Airbus A330 MRTT

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 10. 12. 2013, 12:03; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Airbus A330 MRTT
Základní charakteristika
Určení strategický tankovací/transportní letoun
Výrobce Airbus
Konstruktér
První let
Zařazen
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno
Varianty
Uživatel RAF
RAAF


Airbus A330 Multi Role Tanker Transport (MRTT) je tankovací letoun nové generace postavený na základě civilního dopravního Airbusu A330-200.

Obsah

Charakteristika A330 MRTT

Jednou z největších výhod použití A330 jako tankovacího letounu je jeho obrovská kapacita palivových nádrží. 111 000 kg paliva je uskladněno v křídlech, což umožňuje převážet v trupu náklad až do hmotnosti 43 tun. Množství neseného paliva může být dále zvětšeno instalací podpodlahových palivových nádrží, které nijak neomezují kapacitu nákladového/přepravního prostoru. Další výhodou A330 MRTT je, že dvoumotorový A330 sdílí stejné křídlo jako čtyřmotorový A340. To dovoluje u A330 MRTT využít dva vnější úchytné body, na kterých jsou u A340 vnější motory, pro instalaci tankovacích podvěsů.

Britské a australské letectvo

Australské letectvo (RAAF) si vybralo A330 MRTT, stejně tak jako britské Královské letectvo (RAF) (projekt Future Strategic Tanker Aircraft (FSTA)), aby nahradil starší tankovací letadla. U RAF má nahradit stárnoucí letouny Vickers VC10 a Tristar, u RAAF dopravní/tankovací veterány B707.

Královské letectvo bude letouny používat výhradně s hadicovým tankovacím systémem (probe and drogue), kdežto australské stroje budou vybaveny i ráhnovým tankovacím systémem (refueling boom). Austrálie si původně objednala čtyři letouny s opcí na pátý, ale nakonec se rozhodla pro koupi všech pěti strojů, aby mělo letectvo možnost nasadit na dvou místech po dvou strojích s pátým jako zálohou.

Americké letectvo

EADS nabídl A330 MRTT americkému letectvu USAF jako náhradu za flotilu KC-135. Nabídka byla odmítnuta a zakázku vyhrál Boeing se svým KC-767, ale později byla objednávka zrušena kvůli nelegálním praktikám Boeingu při jejím získávání. EADS tak má další šanci nabídnout své A330 MRTT.

EADS rovněž v posledních letech získal zkušenosti s ráhnovou technologií doplňování paliva za letu. „Ráhna“ (refueling boom) byla testována na A310 MRTT. Tím odstranil jednu ze svých nevýhod oproti Boeingu – nedostatek zkušeností s touto technologií.

Pokud by EADS získal kontrakt amerického letectva, musel by investovat 600 milionů dolarů do nového montážního závodu ve Spojených státech ve městě Mobile, stát Alabama.

Technické údaje a výkony

  • Osádka: 2 piloti a operátor AAR
  • Rozpětí: 60,3 m
  • Délka: 59 metrů
  • Výška: 17,4 m
  • Nákladový prostor: 132 m³
  • Max. vzletová hmotnost: 217 000 kg
  • Pohonné jednotky: dva dvouproudové motory Rolls-Royce Trent 700 nebo General Electric CF6-80
  • Tah motoru: 316 kN
  • Max. rychlost: 0,82 M
  • Operační dostup: 12 500 m
  • Dolet: 12 000 km / s tankováním za letu globální

Externí odkazy