V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Ford 5-AT Tri-Motor

Z Multimediaexpo.cz

Ford 5-AT Tri-Motor
image:Ford Trimotor.jpg
Ford 6-AT-AS Tri-Motor (G-CYWZ) RCAF v červnu 1931
Základní charakteristika
Určení dopravní letoun
Výrobce Ford Motor Company
Konstruktér
První let červenec 1928[1]
Zařazen
Vyřazen
Výroba červenec 1928 až červen 1933
Vyrobeno 117 ks
Varianty
Uživatel USA

Ford 5-AT Tri-Motor byl americký dopravní letoun, navazující na koncepčně stejný lehčí typ Ford 4-AT Tri-Motor. Typ 5-AT se vyráběl až do června 1933. Létal na tratích zejména v Americe, ovšem byl propagován i v Evropě.

Fordů 5-AT bylo vyrobeno celkem 117 kusů. Dále existovaly verze 6-AT, 7-AT, 9-AT, 11-AT a 13-AT, které se lišily pouze v drobnostech.

Obsah

Služba v Československu

V rámci turné po Evropě byl letoun předváděn i v Praze, kde jej 21. října 1929 zakoupilo Ministerstvo veřejných prací pro Československé státní aerolinie. Šlo o stroj verze 5-AT-C, výrobního čísla 50, který nesl civilní poznávací značku OK-FOR. Do rejstříku byl zapsán 23. dubna 1930 a létal na domácích tratích. Svoji činnost ukončil tragicky dne 22. srpna 1930[2], kdy havaroval u Jihlavy, přičemž nepřežil nikdo. Celkem tento stroj nalétal 15 800 km a 109 hodin.[3]

Specifikace (5-AT-C)

Data podle: Němeček, Týc[1] a L+K[3]

Technické údaje

  • Posádka: 2
  • Počet pasažérů: 14
  • Rozpětí: 23,71 m
  • Délka: 15,18 m
  • Plocha křídla: 77,57 m²
  • Výška: 4,16 m
  • Pohonná jednotka: 3x hvězdicový motor Pratt & Whitney Wasp C-1
  • Výkon motoru: 420 k (309 kW)
  • Hmotnost prázdného stroje: 3400 kg
  • Vzletová hmotnost: 6100 kg

Výkony

  • Maximální rychlost: 217 km/h
  • Cestovní rychlost: 180 km/h
  • Dostup: 5500 m
  • Dolet: 850 km

Externí odkazy



Chybná citace Nalezena značka <ref> bez příslušné značky <references/>.