Koncepce Tatra

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 7. 1. 2014, 17:13; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)

Tatra-concept je vynález Hanse Ledwinky, technického ředitele společnosti Tatra v letech 19051945. Tatra-concept je označení pro druh automobilového rámu, který se označuje jako páteřový. Základem tohoto rámu je nosná roura, na kterou jsou připojovány nápravové rozvodové skříně tak, aby celek tvořil samonosnou konstrukci podvozku. Poprvé byl použit u osobního vozidla T11 v roce 1923. Větší význam má tento rám v konstrukci nákladních vozidel v provedení do těžkého terénu.

Modulová konstrukce rámu

Intenzívním vývojem a zdokonalováním páteřového rámu dokázala společnost Tatra vyvinout jeden z nejdokonalejších podvozků nákladních automobilů. Výhodnost konstrukce potvrzuje 300 000 nákladních vozů vyrobených do roku 2000 a také úspěchy v Rallye Paříž – Dakar, kam ostatní automobilky posílají speciálně zkonstruované vozy, ale Tatra v podstatě sériové, odlišují se pouze odlehčením a drobnými úpravami. Moduly:

Díky modulové koncepci lze teoreticky sestavit jakýkoliv typ podvozku. Prakticky vyráběné podvozky společností Tatra jsou 4×4, 6×6, 8×8 a 10×10 s více řiditelnými nápravami. V rozvodových skříních se nachází uzamykatelný nápravový diferenciál a mezi jednotlivými nápravami se nachází mezinápravové vypínatelné diferenciály. Z rozvodové skříně jsou vyvedeny hřídele na nezávisle odpružené výkyvné polonápravy. Výhodou modulové konstrukce podvozku je zaměnitelnost dílů, čímž se zvyšuje provozuschopnost a zjednodušuje údržba. Z ekonomického hlediska se minimalizují náklady na výrobu.