1934. O dvě léta později vzlétl první prototyp, který měl sloužit jako lehký bombardér. Byla postavena první série tohoto typu, která nesla označení Mk.I. Modernizované typy Mk.II a Mk.III. však zůstaly v prototypech. Roku 1937 vznikl prototyp verze Mk.IV., která byla zmodernizována a lépe vyzbrojena než předchůdci. Británie však na začátku války postrádala noční stíhačku, která by byla schopna nést nově vyvinutý radar pro letadla AI, a tak bylo rozhodnuto, že k tomuto účelu budou použity právě Blenheimy. K přestavbě bombardérů na noční stíhačky došlo v roce 1938 a již od podzimu 1939 začaly napadat tyto stroje cíle v Evropě. Před příchodem modernějších a specializovaných Beaufighterů tak měly Blehneimy velký podíl na potírání německé noční ofenzívy.

Bojové užítí

Příď Blenheimu verze Mk.IV

Letouny Blenheim sloužily improvizovaně jako noční stíhačky. Kromě toho se účastnily jako stroje britského pobřežního letectva napadání lodní dopravy nepřítele.

Technické údaje

  • Výrobce: Bristol Aeroplane Company
  • Typ: stíhač, lehký bombardér
  • Osádka: 3
  • Motor: Mk I: 2 × Bristol Mercury VIII, později Mk IV: 2 × Bristol Mercury XV
  • Výkon: 840 hp, později 995 hp
  • Rozpětí křídel: 17,17 m
  • Délka 12,12 m
  • Výška: 3,05 m
  • Nosná plocha: 43,57 m²
  • Hmotnost: 3 674 kg, Mk.IV 4 441 kg
  • Vzletová hmotnost: 5 670 kg, Mk.IV 6 532 kg
  • Maximální rychlost: 426 km/h
  • Stoupavost: 7,62 m/s
  • Dostup: 8315 m
  • Dolet: Mk I: 1801 km, Mk IV: 2350 km
  • Výzbroj: 1x kulomet Vickers K ráže 7,7 mm, 2 × kulomet Browning ráže 7,7 mm ve věži, 2x kulomet Browning ráže 7,7 mm pod přídí, u typu Mk IV. ještě 4 x kulomet Browning ráže 7,7 mm pod trupem
  • Další výzbroj: 4 × bomba o váze 113 kg, 2 × bomba o váze 227 kg

Externí odkazy