V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Letiště London Heathrow

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 27. 1. 2014, 12:08; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)





Letiště Heathrow (London Heathrow Airport) je letiště sídlící na západě Londýna, v městské části Hillingdon. Heathrow je podle počtu odbavených cestujících nejvytíženější letiště v Evropě, po letištích Hartsfield-Jackson v Atlantě a O'Hare v Chicagu třetí na světě; díky velkému počtu zahraničních letů je ale podle počtu odbavených zahraničních cestujících největší na světě.

Obsah

Historie

Heathrow začalo fungovat jako letiště vlastněné společností Fairey Aviation v 30. letech 20. století, nejprve ve zkušebním provozu. Jméno pochází z názvu obce Heath Row, která stála zhruba tam kde je nyní odbavovací hala číslo 3 a byla zbořena z důvodu stavby letiště. Letiště neodbavovalo komerční lety a hlavním letištěm Londýna byl Croydon Airport.

V roce 1944 bylo Heathrow začleněno pod ministerstvo dopravy, později 1. ledna 1946 pod úřad pro civilní letectví. Prvním civilním letem v tento den byl let do Buenos Aires s mezipřistáním v Lisabonu pro doplnění paliva.

Letiště bylo otevřeno pro plný civilní provoz 31. května 1946. Od roku 1947 mělo Heathrow tři přistávací dráhy a tři další byly ve výstavbě. Tyto starší dráhy byly stavěny pro letadla s pístovými motory, byly krátké a měly různou orientaci tak, aby umožňovaly vzlétnout a přistát letadlům při různém směru větru.

První nová dráha byla slavnostně otevřena, za účasti královny Alžběty II., v roce 1953. Královna také v roce 1955 slavnostně otevřela první odbavovací halu (Europa Building, později odbavovací hala číslo 2). Krátce nato byla uvedena do provozu i další odbavovací hala (Oceanic Terminal, později odbavovací hala číslo 3). Odbavovací hala číslo 1 (Terminal 1) byla otevřena v roce 1968. Koncentrace odbavovacích hal v centru letiště (nepředpokládalo se že cestující budou vyžadovat rozsáhlá parkoviště, protože letecká doprava byla velmi drahá) se stala překážkou rozšíření letiště.

V roce 1977 byla prodloužena trasa metra Piccadilly Line až k letišti Heathrow a tím bylo umožněno spojení do centra Londýna v době pod jednu hodinu.

Odbavovací hala číslo 4 byla postavena mimo tři původní haly na jih od jižní přistávací dráhy. Hala byla uvedena do provozu v roce 1986 a stala se sídlem nově privatizovaných British Airways. V roce 1987 britská vláda privatizovala Britskou správu letišť (British Airports Authority, nyní jen BAA plc), která zahrnovala sedm britských letišť, včetně Heathrow.

Současnost

Auta čekají před zábranami, než je letadlo dopraveno vlečným vozidlem do hangáru

V současné době má letiště 5 odbavovacích terminálů pro pasažéry (číslované od 1 do 5) a jednu odbavovací budovu pro nákladní dopravu.

Původně mělo letiště šest přistávacích drah, ve třech párech, s různou orientací s odbavovacími halami v centru. V současnosti má Heathrow pouze dvě paralelní dráhy, obě s dostatečnou délkou pro přistání moderních letadel. Letiště mělo záměr výstavby třetí paralelní dráhy, nicméně nová britská vláda není záměru nakloněna a projekt byl v roce 2010 pozastaven.

Doprava na letiště

Heathrow je dosažitelné z blízké dálnice M4 (odbavovací haly 1–3) a M25 (haly 4 a 5). U letiště jsou parkovací plochy pro krátkodobé a dlouhodobé parkování.

Dostupnost městskou hromadnou dopravou je dostatečná se třemi stanicemi metra (Terminals 1–3, Terminal 4 a Hatton Cross) a dvěma zastávkami linky Heathrow Express (rychlejší ale znatelně dražší varianta dopravy – pravidelné spojení každých cca 15 minut, doba jízdy cca 15 minut, cena cca 15 £).

Další informace o dopravě na Heathrow - Heathrow Express.

Nová odbavovací hala číslo 5 byla dostavěna v březnu roku 2008 a v plném provozu má být v roce 2015. Po jejím zprovoznění je Heathrow schopno odbavit 90 miliónů pasažérů za rok oproti předchozímu limitu 65 miliónů.

Budoucnost

Letiště mělo záměr výstavby třetí paralelní dráhy, nicméně nová britská vláda není záměru nakloněna a projekt byl v roce 2010 pozastaven. U této dráhy se předpokládala výstavba nové odbavovací haly číslo 6.

Externí odkazy