Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !
Gumokolové metro
Z Multimediaexpo.cz
Gumokolové metro (metro na pneumatikách nebo na kolech s plnou gumovou obručí) je koncepce městské podzemní dráhy, kdy vlaky jsou sice vedeny po pevné dráze (v tom si systém zachovává rysy drážní dopravy), ale pohybují se na pogumovaných kolech či pneumatikách. Tento princip se začal prosazovat ve francouzských městech (Lyon, Marseille, Paříž) v 70. letech 20. století. Podobné systémy, byť ne vždy založené v podzemí, se později začaly objevovat i ve USA.
Podobné skloubení výhod kolejové a silniční dopravy přinášejí i systémy metrobusů. V některých z nich se používají speciální autobusové dráhy, z nichž některé se více či méně podobají metru – rozdíl je zejména v tom, že jejich vozidla mohou přejíždět i na běžné silnice.
Obsah |
Technické výhody
Hlavní výhodou metra provozovaného na pneumatikách je při rozjezdu i brzdění podstatně lepší adheze kol po podložce než u klasického železničního dvojkolí, kde se odvaluje ocelové kolo po ocelové kolejnici. To umožňuje budovat tunely s většími sklony.
Tratě a sítě metra
Ve výstavbě
Stát | Město | Systém |
---|---|---|
Tchaj-wan | Taipei, Taiwan | Taipei Rapid Transit System (linka Neihu, 2009) |
Plánované
Stát | Město | Poznámka |
---|---|---|
Hongkong | Hongkong | MTR South Island Line |
Jižní Korea | Uijeongbu | jedna linka (2011) |
Macau | Macau Light Transit System | |
Turecko | Istanbul | tři linky |
Ankara | jedna linka |
Související články
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |