Kostrzyn nad Odrą

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 12. 2. 2014, 14:38; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)


Kostrzyn nad Odrą, německy Küstrin je město na soutoku Odry a Warty v polském Lubušském vojvodství. Je zde silniční a železniční přechod do Německa. Do roku 2003 užívalo město pouze název Kostryn, přidomek nad Odrou přijalo, aby se odlišilo od mnohem menšího Kostrzyna

Město bylo na místě staršího polského osídlení založeno ve 13. století, kdy se území tzv. Nové Marky stalo součástí Braniborska. Kolem roku 1300 dostali jeho obyvatelé magdeburské městské právo. Od 16. století je v Kostříně budován zámek jako jedno z hohenzollernských sídel a zesilováno městské opevnění. Za třicetileté války přebudovali Švédové město v pevnost, která je dále posilována v průběhu 18. století. Spojením Braniborska a Východního Pruska roste význam Kostřína, který leží na cestě mezi nimi. V 19. století je v trase přes Kostřín vybudována železnice, která spojila Berlín a Královec (tzv. Preußische Ostbahn – Kostřína dosáhla 1857, přímé spojení dokončeno 1866). Od roku 1875, kdy byla vystavěna železnice z Vratislavi do Štětína se město stalo významnou železniční křižovatkou (nádraží bylo v Novém Městě.)

Od ledna do dubna 1945 bylo město hájeno nacistickým Wehrmachtem jako poslední opěrný bod před hlavním úderem Rudé Armády na Berlín. Přitom bylo Staré Město nacházející se mezi Odrou a Wartou zcela zničeno. Po válce se Odra stala novou hranicí mezi Polskem a pozdějším východním Německem. Jádrem nového polského města se stalo Nové Město na pravém břehu Warty kolem nádraží. Staré Město nebylo obnoveno, je lidově nazýváno „Pompeje“. Bývalé předměstí Küstrin-Kietz na levém břehu Odry zůstalo součástí Německa, vyvíjelo se jako samostatná obec (neměla titul města). Od roku 1998 tvoří spolu s dalšími osadami obec Küstriner Vorland.

Galerie

Externí odkazy


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Kostrzyn nad Odrą