Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Berkeley Open Infrastructure for Network Computing
Z Multimediaexpo.cz
Berkeley Open Infrastructure for Network Computing (BOINC) je software pro distribuované výpočty, který umožňuje provozovat projekty, jako je například SETI@Home. Tento software je svobodný s otevřeným kódem a je vydán pod licencí LGPL. BOINC je vyvíjen skupinou, která pochází z Kalifornské univerzity v Berkeley a je vedena Davidem Andersonem, ředitelem projektu Seti@Home.
SETI@Home je jedním nejznámějších projektů využívající BOINC. Úspěch SETI@Home všechny přesvědčil, že distribuované výpočty se můžou použít i pro mnoho jiných výpočetně náročných vědeckých projektů. Záměrem BOINCu je umožnit badatelům různých oborů, například molekulární biologie, klimatologie, kryptografie nebo astrofyziky, jednoduchý přístup do výpočetní sítě osobních počítačů na celém světě s ohromným výkonem.
BOINC je založen na myšlence, že po světě běží naprostá většina počítačů nevyužita. Moderní operační systémy dokážou tento nevyužitý výkon spotřebovat, aniž by došlo k výraznému zpomalení aplikací, které uživatel používá.
Obsah |
Design a struktura BOINCu
BOINC je navržen jako otevřená struktura pro každého, kdo by se rád zapojil do projektu distribuovaných výpočtů. Většina projektů využívajících BOINC je neziskových a závisejí, pokud ne zcela, tak převážně na dobrovolnících. To ale neznamená, že BOINC nemůže být použit pro zisk. BOINC sestává ze serveru a klientů, kteří spolu komunikují při distribuci pracovních jednotek. Každý klient pak jednu jednotku zpracuje a vrátí ji serveru, aby si posléze vyžádal další.
Struktura serveru
Hlavní součástí je takzvaný backend server, který může běžet na jednom nebo několika strojích, takže je BOINC možno snadno nastavit pro potřeby různě velkých projektů. Servery BOINCu běží na počítačích s Linuxem a pro své webové a databázové systémy používají Apache, PHP a MySQL. BOINC jen distribuuje pracovní jednotky a sám žádnou vědeckou práci nedělá. Vědecké výpočty běží na počítačích uživatelů a výsledky jsou zpracovány až po tom, co jsou ověřeny a přesunuty z BOINCu do vědecké databáze.
Struktura klienta
Klient BOINCu je malá aplikace, která spravuje práci na počítačích připojených do projektů zvolených počtářem. Jakýkoliv počítač připojený k BOINCu může zpracovávat data pro libovolný počet projektů v různých odvětvích výzkumu. Klient zodpovídá za stahování a odesílání pracovních jednotek a výsledků z nich. Kromě toho je klient zodpovědný také za přidělování času, který počítač stráví při výpočtech pro jednotlivé projekty podle nastavení uživatele. Nastavit lze samozřejmě i možné využití prostředků daného počítače. Toto se týká procesoru, operační paměti i grafické karty.
Klient systému BOINC se nemůže z bezpečnostních důvodů sám updatovat, ale samotné vědecké aplikace jsou automaticky stahovány, jakmile se počítač přidá k některému z projektů. Toto umožňuje jednoduše vydat a distribuovat nové verze vědeckých aplikací bez zprostředkování uživatelem a prodlení.
Ohodnocení uživatele připojeného do BOINCu
Z různých statistických důvodů BOINC zahrnuje také systém ohodnocení uživatelů. Tento systém také zabraňuje podvádění, a tím znehodnocení vědeckých výpočtů.
Pro ohodnocování uživatelů se používá jednotka cobblestone pojmenovaném po Jeffu Cobbovi z projektu SETI@Home. Uživatel získá 100 cobblestonů, pokud jeho počítač s následujícími parametry pracoval 1 den.
- 1 miliarda operací za sekundu s čísly s plovoucí řádovou čárkou (založeno na benchmarku Whetstone)
- 1 miliarda operací za sekundu s celými čísly (založeno na benchmarku Dhrystone)
Těchto parametrů dnešní osobní počítače celkem běžně dosahují. V případě, že má uživatel rychlejší počítač, cobblestony mu přibývají rychleji a naopak.
