Antonov An-2
Z Multimediaexpo.cz
Antonov An-2 | ||
Antonov An-2R (2009) | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | víceúčelový letoun | |
Výrobce | Antonov | |
Konstruktér | Oleg Antonov | |
První let | 31. srpna 1947 | |
Zařazen | 1949 | |
Vyřazen | ||
Výroba | 1947-1992 | |
Vyrobeno | přes 18 000 ks | |
Varianty | ||
Uživatel | SSSR | |
Antonov An-2 (v kódu NATO Colt) je sovětský, resp. ukrajinský jednomotorový celokovový vzpěrový dvouplošník.
Obsah |
Vývoj
Letoun An-2 vznikl v OKB Olega Antonova a vycházel ze sovětského stroje Polikarpov Po-2. První prototyp Antonova vzlétl 31. srpna 1947. Původně byl vyvinut jako zemědělský letoun, ovšem díky svým schopnostem byl používán v různých oborech činnosti, včetně armádní (dopravní a výsadkový). K jeho přednostem patři krátký vzlet a možnost operování z nezpevněných ploch. Letouny se vyráběly v Kyjevě, v PZL Mielec v Polsku a v Číně. Dovážely se i do Československa, kde sloužily jak v civilním, tak ve vojenském sektoru. Pro nás jsou známé pod přezdívkou „Andula“ a můžeme je spatřit létat i dnes.
Verze letounu
- An-2F – pokusný se střelištěm v zadní části a dvojitou svislou ocasní plochou
- An-2L – speciální hasičská verze
- An-2M – plováková
- An-2P – dopravní pro 12 cestujících
- AN-2PK – dopravní pro 6 cestujících
- An-2PP – speciální plovákový protipožární
- An-2P-Photo – fotogrametrická
- An-2R – zemědělská (pro 1300 kg chemikálií)
- An-2S – sanitní (6 nosítek a zdravotnický personál)
- An-2T – transportní (1500 kg nákladu nebo 12 cestujících)
- An-2TD - výsadková
- An-2TP - nákladní
- An-2ZA - speciální verze pro meteorologická měření a pozorování ve velkých výškách
- An-3 - s turbomotorem Glušenko TVD-20 a třílistou vrtulí
- An-6 - průzkumná verze
- Harbin Y-5 - čínská licenční verze
- Harbin Y-5N - standardní
- Harbin Y-5C - výsadková
- Fongshu 2 - pozdější čínská verze
Uživatelé
Afganistán, Albánie, Angola, Benin, Bulharsko, Československo, Čína, Egypt, Etiopie, Irák, Kambodža, Kuba, Maďarsko, Mali, Mongolsko, Německo, Nikaragua, Polsko, Severní Korea, SSSR (nástupnické státy), Somálsko, Súdán, Sýrie, Tanzanie, Tunis, USA, Vietnam.
Technické údaje
- Osádka: 1 – 2 osoby
- Motor: Švecov AŠ-62IR s výkonem 746 kW
- Rozpětí: 18,18 m
- Délka: 14,24 m
- Výška: 4,00 m
- Nosná plocha: 71,6 m²
- Hmotnost prázdného stroje: 3 450 kg
- Max. vzletová hmotnost: 5 500 kg
- Maximální rychlost: 258 km/h
- Dostup: 4 400 m
- Dolet: 900 km
Externí odkazy
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |