Martin Blažíček

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 11. 3. 2014, 23:15; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)

Martin Blažíček (* 1976) je český filmař, audiovizuální performer a pedagog. Patří mezi nejaktivnější organizátory dění kolem experimentálního filmu v ČR, je jedním z kurátorů prostoru NoD v Praze a občasně publikuje v časopisu Cinepur. V současné době je doktorandem Centra audiovizuálních studií (CAS) Filmové a televizní fakulty Akademie múzických umění FAMU v Praze v oboru audiovizuální performance a působí také jako lektor na Institutu intermédií při ČVUT v Praze.

Obsah

Biografie

  • 1995-1997 - Studoval na Institutu základů vzdělanosti Univerity Karlovy v Praze
  • 1997-2005 - Absolvoval FAMU, obor střihová skladba.
  • Od roku 1997 natáčí krátké experimentální filmy na formátu 8 a 16mm, ve své tvorbě využívá techniky přímé malby na filmovou surovinu (tzv. hand-made film), objektovou a materiálovou manipulaci na povrchu filmu a další techniky, včetně optického kopírování. Signifikantním je pro jeho práci stejný zájem o povrch filmového materiálu, jako o obsah obrazu. Jeho tvorba je zaměřena především na vizuální kvality obrazu, je autorem řady abstraktních filmů a performancí.
  • V hraných a dokumentárních filmech pracuje výrazně se zvukovou stopou, která někdy svým významem přesahuje působení obrazu.
  • Od roku 1999 pracoval se skupinou filmové akce Ultra a FAG, jejichž tvorba zahrnovala improvizovaná představení až ze sedmi 16mm projektorů. V rámci skupiny Ultra realizoval dvě celovečerní představení (Units a Night Stories) s Ondřejem Vavrečkou představení Š28sq a PP-pleonasmus.
  • Od roku 2004 začíná používat obraz jako médium, jeho nejnovější projektz jsou postaveny na široké škále vnější a vnitřní interakce zvuku a obrazu.

Jeho posledním počinem je projekt Mikroloops na kterém spolupracoval se Stanislavam Abrahámem, Michailem Cabowitzem a Georgijem Bagdasarovem. Jeho živá vystoupení jsou jistou analogií hudebního improvizingu s částečným zapojením DIY postupů.

Tvorba

Filmová tvorba Martina Blažíčka se opírá o řadu experimentálních technik filmové animace, mj. přímou malbu, kresbu a objektovou manipulaci a chemické zpracování povrchu filmu. Od roku 2003 se věnuje převážně živé a site-specific performanci, během které různými způsoby ovlivňuje podobu projekce během představení.

Autorská filmografie

(krátké a středometrážní filmy)

  • 2008 Jihlava08 (zakázka, znělka MFDF)
  • 2007 Studie 10 (zakázka, sekvence filmu Bitevní pole Titan, r.Zdeněk Holý)
  • 2003
    • Noční (příběhy)
    • Studie 9
    • Luna-Luna-Luna
  • 2002
    • Popis obrazu
    • Studie 8
  • 2001 Pour J.B. spolupráce s M.Čihákem
  • 2000
    • Hérakleitos
    • Hlas v telefonu spolupráce s M.Ježkem
    • Krátké filmy 99-00
  • 1999
    • Psoty lopoty
    • Studie 2-7
  • 1998
    • Studie 1
    • Copyright Kren
    • Šedá zóna
  • 1997
    • Fragment
    • NP55-neg.film
    • Test
    • Neo-B

Autorská videografie

  • 2004
    • Zurich Interlaced
    • Train Diagram
    • Landscape-1
    • Landscape-2
    • China
    • Body-1

Autorské performance a instalace

Performance

  • 2007
    • Near Zlate Piesky spolupráce se Stevenem Ballem
    • Mikroloops
  • 2006
    • Eutopia spolupráce se Stevenem Ballem
    • P-P (pleonasm)spolupráce s Ondřejem Vavrečkou
  • 2005 Š28-sq spolupráce s Ondřejem Vavrečkou
  • 2004 Periferie spolupráce s Milošem Vojtěchovským, Beth Custer, M.Alacamem, Ch.Pajerem
  • 2003
    • Walking Man spolupráce s Evou Klimáčkovou a Ayelem Ramosem
    • Lumiere Project spolupráce s Tonic Train a O.Vavrečkou*
  • 2001 Day As a Creation (I) / No.2 Pattern spolupráce s M.Šimáčkem a Agon Orchestra
  • 2000 - 2002 Ultra spolupráce s Františkem Wirthem a Alicí Růžičkovou*

Instalace

  • 2006 Datei Speicher spolupráce s Ondřejem Vavrečkou
  • 2004 Koridor

Externí odkazy