Projekty využívající BOINC uvolňují své statistiky ve formátu XML, takže kdokoli je může zpracovat po svém. Vznikly tak už mnohé statistické webové stránky třetích stran, které porovnávají výkon jednotlivých uživatelů, týmů, do kterých se uživatelé mohou sdružovat, jednotlivých typů počítačů, operačních systémů a také zemí. Uživatelé tak mohou mezi sebou svým způsobem závodit, což při garanci zachovaní hodnověrnosti výsledků přináší zvýšení výkonu celé sítě.
Projekty využívající BOINC
Stále aktualni tabulka projektů je zde.
Astrofyzika, vesmír
- Cosmology@Home — Práce s modely popisujícími náš vesmír
- Einstein@Home — Hledání gravitačních vln
- MilkyWay@Home — Výzkum vývoje Mléčné dráhy
- Orbit@Home — Monitoring srážek vesmírných těles s planetami
Biologie
- Docking@home — Spojování malých molekul bílkovin
- Drugdiscovery@home — Modelování sloučenin vhodných pro tvorbu nových léků
- GPUGRID — Studium charakteristiky biomolekul výhradně na GPU nVidia a Playstation3
- Malariacontrol.net — Vědecká činnost v oblasti výzkumu šíření Malárie
- POEM@home — Optimalizace proteinů metodou volné energie
- QMC@home — Výzkum v oblasti kvantové chemie
- RNA World@home — Zkoumání, analýza a předpovídání molekul RNA
- Rosetta@home — Výzkum struktury bílkovin
- SIMAP — Simap se zaměřuje na analýzu známých proteinů a zkoumá podobnost jejich funkcí
Grafika
- BURP — Vývoj distribuovaného systému pro renderování 3D animací
- Open Rendering Environment — Platforma pro distribuované renderování
Kryptografie
- Enigma@Home — Cílem projektu je dešifrovat zprávy zakódované Enigmou M4
- RSA Lattice Siever (2.0) — láme šifrované 512-bitové klíče podpisu operačního systému pro programovatelné kalkulačky Texas Instruments
Matematika
- ABC@Home — Projekt zkouší prvočísla a,b,c, pro která platí takzvaná ABC rovnice (hypotéza) a + b = c
- Collatz Conjecture — Projekt se zabývá metodou 3x+1, metodou rozkladu čísel
- DNETC@home — Projekt distributed.net. Řeší blokovou cifru RC5, aktuálně RC5-72
- NFS@home — Faktorizace celých čísel
- Primaboinca — Hledání protiargumenty k domněnkám
- Rectilinear Crossing Number — Ideálních vykreslení úplných grafů s "n" počtem uzlů
- SZTAKI Desktop Grid — Hledání zobecněných systémů dvojkových čísel
- WEP-M+2 — Hledání Marsennových čísel
- RieselSieve — Hledání prvočísel za pomoci Riesel teorie
Nové technologie
- AQUA@home — Vývoj adiabatických kvantových mechanismů
- EDGeS@home — Integrátor Stochastické diferenciální rovnice plazmy
- Hydrogen@home — Výzkum v oblasti výroby a zpracování vodíku
- LHC@home — Optimalizace detektorů na urychlovači LHC v CERNu
- Spinhenge@home — Výzkum nanotechnologií
- uFluids@home — Simuluje mezní fáze mikrolátek a mikročástic
Multiprojekty
- Climateprediction.net — Předpověď klimatu
- IBERCIVIS — Projekt sdružující aplikace z různých oblastí, například termojaderná fúze a nanotechnologie
- The Lattice Project — Projekt sdružující aplikace z různých oblastí
- PrimeGrid — Rozklad čísel na prvočísla
- SETI@home — Hledání mimozemských signálů
- World community Grid — Projekt sdružující aplikace z různých oblastí, pod patronací IBM
- Yoyo@home — Integrace podprojektů pomocí wrapperu do BOINCu
Ostatní projekty
- Almere Grid — Projekt holandského městečka Almere pro jeho podporu
- FreeHAL@home — Vývoj počítačové aplikace umělé inteligence
- Leiden Classical — Projekt se pokouší o vysvětlení některých základů vědy
- Quake-Catcher Network — Detekce šíření seismických vln
- WUProp@home — Projekt vytvářející rozsáhlou volně dostupnou databázi několika parametrů výpočtu z ostatních projektů
Externí odkazy
- Nejúspěšnější český tým zabývající se výpočty pod boinc
- Berkeley Open Infrastructure for Network Computing (BOINC)
- BOINC users and teams statistics (daily updated)
- Unofficial BOINC „Wiki“ (only approved users could edit)
- Interview with David Anderson
- Návody na BOINC ve flashi
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |