V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Kawasaki Ki-45

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 12. 1. 2014, 21:58; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Kawasaki Ki-45
Image:Kawasaki Ki-45-1.jpg
Kawasaki Ki-45 Torjú
Základní charakteristika
Určení stíhací letoun
Výrobce Kawasaki Kókúki Kógjó Kabušiki Kaiša
Konstruktér Takeo Doi
První let 1939
Zařazen 1942
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno 1687 ks
Varianty
Uživatel Japonsko

Kawasaki Ki-45 Torjú (japonsky: 屠龍, Drak zabíječ) byl japonský stíhací letoun užívaný ve druhé světové válce. Jeho počátky spadají do roku 1937, kdy japonská armáda požadovala dvoumotorový stíhací letoun. Roku 1939 vzlétl první prototyp, avšak letoun byl natolik nezdařený, že se uvažovalo o zastavení vývoje. Další prototypy vzlétly roku 1940, ale ani zde nebyly uspokojivé výsledky. V létě roku 1941 vzlétl nový prototyp nazvaný Kawasaki Ki-45 Kai, který se již armádě zamlouval a tak byla objednána sériová výroba. V japonské armádě dostal typ označení dvoumístný stíhací letoun typ 2 (二式複座戦闘機, Nišiki fukuza sentóki). Letoun byl používaný zejména proti americkým bombardovacím svazům. Spojenci dali tomu respektovanému protivníkovi kódové jméno Nick. Japonci se Ki-45 naučili používat i k nočnímu stíhání, kdy byly letouny naváděny pomocí rádiového spojení ze země a k vyhledávání rozsvěcovali světlomety umístěné v přední části trupu. Jejich nasazovaní bylo poměrně úspěšné i vůči americkým létajícím pevnostem B-29, od podzimu 1944 do konce války sestřelily Ki-45 více než 150 Boeingů B-29. V závěru války byly Ki-45 používány i k sebevražedným náletům japonských pilotů na americké lodě.

Technické údaje

  • Typ: dvoumotorový těžký stíhací, stíhací bombardovací a noční stíhací letoun.
  • Osádka: 2
  • Motor: 2x Micubiši Ha-102
  • Výkon: 2 x 727 kW
  • Výzbroj: 1 kanón Ho-3 ráže 20 mm v přídi, 1 kanón typ 98 ráže 37 mm ve spodní části trupu, 1 obranný kulomet typ 98 v zadní kabině, u typu Ki-45 Kai c 1 kanón Ho-203 r. 37 mm ve spodní části trupu, dva kanóny Ho-5 r. 20 mm zaměřené kupředu šikmo vzhůru, 1 obranný kulomet typ 98
  • Rozpětí: 15,02 m
  • Délka: 10,60 m
  • Výška: 3,70 m
  • Nosná plocha: 32,00 m²
  • Hmotnost prázdného letounu: 3 695 kg
  • Vzletová hmotnost: 5 276 kg
  • Max. rychlost u země: 547 km/h
  • Výstup do 5 000 m: 6 min 17 s
  • Dostup: 10 730 m
  • Dolet: 2260 km

Prameny

  • VÁLKA, Zbyněk. Stíhací letadla 1939-45/USA-Japonsko. Olomouc : Votobia, 1996. 88 s. ISBN 80-7198-091-9.  


Letouny Japonské armády za druhé světové války
Stíhací letouny Bombardovací letouny
Ki-10Ki-27Ki-43 Ki-21Ki-30Ki-32Ki-48Ki-49Ki-51Ki-66Ki-67
Průzkumné letouny Transportní letouny Ostatní letouny Kluzáky
Ki-15Ki-46Ki-36 Ki-34Ki-54Ki-56Ki-57 Ki-115Ki-167Ka-1 Ku-1Ku-8Ku-11
Experimentální letouny a prototypy
Ki-74Ki-78Ki-83Ki-87Ki-94-I a IIKi-96Ki-108Ku-6Ku-7